Vliegen bij KLM zonder natuurkunde maar met ervaring?

maxi

New member
In de vacature van verkeersvlieger van de klm staat dat je een havo diploma met natuurkunde moet hebben. Als ik een aantal jaar bij een andere luchtvaartmaatschappij vlieg, en dan solliciteer bij de klm, Moet ik dan een deelcertificaat voor natuurkunde halen op m'n 30e of kan ik gewoon aan de slag door mijn ervaring?

 
Je zal alsnog Natuurkunde moeten halen.
Tenminste dat haal ik uit de vacature eisen.
Zelfs al heb je ervaring bij een andere maatschappij moet je ook nog je Middelbare school diploma overleggen.

Staat jouw vraag er niet tussen, dan kun je contact opnemen met Recruitment Flight Crew door een e-mail te sturen aan klm.pilot.recruitment@klm.com
 
Last edited:
Ik vraag me dit ook wel af. Stel je hebt 5 jaar al de 787 gevlogen (fictief voorbeeld) lijkt het me een beetje gek om nog natuurkunde te moeten halen.
 
Ik vraag me dit ook wel af. Stel je hebt 5 jaar al de 787 gevlogen (fictief voorbeeld) lijkt het me een beetje gek om nog natuurkunde te moeten halen.
Het is even gek voor een nieuwe piloot hoor. Kennis van natuurkunde is niet essentieel om een vliegtuig te kunnen besturen. Wat je moet weten komt aan bod in de ATPL theorie. En zelfs dat is strikt genomen niet noodzakelijk, als is het wel iet of wat nuttige achtergrondinformatie.

Het is een voorkeur van KLM om dit te eisen, vermoedelijk om een eerste selectie te maken in het sollicitatieproces.
 
Wat er wel of niet nodig is kan je weken over debatteren maar om even de gevleugelde woorden van een ander forumlid te lenen:

Wie betaalt bepaald

Om naar even een voorbeeld te noemen: stel dat ik in een willekeurig ICAO land met lagere school verkeersvlieger kan worden en ik vlieg daar een paar duizend uur op multi crew vliegtuigen van boven de 5700kg en ik doe een EASA conversie kan ik dan bij de KLM terecht?

De eisen zijn de eisen.
Stuur een e-mailtje naar het hierboven vermelde info adres om het zeker te weten.
 
Draai de vraag even om: waarom wil je havo natuurkunde zo graag vermijden? Ik denk dat als dat een struikelblok voor je is, de ATPL theorie ook heel moeilijk wordt ... (Even er vanuit gaande dat je nog aan je carrière moet beginnen).
 

Draai de vraag even om: waarom wil je havo natuurkunde zo graag vermijden? Ik denk dat als dat een struikelblok voor je is, de ATPL theorie ook heel moeilijk wordt ... (Even er vanuit gaande dat je nog aan je carrière moet beginnen).
Ik wil niet een jaar wachten om staatsexamen te doen voor natuurkunde zonder garantie dat ik word toegelaten bij de kfa
 
Ik wil niet een jaar wachten om staatsexamen te doen voor natuurkunde zonder garantie dat ik word toegelaten bij de kfa
Die begrijp ik even niet. Er is volgens mij nooit een garantie dat je tot de KLM FA wordt toegelaten.
 
Daarom wil ik liever bij meerdere vliegopleidingen proberen, in plaats van alleen focussen op de kfa
Ik denk dat Natuurkunde in korte tijd erdoorheen jagen best een aardige representatie is van de 14(!) ATPL examens.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed waarom je dit wil vermijden.
De meeste werkgevers zullen dit eisen, hoe wil je bij een Europese maatschappij aangenomen worden?
 
Ik denk dat Natuurkunde in korte tijd erdoorheen jagen best een aardige representatie is van de 14(!) ATPL examens.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed waarom je dit wil vermijden.
De meeste werkgevers zullen dit eisen, hoe wil je bij een Europese maatschappij aangenomen worden?
Ja misschien heb je wel gelijk...
 
Ja misschien heb je wel gelijk...
Het gaat hier bij heel weinig forumleden om het gelijk, meer om je misschien wat nuttig advies te kunnen geven.
Het gaat bij opleiders ook om de grootste gemene deler: wat zijn de aanname eisen van Europese werkgevers?
Als jij succesvol bent in een sollicitatie zet dat de opleiding ook in een goed licht en opleiders zullen er dankbaar met je succes adverteren.
WizzAir bv heeft een beetje cryptische omschrijving op hun website staan

  • Good understanding of Mathematics and Physics
Ik neem aan dat het of betekent dat je Natuurkunde en Wiskunde in je pakket had of een toelatingsexamen.

