Vijf Prive vliegers gezocht

Basic T

New member
Beste mede forummers,

Ik ben dit jaar verantwoordelijk voor het organiseren van het lustrum uitje van mijn kookclub.
Een van de opties is om met 5 Cessna's/Pipers van Lelystad of Rotterdam naar Texel te vliegen en weer terug op 1 dag. Aldaar zullen er dan activiteiten worden georganiseerd.

Wij zijn op zoek naar 5 prive vliegers + Cessna's/Piper's om totaal 15 man over te vliegen voor een retourtje op een dag ergens eind September.

Kosten voor onze rekening natuurlijk.
Ik post dit verzoek om vooral te kijken of het gaat lukken om 5 prive vliegers bij elkaar te krijgen, het liefst een aantal die elkaar kennen.
Ik ga proberen mijn eigen PPL weer voor die tijd te validaten.

Alvast dank!
 
Leuk, ik meld me graag aan! Ik vlieg Piper Warrior vanaf Lelystad, en ik ken nog wel iemand die (als het goed is) uitgecheckt is op een Cessna. Hoef er niets voor te hebben, als de kosten maar gedekt zijn. (bakje koffie op Texel zou wel lekker zijn natuurlijk...;))
P.M. me maar!
 
Wij zijn op zoek naar 5 prive vliegers + Cessna's/Piper's om totaal 15 man over te vliegen voor een retourtje op een dag ergens eind September

Volgens mij mag dat niet.
Klinkt wel erg als charter. Hou in de gaten dat een privevlieger alleen kosten mag delen, niet volledig vergoed krijgen.
 
Als nou iedere vlieger zelf z'n kistje huurt, en de kosten daarvan achteraf regelt, dan moet dat toch kunnen lijkt me.

Btw, met je CPL mag dat toch sowieso?
 
Kosten delen is maar een interpretatie. In feite gaat het erom dat je geen winst mag maken, dat zou commercieel zijn en dat is niet toegestaan.
 
Als ik het een beetje uitkien met het brandstofgewicht kan er een behoorlijk aantal mensen in het vlaggenschip van Nazgul Airlines.
Rotterdam-Texel v.v., want de kist staat op Rotterdam.
N.B. als de vlieger meebetaalt is het dus niet commercieel en mag het wel.
 
Ik wil wel vliegen

Ik wil wel vliegen

Hallo,

Ik vlieg vanaf Rotterdam en ben wel in voor deze trip.

Laat maar horen als de trip doorgaat.
Ik vlieg met Piper Archer of Warrior en heb behoorlijke ervaring.

Ik wacht belangstellend op het vervolg.

Groeten, Hans.
 
N.B. als de vlieger meebetaalt is het dus niet commercieel en mag het wel.

Als de vlieger niet meebetaalt is het ook niet commercieel, zolang hij er maar geen salaris aan overhoudt. Hoe de kosten van de huur verdeeld worden is een privé aangelegenheid.

Hoe de luchtvaartpolitie dat interpreteert is een ander onderwerp, die kijken niet naar de geest van de wet (en de letter zoals in elk ander land).

Letterlijk staar in de JAR-FCL:
the privileges of the holder of a PPL(A) are to act, but not for remuneration, as pilot-in-command or co-pilot of any aeroplane engaged in non-revenue flights.

Alles draait om het woordje remuneration. Dit betekent:

Definitions of 'remuneration'

1. (noun) wage, pay, earnings, remuneration, salary
something that remunerates
"wages were paid by check"; "he wasted his pay on drink"; "they saved a quarter of all their earnings"

2. (noun) remuneration
the act of paying for goods or services or to recompense for losses
"adequate remuneration for his work"

Het is een salaris, letterlijk een compensatie als tegenprestatie voor werk. Zolang jij dus niet betaald wordt voor jou arbeid ben je niet commercieel (dus non-revenue) bezig en ben je legaal. Als jou mede passagiers de kosten van de kist huur op zich nemen heb je dus nog steeds helemaal niets ontvangen in ruil voor je arbeid, dus is het legaal. Er is ook geen enkele reden dat jij mee zou moeten betalen aan de huur van de kist, behalve als jij dat zou afspreekt met je vrienden / mede passagiers. En zo gebeurt het ook bij de Stichting Hoogvliegers, waar vliegers de huur van de kist (tijd dat ze vliegen) vergoed krijgen. Dat is geen salaris voor arbeid, ze krijgen er niets voor maar leggen er ook niets op toe, dus legaal.
 
