Verlopen brevet

GridMora

Member
Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn vliegbrevet.
Doordat ik niet meer vlieg, zijn er een aantal dingen op mijn brevet verlopen. Zoals mijn SEP en MEP. LPE-English level 4: geldig until 01 Mar 2011. Ook staat er bij puntje IX "This license is to be re-issued not later than 3 Aug 2013" Het enige wat ik nog ieder jaar verleng is slechts de IR.

Ik wil graag echt het minimale doen. Wat is jullie advies daarin. Gewoon nu hernieuwde afgifte doen of hernieuwde afgifte bij mijn volgende IR check? Of heeft het verlopen van LPE/brevet nog andere implicaties? Behalve dan dat je natuurlijk niet meer kan vliegen.

GM
 
Call KIWA - they will tell you exactly what needs to be done.

Renewed my Licence recently and transferred a Type Rating and did an LPE test as part of the process. People at KIWA were very helpful.

Took 3 weeks to issue the Licence - that is very slow - and I had to keep pushing them. Finally collected my Licence on a Thursday (in person) and started work on the following Monday.
 
Wat heb je dan gedaan? Ik heb het ook geprobeerd maar dan zonder success. Ik wist het niet dat ik een skill test moest afleggen op een erkende ATO.

Gr.
 
Last edited:
Worrd een aardig ingewikkeld (en dus duur...) verhaal. Allereerst heb je een nieuwe LPE nodig, immers, zonder LPE heb je geen geldig brevet.
Het is dan ook uiterst vreemd dat je je IR hebt verlengd zonder geldig brevet. Door je verlopen LPE is je brevet sinds 01 Mar 2011 niet meer geldig, en kun je formeel ook je IR niet verlengen. Geldig is hij sowieso niet.
Daarnaast hangt het van de tijd sinds verlopen van SEP en MEP af hoe je deze dient te verlengen. Daar moet een ATO over beslissen. Let wel, een ATO met de opleidingsmodule Classrating SEP en MEP (en dat zijn er niet veel). Deze toetsen je kennis en ervaring, stellen een trainingsplan op en maken na het volgen van deze training een certificaat ervan op. Met dit certificaat kun je vervolgens een profcheck doen om het weer geldig te maken.

Wat heb je aan ratings/license et cetera en wanneer is dit allemaal verlopen, dat is de hamvraag.
 
Komt belangenconflict niet ter sprake als een ATO moet beslissen over de trainingsplan?

Hoezo? Zij beslissen niet maar stellen het op. Daarnaast, de training c.q. profcheck dient te allen tijde door een ATO gegeven dan wel gefaciliteerd te worden. De eindbeslissing over de inhoudelijke invulling van het trainingprogramma c.q. het afgeven van het document ligt bij ILenT, niet bij de betreffende ATO/examinator.
 
Als een ATO de trainingsplan opstelt en vervolgens ook de daadwerkelijk training gaat geven met de bijbehorende kosten vind ik wel dat belangenconflict ter sprake komt. Dat is toch de core business van een ATO?
 
Juist daarom. Of denk je dat iemand waarvan het niet de core business is (autogarage, banketbakker??) dat beter kan beoordelen en uitvoeren?
 
Juist daarom. Of denk je dat iemand waarvan het niet de core business is (autogarage, banketbakker??) dat beter kan beoordelen en uitvoeren?

In een perfect wereld zou dat geen probleem zijn maar wie kan mij garanderen dat ik een eerlijk trainingsplan krijg. Snap je mijn punt?

Gr.
 
Wat heb je dan gedaan? Ik heb het ook geprobeerd maar dan zonder success. Ik wist het niet dat ik een skill test moest afleggen op een erkende ATO.

Gr.

Operator Conversion Course (OCC) and Simulator all done at my employer. All done according to their approved syllabus and SOPs.

It is possible to get approval for foreign examiners to do the LPC/OPC/Skill test. Details on the ILENT website.

To transfer a Type Rating from a foreign licence you need 500 hours on Type.
 
Toestemming voor een non-EASA examinator is wel mogelijk maar de skill test moet dan wel op een EASA-sim worden afgelegd, toch?

Azul heeft een trainingscentrum met eigen simulators maar de sim's zijn niet EASA gecertificeerd, volgens mij alleen FAA.
 
Zolang het maar onder een ATO valt is alles mogelijk. Echter, een non-EASA simulator, -trainingprogramma en -examinator zullen (vrijwel zeker) niet gecertificeerd zijn bij deze ATO.
 
Heeft iemand misschien tips vwb het geldig houden van een easa brevet in het Midden-Oosten???
Ik begrijp dat de "non jaa aircraft only" restrictie niet meer mogelijk is....
Volstaat een simcheck in nederland elke 3 jaar of vlieg je in het mo met een validation gebaseerd op het easa brevet??
In dat geval neem ik aan dat ik gewoon ieder jaar in ned een simcheck zal moeten doen hetgeen natuurlijk een kostbare zaak is.
Ik heb op pprune gelezen dat sommige instanties nog steeds het easa brevet verlengen met bijv de restrictie "ek aircraft only"
Gaarne wat advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken...
Alvast bedankt.....
 
Hartelijk dank voor de uitleg flyburg.
Het gaat mij erom of het mogelijk is om mn easa brevet geldig te houden dmv een simcheck bij de airline zelf
zonder dat ik elk jaar een lpc hoef te doen bij een ned simcenter.
Ik heb zelf een "non jaa flights only" restrictie gehad op mn brevet toen ik nog in azie werkte.
De checkforms vd airline werden gewoon door het kiwa geaccepteerd en vervolgens kreeg ik netjes een nieuw brevet met verlenging toegestuurd.
Deze vlieger gaat helaas niet meer op.
Nu vroeg ik me dus af hoe nederlandse piloten werkzaam in het Midden-Oosten dit nu aanpakken.
Als ik elk jaar terug naar ned moet voor een lpc dan is dat ook geen ramp maar als er een manier is om dit te omzeilen dan hoor ik dat graag.
 
@Barclay

The Licence has no expiry date - the only thing that expire are your ratings and certificates.

I also had the "non JAA" restriction on my Type Rating. I recently transferred a foreign Type Rating and obtained the EASA Licence. See post #12.

I had not submitted copies of any checks for about 5 years - just kept a valid medical (did a medical every 2 years).

I don't see any reason why you should be paying for a Simulator every year. No point keeping a rating valid if you are not using the Licence.

If you join an EASA Airline their OCC/LPC/OPC will be enough to revalidate your Licence. My Airline was perfectly happy to do this.

On the ILENT website they list the procedure for getting foreign Instructor approval.

KIWA are also very helpful if you call or e-mail. Probably a good idea to clarify the requirements (and save yourself a lot of money).
 
Back
Top