EasyJet is iets duidelijker:
  • You need a minimum of 5 GCSEs or equivalent at Grade C or above, including maths, science and English.
 
Last edited:
Ergens verleden jaar heb ik contact gehad met KLM. Ik had ongeveer dezelfde vraag. De genoemde eisen zijn harde eisen, daar maken ze geen uitzondering op.

Als je alleen een natuurkunde certificaat moet halen, lekker doen! Kleine moeite met mogelijk grote gevolgen. En ach, als je 14 taaie ATPL vakken leert moet natuurkunde wel lukken :) En haal je de KLM-FA selectie niet, naar een andere school. Sommige andere scholen eisen dit trouwens ook. Mocht je toch ooit willen switchen, heb je dat papiertje. KLM is niet de enige die dit als eis heeft, maar dat was al gezegd.

Leuk plan!
 
Ik wil niet een jaar wachten om staatsexamen te doen voor natuurkunde zonder garantie dat ik word toegelaten bij de kfa

Hoi Maxi,

Overigens wel goed om te vermelden is dat je niet een staatsexamen hoeft te doen. Je kan bij Boswell-Beta of CCVX een pre-universitaire toets maken voor Natuurkunde wat de KLM ook als deelcertificaat ziet. Dit kan het hele jaar door, en in juli staat de volgende gepland. Succes.
 
Natuurkunde kan handig zijn bij je ATPLs, echter ik had ook geen Natuurkunde, behalve de eerste 2 jaren op de middelbare school.

Ik had vrij weinig problemen om het technische gebeuren te begrijpen tijdens de opleiding.

Momenteel vlieg ik niet bij een Legacy carrier, maar vlieg wel de 747.

Als KLM dat is wat je wilt, dan doe dat Deelcertificaat.

Overigens las ik laatst ergens dat KLM nu ook MBO4 Niveau accepteerd, of alsnog Natuurkunde een plicht is weet ik niet. Echter, de eisen zijn altijd wat relaxter als de markt goed is. Ik vernam dat KLM 200 Piloten nodig had, dus ja het is allemaal iets minder streng nu, maar over een paar jaar kan het weer super streng zijn.

Succes met je keuzes en laat weten wat je gedaan hebt.
 
@V1Rotate ik lees dat de eis nog steeds HAVO is en dat je inderdaad bij het Boswell of Wismon instituut aanvullend natuurkunde moet doen als je niet de juiste vakken had.

@maxi leuk, zeker doen! Echter, als je droom is om bij de KLM aan de slag te gaan. Laat je dan niet weerhouden door een stoomcursus(je) natuurkunde! Het zou zonde zijn als je vanuit je Ryanair toestel naar een KLM toestel zwaait en denkt: had ik maar...
Zeer, zeer grote kans dat je met natuurkunde alsnog afvalt bij de KLM-FA, maar dat papiertje zal je niet slechter maken, dan heb je het op zn minst geprobeerd en wellicht helpt dat ook bij een eventuele overstap later.

Ik kan me voorstellen dat al die verschillende adviezen verwarrend of misschien zelfs vervelend zijn, maar ze komen bij een ieder voort uit persoonlijke ervaringen & leermomenten. Uiteindelijk gewoon lekker je eigen gevoel volgen, afgewisseld met rationeel denken. Tschuss!
 
Ik ben van de week op bezoek geweest bij een vliegschool die meedoet aan de Ryanair mentoured cadet program, ik ga die assessments doen.
Houd wel in de gaten dat RyanAir niet een van de hofleveranciers is.
Dit draadje moet eigenlijk een sticky worden want het is verplicht leesvoer voor iedere aspirant.
Neem even een uurtje om alles te lezen.
Jammer genoeg zijn een hoop ervaren mensen die gepost hebben geen actief lid meer.
 
Houd wel in de gaten dat RyanAir niet een van de hofleveranciers is.
Dit draadje moet eigenlijk een sticky worden want het is verplicht leesvoer voor iedere aspirant.
Neem even een uurtje om alles te lezen.
Jammer genoeg zijn een hoop ervaren mensen die gepost hebben geen actief lid meer.
Dankjewel, ik ga het even doornemen.
 
Back
Top