Vlieg eens naar de UK!

AHK

New member
Gisteren (ja was prachtig weer) weer eens een keertje naar de UK gevlogen. Heen naar Rochtester, als je recht vanuit EHRD daar naartoe vliegt dan kom je mooi aanvliegen over de krijtrotsen. Daarna naar Cambridge en daar met de taxi de stad in geweest.

Terug vanuit Cambridge mooie tocht naar EHRD, is 1 uur en 30 minuten airtime (we cruisen 110knots. VFR mag je aan de UK kant tot FL085 en in NL terug onder FL055.

Ben zelf ook snel geneigd om altijd naar Duitsland en België te gaan maar met zelfde vliegtijd ben je in de UK en dat is toch wel extra gaaf.

Let wel even op dat je Gendec invult, meestal komt de Marechaussee even langs voor vertrek en bij aankomst en die controleert daarop. Verder zwemvest om en zou het niet bij erg koude zee doen en slecht zicht. Verder prima te doen.
 
Recht over vanaf de Maasvlakte is 83NM, dus zo'n 45 minuten. Tot nu toe ben ik altijd zuidelijk overgestoken in de buurt van Dover, ik was een beetje aangepraat (ook door posts op dit forum) dat je een kamikazepiloot bent als je recht over gaat. Het jammere is dat je dan nooit in midden en noord Engeland komt.

Na wat zoeken op met name USA forums lees je dat er voldoende PPL piloten single engine over water vliegen en als je dat bewust doet de risico's best meevallen.

Mijn overwegingen (en uiteraard iedere vlieger moet zelf zijn afwegingen maken):
- Een vliegtuigmotor die goed is onderhouden, met voldoende brandstof en olie valt bijna nooit tijdens kruisvlucht uit. Ditchen is bijna altijd het gevolg van tekort aan brandstof. Net voor de overtocht hebben we nog wel even extra check gedaan op olie, temperatuur en acculader.
- Als onverhoopt toch je motor uitvalt (kans zo goed als 0) dan heb je prima overlevingskansen bij ditchen. Op de Noordzee vlieg je altijd op zweefafstand van een schip, zet hem ernaast en ze halen je er wel uit.
- We doen deze vlucht bewust in deze tijd, ik zou dit niet doen bij zeewater onder de 10-12 graden. Je hebt dan met je zwemvest om minimaal een uur of 4, dan hangt er echt wel een heli boven je (als er geen schip is die je er al eerder uit heeft gehaald).
- Zorg wel dat je je kist een beetje recht kan houden op de horizon, de horizon buiten kan boven zee wat minder zichtbaar zijn. Als de kust weer in zicht is, is dit probleem weer weg.

Ik vlieg vaak vanaf EHRD en op de routes vanaf Mike en Romeo loop je meer risico bij motorstoring dan midden op de Noordzee. Een vriend van mij in Noorwegen leert bij motorstoring juist om water op te zoeken. Andere opties zijn daar gevaarlijker.

Verder is het gewoon genieten, je kunt niet ieder risico in je leven vermijden. Het is gewoon fantastisch om na een half uurtje water de Engelse kust voor je te zien opdoemen!
 
Engeland is een geweldige bestemming, juist voor de kleine luchtvaart! Ditching is wel iets om vooraf over na te denken inderdaad. Ben dit voorjaar naar Duxford gevlogen, zo bijzonder. Water in het voorjaar is erg koud en als je moet zwemmen houd je dat niet bijzonder lang vol. Daar zijn handige tabellen voor. Een zwemvest is nuttig voor de kustwacht om je lichaam te vinden. Een vlot is wel aan te raden.
Ik stak over van HSD VOR naar CLN VOR, dat is niet de kortste route over water en je zit dan inderdaad een tijdje boven alleen maar water en da's toch wel spannend.
 
Last edited:
Zeker aan te raden. Afgelopen zomer van EHMZ via Oostende overgestoken naar Lydd, daarna door naar Bembridge (Isle of Wight) en daar overnacht. De volgende dag via Alderney naar Rennes. Daarna nog een rondje Frankrijk gedaan (Bergerac, Vichy).

In 2010 naar Lands End en de Scilly Isles geweest.

Prima vliegervaringen in de UK!
 
Tijdje terug een vlucht naar Old Sarum gemaakt, absoluut een aanrader!

Zomaar een vraag voor de bühne.. Volgend jaar maart is Brexit. Ik ben in het bezit van een LAPL, dat dus alleen geldig is in de EU. Weet iemand al of de UK straks buitenlandse vluchten op LAPL brevetten gaat accepteren? De CAA heeft wel al gemeld dat LAPL houders in de UK een conversie moeten doen.
 
Weet iemand al of de UK straks buitenlandse vluchten op LAPL brevetten gaat accepteren?
Op dit moment is de status dat vanaf de brexit geen enkel europees brevet meer geldig is in de UK en andersom. De bedoeling is dat er een "zachte" brexit komt en dat er allerlei verdragen worden gesloten, onder andere over vliegbrevetten, maar zolang dat niet rond is kunnen we niet meer de Noordzee over en zij ook niet. Uiteindelijk zal het wel goed komen, lijkt me.
 
Voor m'n B3 examen (ja, ik ben een dinosaurus) moest ik ondermeer een vlucht plannen van Lelystad naar Biggin Hill. In mijn onschuld plande ik recht over de Noordzee. FOUT! De examinatoren vonden dat ik via Dover moest plannen want... "gevaarlijk!". Sigh.... (heb talloze vluchten gemaakt in een single-engine over water... véél water)
 
Back
Top