VFR PIC en IFR co: IFR vliegen?

Ik denk dat het hier gaat om de wettelijke betekenis van de term 'bestuurder', als in eerste bestuurder en tweede bestuurder (gezagvoerder en co). Een bestuurder moet aan boord zijn en de namen van de bestuurders moeten voor aanvang van de vlucht in het journaal zijn genoteerd.
Je kunt wel degelijk sturen zonder wettelijk gezien op te treden als bestuurder. Alleen een instructeur mag lesgeven t.b.v. een bevoedheid. Je kunt wel iemand naast je laten zitten en laten sturen, maar voor een toekomstig brevet mag hij deze uren niet loggen.

Erik.
 
Het lijkt er een beetje op dat er langs elkaar wordt "gepraat" hier.
KL heeft gelijk als het gaat om IF vliegen: iemand zonder IR mag geen PF (uitgezonderd lesvluchten) en zeker geen PIC zijn op een IFR-vlucht en mag die uren ook niet loggen. Punt uit!

GBOF heeft het over de stoel van de PIC en/of PF. Zoals eerder aangegeven wordt in de POH/POM van SP-kisten meestal niet aangegeven welke stoel dat is. Maar het lijkt me wel logisch dat het voorin is :biertje:

De 'definitie' van co-piloot wordt in de JAR-FCL alleen beschreven voor een multicrew-kist. Daaruit heb ik afgeleid dat er voor een vlucht met een SP-kist(niet zijnde les o.i.d.) de PF altijd de PIC moet zijn en v.v.

Tot slot. SNOCLO heeft al de juiste juridische en veilige conclusie getrokken ... gewoon VFR-vliegen :yeehaa:
 
Last edited:
Duurde het vluchtje trouwens korter dan 60 min en ben je weer op hetzelfde veld geland?? Dan is het een rondvlucht: dient de 2e stuurinrichting onklaar te worden gemaakt en is alles behalve de piloot passagier...
:grijns:
 
Smarty, ik weet dat dit vroegah zo was. Kun je mij misschien een referentie geven hiervoor? Ik heb gezocht naar de verplichte uitrusting in vliegtuigen, maar heb helemaal niets kunnen vinden. Ook niet m.b.t. het hebben van een brandblusser enzo.
 
Wat betreft de controls; dit is nog steeds zo! Denk dat je hiervoor in de luchtvaartwet moet zijn. Zal kijken of ik het ergens kan vinden.

Trouwens gaat dit binnenkort met invoering EU-OPS wel verdanderen. Men is gelukkig ook tot het inzicht gekomen dat het beter is om de tweede besturing te laten zitten, en niet steeds in en uit te bouwen.

@smarty2000, er is verschil tussen een rondvlucht en een lokale vlucht. Voor een rondvlucht moet je een rondvluchten vergunning hebben. Single Engine betekend commercieel alleen DAY-VFR!!
 
Back
Top