Vliegen bij de Marine!

Sigmet

New member
Hoi,

Zijn hier nog mensen die vliegen op de Lynx? Of nog in opleiding zitten? Heb namelijk een paar vragen, zoals bijv:
-Hoeveel vlieguren maak je per jaar?
-Wat is het salaris?
-De Kooy, Curacao of een schip? Hoe zit dat precies? Kan je na je opleiding kiezen?
-Als je mee moet op zo'n schip, hoevaak en hoelang is dat dan ongeveer per jaar.
-Kan je ook na 7 jaar ofzo doorstromen naar de 228 van de kustwacht of maybe 334 sqd van de Klu?
-Stromen de mensen die Lynx hebben gevlogen makkelijk door naar Martinair, KLM etc? Of was dat alleen maar bij de mensen van de Orion?

Alvast bedankt!
 
Re: Vliegen bij de Marine!

Kan niet volledig antwoord geven op al je vragen, misschien dat de members die veel verder in de opleiding zitten of al operationeel zijn daar antwoord op kunnen geven.

-Wat is het salaris?
Verschilt per rang. En als je vliegt krijg je nog toelages, hetzelfde geldt voor in het buitenland vertoeven.

-De Kooy, Curacao of een schip? Hoe zit dat precies? Kan je na je opleiding kiezen?
Nee, na je opleiding begin je altijd op De Kooy, daar wordt je tweede vlieger SAR, vervolgens eerste vlieger SAR en daarna wordt je opgeleid tot boordvlieger. Curacao doe je sowieso aan tijdens je opleiding en misschien ook wel met je vaarperiode als boordvlieger.

-Kan je ook na 7 jaar ofzo doorstromen naar de 228 van de kustwacht of maybe 334 sqd van de Klu?
Je zit sowieso gebonden aan je contract, maar wat ik begrepen heb zijn er heel wat nevenfuncties die je kan bekleden na je periode als boordvlieger.

-Stromen de mensen die Lynx hebben gevlogen makkelijk door naar Martinair, KLM etc? Of was dat alleen maar bij de mensen van de Orion?
Heb een aantal vliegers gesproken en volgens hun verloopt het altijd wel geleidelijk. De meesten hebben toch wel een baan aan het einde van hun contract.

Ik zou zeggen, ga naar een voorlichting, daar kunnen ze volledig antwoord geven op al je vragen en kan je ook vragen wat de mogelijkheden zijn met de brevetten die je al hebt.

Tevens wil ik je wijzen op het vernieuwde gedeelte in de kennisbank over de MLD. Staan ook wat interessant dingen in.
 
Wel eens kijken of ik er nog bij kan zetten wat Wepz nog niet beantwoord heeft:

salaris: inderdaad per rang, en eenmaal brevet, een vliegtoelage die per jaar omhoog gaat, ook extra omhoog indien je 1e vlieger sar status en evt instructeur wordt.

De Kooy/ varen: wel tot op heden is basis heli opleiding op Curcacao, gaat waarschijnlijk binnen 1 a 2 jaar veranderen. En inderdaad na basis opleiding zoals Wepz als vermelde, lynx tot boorvlieger aan toe, na behalen status van boordvlieger, gemiddeld een vaartermijn van 2 jaar. Hoeveel je weg bent in die 2 jaar , .. sommige helft van de tijd anderen minder..net wat er gaande is in de wereld (meestal minder).

vlieguren: eenmaal boordvlieger, kan makkelijk 300-400 per jaar, per maand varen krijg je ongeveer 50 uur mee, afhankelijk van missie soms meer.

Na vaar termijn, aantal boordvliegers worden dan instructeur.

Kuwa, de 228, een enkeling gaat al tijdens hun termijn richting de do228. vergeet niet dat de NH90 ook binnen paar jaar operationeel is. Sq334? op dit moment loopt er een onderzoek op mogelijke verdere samenwerking met de Klu en samen bestaan..wat eruit gaat komen !!!??

doorstroming: in verleden zijn genoeg mensen van heli's bij martinair en transavia, klm city hopper binnen gegaan. Net hoe de markt zich op dat moment houdt ..

