verplicht theorieles ppl?

themepark

New member
Beste,

sinds korte tijd ben ik bezig met mijn PPL opleiding.
In hoeverre is het tegenwoordig nog verplicht om een x aantal uren theorieles te krijgen? Ik begreep dat hierin de laatste jaren wat is verandert, maar een site met een sluitend antwoord heb ik nog niet kunnen vinden :) De reden is dat ik een luchtvaartgerelateerde opleiding volg, waardoor ik 70% van de ppl stof al een keer ben tegengekomen op universitair niveau. Hierdoor lijkt mij het klassikaal les krijgen voor mij niet nodig... maar als dit verplicht is heb ik weinig keus. Echter, hoeveel uur is er dan verplicht?

Graag hoor ik van jullie,
Groeten Jur

edit: misschien had ik dit beter bij 'piloten in opleiding' kunnen plaatsen. Kan een admin deze post verplaatsen naar het juiste forum? bvd
 
Hey Jur,

Heb in Aug mijn PPL gehaald in Tsjechie dus kan alleen vanuit de school aldaar en de CAA CZ wat meer info geven. Ik was verplicht om 32uur te doen volgens de CAA. Daarboven op moest ik min 80% halen in de test database wat een extra eis van de school was. Zodra daar allemaal aan voldaan was kreeg ik een certificaat van de school en moest ik die tonen voordat ik de examens in ging.

Heb zelf ook een luchtvaart gerelateerde opleiding gedaan en werk alweer 5 jaar bij verschillende luchtvaartmaatschappijen en dat gaat je zeker helpen wanneer je met een sneltrein door de stof heen moet. Uiteindelijk had ik de 32uur voltooid en meteen aangemeld voor de examens bij de CAA CZ.
 
De verplichting van 100 uur theorie training is formeel komen te vervallen. De theoriecursus dient echter wel goedgekeurd te zijn en te worden gevolgd via een erkende opleider (ATO).

Wil je in Nederland een theorieopleiding volgen kan dat via:

http://www.orbit-groundschool.nl/nl/voor-piloten/lapl-ppl/

Er bestaat naast de mogelijkheid om Nederlandstalige theorie examens af te leggen
bij het CCV/CBR (€ 98,- per examen), ook de gelegenheid om via Orbit Groundschool Engelstalig theorie examen te doen in Brussel (€ 94,- in totaal!)
 
Voor jou zal meteo vermoedelijk het lastigste zijn. Dat is meteen ook het vak waar je in de praktijk het meest mee te maken hebt. Ik zou in dat vak wat onderwijs volgen.

Verder is het gewoon een kwestie van soebatten bij de vliegschool waar je lest dat je geen onderwijs wilt volgen. Als je het vervolgens niet haalt, straalt dat slecht af op de vliegschool, dus het zal enige overtuigingskracht kosten voor ze ermee akkoord gaan.
 
Ik heb 2 jaar geleden alles volledig in zelfstudie gedaan, met de boeken van Bas Vrijhof. De vliegschool moet je wel aanmelden bij het CBR waarna je zelf je examens kan inplannen.

Als je een universitaire studie hebt gedaan is dit absoluut prima in zelfstudie te doen. Ik heb in 2 examendagen alle PPL examens zonder problemen de eerste keer gehaald. Twee keer een weekendje blokken en je hebt ze... de boeken zijn (vergeleken met beta-studies) veel tekst en weinig inhoud.
 
Ik heb in 2007 ook mijn theorie gedaan middels zelfstudie. Ook met de boeken van Bas Vrijhof. In die tijd was het inderdaad ook dat een vliegschool je moest opgeven bij het CBR.

Ik heb destijds alle vakken ook in 1 keer gehaald, ondanks dat de boeken van Vrijhof destijds net uit waren en het examen nog erg gericht was op de voorganger van Vrijhof.
 
Back
Top