Precies Nosig, maar de autoriteiten beginnen wel moeilijk te doen als jij consequent helemaal niets betaalt voor het vliegen en je dan "de ervaring gratis ontvangt", of de kosten van je brevet geldig houden vergoed krijgt, enz. Vergoedingen in natura kunnen dan ook als betaling gezien worden. Dus als je helemaal geen onbedoelde ellende wilt, dan betaal je gewoon een deel van de kosten mee. Welk deel en hoe hoog dat is kan je laten afhangen van de situatie -- en de mate waarin je kunt bewijzen dat die kosten ook werkelijk operationele kosten zijn.
 
Precies Nosig, maar de autoriteiten beginnen wel moeilijk te doen als jij consequent helemaal niets betaalt voor het vliegen en je dan "de ervaring gratis ontvangt", of de kosten van je brevet geldig houden vergoed krijgt, enz. Vergoedingen in natura kunnen dan ook als betaling gezien worden. Dus als je helemaal geen onbedoelde ellende wilt, dan betaal je gewoon een deel van de kosten mee. Welk deel en hoe hoog dat is kan je laten afhangen van de situatie -- en de mate waarin je kunt bewijzen dat die kosten ook werkelijk operationele kosten zijn.

Maar je maakt een denkfout met betrekking tot "vergoedingen" (en de autoriteiten ook, ze hebben echter geen poot om op te staan). Ik krijg geen "ervaring", ik ben aan het werk. Krijg er echter niets voor, dus legaal. En die "ervaring" krijg ik sowieso, ook als ik ineens huurkosten zou meebetalen. Dus dat kan nooit tegen je gebruikt worden. Kosten van brevet geldig houden? Aan een 2 jaarlijkse profcheck heb je genoeg tegenwoordig, je hoeft geen uren meer te maken om het legaal te houden (en dat doe ik dan ook niet). Ik heb dat uur niet nodig. Dus die vlieger (leuk, grapje) gaat ook niet op. Ik ga er dus feitelijk niets op vooruit, het kost mij alleen maar tijd en energie. En zo staat het ook in de JAR regels, het gaat om een salaris, geld. En dat krijg je niet.

En die interpretatie is ook logisch, want die is bedoeld om de rondvluchten en andere vervoersbedrijven geen illegale concurrentie te laten krijgen. Zolang ik er voor verkies om onbetaald te vliegen en geen reclame maak ben ik volgens de geest en de letter van de wet geheel legaal bezig.
 
Precies Nosig, maar de autoriteiten beginnen wel moeilijk te doen als jij consequent helemaal niets betaalt voor het vliegen en je dan "de ervaring gratis ontvangt", of de kosten van je brevet geldig houden vergoed krijgt, enz. Vergoedingen in natura kunnen dan ook als betaling gezien worden. Dus als je helemaal geen onbedoelde ellende wilt, dan betaal je gewoon een deel van de kosten mee. Welk deel en hoe hoog dat is kan je laten afhangen van de situatie -- en de mate waarin je kunt bewijzen dat die kosten ook werkelijk operationele kosten zijn.

Lijkt me een beetje rare gang van zaken Nazgul. Als ik een kistje huur, en ik laat m´n passagiers (vrienden/kennissen/familie) mij ieder een bepaald bedrag betalen, waarvan ik de huur van de kist kan betalen, zonder dat het mij verder ook maar één euro kost, dan is dat gewoon een privé-aangelegenheid, en daar heeft verder niemand iets mee te maken. Hoe ik aan geld kom om m'n uren te maken is m'n eigen zaak.