cya
 
Hey, ja de antwoorden zijn eigenlijk al gegeven, maar ik heb nog wel een tip: Kennelijk heb je nogal wat vragen over de MLD en ben je dus kennelijk ook geinteresseerd! Ga gewoon es naar een voorlichtingsdag op de Kooy (ongeveer eens in de maand), dan spreek je met vliegers, je krijgt antwoord op al je vragen, je kan de sfeer proeven op de Kooy en de lynx zien. Succes met je evt. keuze!
Greetz vanuit curacao (ik kan je vertellen dat het echt geen vervelende opleiding is :D)!!!
 
haha, was het maar zo. Ik ben er gewoon van overtuigd dat een voorlichtingsdag echt de beste manier is om antwoord op je vragen te krijgen en het bedrijf te leren kennen. Snap ook niet dat er relatief weinig mensen naartoe gaan...vandaar :D!
Greetz
 
Ga nu maar gewoon naar de KLU over een paar jaar is het vliegfeest van de marine toch overgenomen :cool:

Als ik de C-LSK mag geloven dan mogen jullie de kinderziektes uit de NH-90 halen en dan neemt de Klu de boel over. 'T is maar dat je het weet ;)
 
Heerlijk, zie je het voor je? Van die blokjestrekkers een half jaar op schip...nee dat zie ik nog niet gebeuren.
 
Oorspronkelijk gepost door Cyclic
Ga nu maar gewoon naar de KLU over een paar jaar is het vliegfeest van de marine toch overgenomen :cool:

Als ik de C-LSK mag geloven dan mogen jullie de kinderziektes uit de NH-90 halen en dan neemt de Klu de boel over. 'T is maar dat je het weet ;)

Wat denk je dat er met die AB-412s gaat gebeuren? ;)

En inderdaad wat Fenceman nagenoeg aangeeft, de boordhelikopters blijft gewoon een poule van marinevliegers. Er zou alleen gezamelijk met de NH90 TTH gevlogen gaan worden.
 
Leuke reacties jongens :D

Blokjestrekkers kende ik nog niet.

Ja ,er zal vast iets marineachtigs op de schepen blijven, maar voor hoelang..........de tijd zal het leren.

Is er trouwens al een nieuwe FMFT besteld ?

Ja, de 412 gaat straks gezellig vip kist spelen o.i.d. denk ik, maar voordat dat gebeurt moeten wel eerst een paar NH-90's operationeel zijn lijkt me ;)
 
Ik zal dan ook nog maar een leuke reactie geven :D! Maakt niet uit hoe het gaat lopen in de toekomst...voorlopig nog een leuke tijd bij de MLD te gaan en als we over een paar jaar een ander pak aan moeten en hetzelfde werk kunnen blijven doen....wat maakt dat nou uit. Daarnaast, bij de KLu zit je voor je opleiding niet 3 maanden op curacao :p:! Het bevalt hier errug goed....over 4 weken alweer naar NL, gaat hard. Dat helivliegen is echt supermooi!!!
Greetz!
 
Ja, de 412 gaat straks gezellig vip kist spelen o.i.d. denk ik, maar voordat dat gebeurt moeten wel eerst een paar NH-90's operationeel zijn lijkt me


De 412 wordt niet vervangen door de NH-90 voor zover ik weet. Er gaan wel geruchten dat KLu basis Leeuwarden in 2011 de deuren sluit, de SAR zal dan naar den Helder gaan, maar ze willen hiervoor Merlin helicopters gebruiken en de 412's verkopen...dit zijn de geruchten die ik heb gehoord. Het enige probleem van het stationeren op Den Helder is, dat de waddeneilanden een stuk minder makkelijk bereikt kunnen worden. Als je t mij vraagt..gewoon een Lifeliner in Leeuwarden stationeren, probleem opgelost:grijns:
 
9 maanden Alabama is ook niet slecht hoor ;)

Het verhaal over de merlins heb ik nog niet eerder gehoord. We zullen het zien. :cool: Zou het niet erg vinden om dat spul te sturen, maar dan hebben ze er natuurlijk nog een extra type bij, waar ze niet echt op staan te wachten.

Het gerucht over de sluiting van Leeuwarden is me ook bekend, maar wordt vooralsnog ontkracht, als ik de lokale kranten mag geloven.

Voor zover ik begrijp zal de NH-90 straks de taak van de range erbij krijgen en hoe de patienten moeten worden vervoerd daar zijn ze denk ik nog niet helemaal uit.

