flyingviking
Member
Tja, ondanks het feit dat de markt " aantrekt" toch noch een onverwachte wending. Uit " De Telegraaf" van vandaag:
Rode cijfers Transavia na plotselinge tegenvallers
• Transavia ging er lang prat op dat het ook tijdens de crisis nog winst maakte.
door RONALD VEERMAN
AMSTERDAM – Het gaat niet goed met Transavia. Terwijl de Europese luchtvaartsector langzaam opkrabbelt na de voor miljardenverliezen zorgende economische crisis, is de Nederlandse low-cost maatschappij onverwacht alsnog in de rode cijfers gedoken. In het lopende boekjaar wordt zonder maatregelen zelfs met een verlies van dik € 10 miljoen rekening gehouden.
Vriend en vijand reageren verrast op de plotseling flink verslechterde situatie bij de groene maatschappij, die tijdens het dieptepunt van de recessie juist opvallend beter draaide dan moeder KLM en zusterbedrijf Martinair.
Transavia ging er de laatste jaren zelfs openlijk prat op dat het tot de uitzonderingen behoorde die almaar zwarte cijfers kon blijven schrijven.
Niet Martinair – waar al ruim een jaar een discussie speelt over het mogelijk stopzetten van de passagiersvluchten – maar Transavia is nu het zorgenkindje binnen de KLM-groep, zo bevestigden gisteren zowel vakbondskringen als bronnen rond de maatschappij.
De maatschappij zelf wilde gisteren niet inhoudelijk reageren op de verslechterde situatie en bevestigde evenmin de verliescijfers. „Als onderdeel van KLM Group brengen we zelf geen afzonderlijke cijfers naar buiten en geven we ook geen commentaar over de financiële situatie”, zo meldde een woordvoerster.
De achteruitgang is opvallend omdat topman Meijer begin dit jaar aangaf dat zijn maatschappij relatief goed uit de crisis was gekomen, die vooral de duurdere zakenmarkt en het vrachtvervoer hard raakte. Hoewel hij daarbij wel aangaf dat de markt minder snel herstelde dan gehoopt, werd absoluut niet met een verliessituatie rekening gehouden. De meeste toestellen zitten goed vol en hoewel de aswolk en de WK-successen van Oranje Transavia hinderden, is er volgens ingewijden meer aan de hand.
Voor een aantal van hen komt de ontwikkeling niet onverwacht omdat de maatschappij volgens hen uiteindelijk niet opgewassen zal zijn tegen de kracht van prijsvechters als Ryanair en easyJet.
Vergeleken met de op elke cent lettende concurrentie wordt Transavia nog altijd als te log en te duur omschreven. Daarnaast is sprake van een harder gevecht op de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Kopenhagen en Parijs, van waaruit Transavia opereert. In vakbondskringen wordt met spanning gekeken naar de binnenkort startende cao-gesprekken, die mogelijk in een ijzige sfeer zullen verlopen. Verwacht wordt immers dat Transavia flink zal moeten bezuinigen en geen ruimte zal willen bieden voor loonsverhogingen.