Niks geen onbedoelde ellende of moeilijk gedoe. Sterker nog, als ze mij daarna in de kroeg al m'n bier betalen omdat ze het zo'n gave ervaring vonden, dan is dat hun goed recht en daar komt geen autoriteit aan te pas.

En ik denk ook dat het gewoon een definitiekwestie is, wanneer is iets commerciëel? Volgens mij denken jullie te moeilijk, maar dat kan ook aan mij liggen... Misschien denk ik wel te makkelijk.

Maar nogmaals, ik ben er bij!
 
Last edited:
Als je geld wil verdienen met je CPL, moet je dat doen bij een bedrijf met een vergunning voor luchtvervoer. Vervolgens moet, voor rondvluchten althans, de kist zijn aangepast (stuur eruit rechts en zo).
 
Heerlijk.. die PPL discussie en betaling :)

Overigens wel nuttig, ook voor mij.. ik was altijd "brave Hendrik" die altijd zijn deel mee betaalde omdat mij dat zo was verteld (tja.. beetje een lemmings verhaal, maar goed, ik ga er niet aan dood!!!)...

Als er nog een vlieger nodig is, dan wil ik best jullie van/naar Texel brengen.. Vliegtuig staat op R'dam.

Moet het wel enige tijd van tevoren weten, want de agenda raakt altijd snel vol (en volgens mij ga ik eind september op een korte cruise (35-jarig huwelijk van de schoonfamilie)).. dus laat maar weten.. Als ik kan, vlieg ik graag (en help ik jullie graag :))

Groeten
Abrucx
 
Beste mede forummers,

Ik ben dit jaar verantwoordelijk voor het organiseren van het lustrum uitje van mijn kookclub.
Een van de opties is om met 5 Cessna's/Pipers van Lelystad of Rotterdam naar Texel te vliegen en weer terug op 1 dag. Aldaar zullen er dan activiteiten worden georganiseerd.

Wij zijn op zoek naar 5 prive vliegers + Cessna's/Piper's om totaal 15 man over te vliegen voor een retourtje op een dag ergens eind September.

Kosten voor onze rekening natuurlijk.
Ik post dit verzoek om vooral te kijken of het gaat lukken om 5 prive vliegers bij elkaar te krijgen, het liefst een aantal die elkaar kennen.
Ik ga proberen mijn eigen PPL weer voor die tijd te validaten.

Alvast dank!

'avond..

Ook hier wel interesse. Ook Rotterdam based, ik vlieg Piper warrior en archer, daarnaast ook Robin DR400 en Diamond DA40.

Laat maar weten, liefst zo lang mogelijk v.t.v. i.v.m. reserveren kisten.
 
zonder dat het mij verder ook maar één euro kost, dan is dat gewoon een privé-aangelegenheid, en daar heeft verder niemand iets mee te maken. Hoe ik aan geld kom om m'n uren te maken is m'n eigen zaak

Nee, dat is het niet Conjo 6
Als jij charter vluchten doet zonder dat je daar gekwalificeerd voor bent is dat iedereen zijn zaak.

Laat maar weten, liefst zo lang mogelijk v.t.v. i.v.m. reserveren kisten

Als je toch bezig bent laat het dan de IVW ook effe weten, kunnen we allemaal effe lachen.
 
Dan ligt het eraan wat een chartervlucht is. Als ik met 5 vrienden die hun brevet hebben 5 kistjes huur, en met wat mensen een op-en-neertje Texel doe, dan doe ik toch vrij weinig verkeerd heb ik het idee.
Ik begrijp 't standpunt wel, maar het is maar net hoe je het bekijkt en definiëert.

Misschien dat iemand de letterlijke regels kent zoals ze in de boeken staan? Ik ken ze niet, dus kan er ook naast zitten.

Wie biedt uitkomst?
 
Back
Top