Misschien een aantal cougars op Leeuwarden of (aangezien defensie erover denk het trauma gebeuren eventueel over te nemen om frequent uitgezonden crews een brake te geven) een trauma heli.
 
Ik denk wel, dat defensie dit in handen zal moeten houden, Traumaheli's zijn namelijk niet te betalen erg jammer, ze zijn namelijk erg nodig en worden steeds frequenter ingezet:(
 
Ik denk wel, dat defensie dit in handen zal moeten houden, Traumaheli's zijn namelijk niet te betalen erg jammer, ze zijn namelijk erg nodig en worden steeds frequenter ingezet

Beste Freeze

Met de huidige minister van Defensie kun je dat wel vergeten. Die bezuinigt alles weg wat geen "core business" is. Dat heeft hij ook al geflikt met de P3 Orions die vlogen voor de Kustwacht op Curaçao:mad: . Nu wordt er straks voor veel geld twee vliegtuigen ingehuurd die de taak van de P3 Orions moeten overnemen. Voor de BV Nederland maakt het budgettair niets uit, alleen komt het nu uit een potje van een ander ministerie.

En jij denkt dat deze minister een dure traumahelikopterdienst gaat sponseren?

Haha, keep on dreaming.:grijns:
 
Oorspronkelijk gepost door agentdreutel
Beste Freeze

Met de huidige minister van Defensie kun je dat wel vergeten. Die bezuinigt alles weg wat geen "core business" is. Dat heeft hij ook al geflikt met de P3 Orions die vlogen voor de Kustwacht op Curaçao:mad: . Nu wordt er straks voor veel geld twee vliegtuigen ingehuurd die de taak van de P3 Orions moeten overnemen. Voor de BV Nederland maakt het budgettair niets uit, alleen komt het nu uit een potje van een ander ministerie.

En jij denkt dat deze minister een dure traumahelikopterdienst gaat sponseren?

Haha, keep on dreaming.:grijns:

Ooit gehoord van de gele helikopters, van Augusta Bell(AB12)? bijnaam: Tweety. Nou die worden ook gebruikt, als traumaheli's...ze zijn van de luchtmacht, dus van defensie. Wat ik bedoelde, is dat deze SAR heli's de taak van Traumaheli, moeten behouden, aangezien de Lifeliners, te duur zijn.:)
 
Jazeker, de "Tweety" ken ik wel.:rolleyes:
Veel mee samengewerkt in het verleden en een enkele keer meegevlogen. Echter, deze helikopters kun je niet als traumahelikopter kwalificeren. Ze worden ingezet als reddingshelikopter boven water (prio 1) en als vliegende ambulance tussen de Waddeneilanden en de vaste wal (prio 2). Een traumahelikopter wordt juist primair ingezet om een traumateam naar een ongeval te vervoeren. Alleen bij uitzondering wordt een patient ook vervoerd naar het ziekenhuis. En hoewel de bemanning van de "Tweety" professionals zijn met medische kennis kunnen ze niet als traumateam worden ingezet.
Wat de traumahelikopters overigens duur maakt zijn de personeelskosten (traumateam: specialisten). En als je de werkelijke kosten van een defensiehelikopter uitrekent krijg je misschien wel een heel ander vergelijkingsplaatje:eek!:
 
Last edited:
Niet als je er vanuit gaat, dat de piloot de enige is die fulltime op zo'n ding is. Een MMT-arts is vaak in de tijd dat de heli, niet opgeroepen wordt, op een afdeling in het ziekenhuis. Voor de pleeg volgens mij net zo, maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik meen ooit in een special van Blik op de Weg te hebben gezien dat er gewoon een MMT ploeg standby staat. Dus sta jij als MMT-arts die dag ingedeeld bij de MMT ploeg dan sta jij gewoon standby, evenals de verpleegster. Bind me er niet op vast, misschien staat hier iets over op http://www.traumahelikopter.nl/
 
Het klopt, de arts en de verpleegkundige staan stand- by, maar kunnen buiten uitruktijden gewoon op een afdeling werken, ze kunnen dan opgepiept worden. Het is niet zo, dat een lifeliner de hele dag vliegt, zo vaak rukt het MMT nou ook weer niet uit.
 
Back
Top