Verlies HV

Tja, ondanks het feit dat de markt " aantrekt" toch noch een onverwachte wending. Uit " De Telegraaf" van vandaag:

Rode cijfers Transavia na plotselinge tegenvallers

• Transavia ging er lang prat op dat het ook tijdens de crisis nog winst maakte.

door RONALD VEERMAN
AMSTERDAM – Het gaat niet goed met Transavia. Terwijl de Europese luchtvaartsector langzaam opkrabbelt na de voor miljardenverliezen zorgende economische crisis, is de Nederlandse low-cost maatschappij onverwacht alsnog in de rode cijfers gedoken. In het lopende boekjaar wordt zonder maatregelen zelfs met een verlies van dik € 10 miljoen rekening gehouden.

Vriend en vijand reageren verrast op de plotseling flink verslechterde situatie bij de groene maatschappij, die tijdens het dieptepunt van de recessie juist opvallend beter draaide dan moeder KLM en zusterbedrijf Martinair.

Transavia ging er de laatste jaren zelfs openlijk prat op dat het tot de uitzonderingen behoorde die almaar zwarte cijfers kon blijven schrijven.

Niet Martinair – waar al ruim een jaar een discussie speelt over het mogelijk stopzetten van de passagiersvluchten – maar Transavia is nu het zorgenkindje binnen de KLM-groep, zo bevestigden gisteren zowel vakbondskringen als bronnen rond de maatschappij.

De maatschappij zelf wilde gisteren niet inhoudelijk reageren op de verslechterde situatie en bevestigde evenmin de verliescijfers. „Als onderdeel van KLM Group brengen we zelf geen afzonderlijke cijfers naar buiten en geven we ook geen commentaar over de financiële situatie”, zo meldde een woordvoerster.

De achteruitgang is opvallend omdat topman Meijer begin dit jaar aangaf dat zijn maatschappij relatief goed uit de crisis was gekomen, die vooral de duurdere zakenmarkt en het vrachtvervoer hard raakte. Hoewel hij daarbij wel aangaf dat de markt minder snel herstelde dan gehoopt, werd absoluut niet met een verliessituatie rekening gehouden. De meeste toestellen zitten goed vol en hoewel de aswolk en de WK-successen van Oranje Transavia hinderden, is er volgens ingewijden meer aan de hand.

Voor een aantal van hen komt de ontwikkeling niet onverwacht omdat de maatschappij volgens hen uiteindelijk niet opgewassen zal zijn tegen de kracht van prijsvechters als Ryanair en easyJet.

Vergeleken met de op elke cent lettende concurrentie wordt Transavia nog altijd als te log en te duur omschreven. Daarnaast is sprake van een harder gevecht op de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Kopenhagen en Parijs, van waaruit Transavia opereert. In vakbondskringen wordt met spanning gekeken naar de binnenkort startende cao-gesprekken, die mogelijk in een ijzige sfeer zullen verlopen. Verwacht wordt immers dat Transavia flink zal moeten bezuinigen en geen ruimte zal willen bieden voor loonsverhogingen.
 
Sure, het zorgenkindje. Na z'n prachtige artikelen over Stella ("enorme pilotentekorten zitten eraan te komen!") in de Telegraaf was ik me al lang aan het afvragen of deze Ronald Veerman echt nog wel journalistieke kwaliteiten heeft of dat hij alleen maar over de schouder van Burlage heeft meegekeken.

Dat HV in deze markt altijd rond de nullijn navigeert (je hebt het echt over niet meer dan een paar euro winst per passagier) moge inmiddels duidelijk zijn. Dat HV dit tot nu toe nog vele jaren met positief resultaat heeft gedaan is knap. Dat een aswolkje en een mooi WK de boekingen en kosten niet echt positief beïnvloeden moge duidelijk zijn. Direct na het WK zag je de boekingen weer omhoogschieten, nu ook geholpen omdat het al een maand niet meer echt zomerweer is in NL.

Laten we eerst maar eens afwachten, vechten is het sowieso altijd. En als na al die jaren de balans eens onder de nullijn uitkomt met een verklaarbare reden, dan is dat wat mij betreft niet zo'n probleem. Het is niet alsof het geld eruit stroomt en die bloeding niet te stoppen is. Dan ben je nog geen zorgenkindje.
 
Transavia = Zorgkindje KLM

Transavia = Zorgkindje KLM

Sure, het zorgenkindje. Na z'n prachtige artikelen over Stella ("enorme pilotentekorten zitten eraan te komen!") in de Telegraaf was ik me al lang aan het afvragen of deze Ronald Veerman echt nog wel journalistieke kwaliteiten heeft of dat hij alleen maar over de schouder van Burlage heeft meegekeken.

Dat HV in deze markt altijd rond de nullijn navigeert (je hebt het echt over niet meer dan een paar euro winst per passagier) moge inmiddels duidelijk zijn. Dat HV dit tot nu toe nog vele jaren met positief resultaat heeft gedaan is knap. Dat een aswolkje en een mooi WK de boekingen en kosten niet echt positief beïnvloeden moge duidelijk zijn. Direct na het WK zag je de boekingen weer omhoogschieten, nu ook geholpen omdat het al een maand niet meer echt zomerweer is in NL.

Laten we eerst maar eens afwachten, vechten is het sowieso altijd. En als na al die jaren de balans eens onder de nullijn uitkomt met een verklaarbare reden, dan is dat wat mij betreft niet zo'n probleem. Het is niet alsof het geld eruit stroomt en die bloeding niet te stoppen is. Dan ben je nog geen zorgenkindje.

:haha::haha::haha:
Ik ben het met je eens kerel, Transavia is een top bedrijf en ach wat maakt het uit dat ze geen winst boeken, zolang de salarissen en de cao onderhandelingen goed verlopen.

Toch heb ik medelijden met ze, het is toch een gezellige vliegersclub met puike kerels en dames.

Ik zal niet zeggen dat ik sarcastisch ben, want dat ben ik namelijk niet......echt niet hoor....ik meen het....nee nu ff zereneus....roddelkrant telegraaf oh oh oh het gaat al jaren goed met Transavia hoe durven ze....potverdikkeme....respect

Transavia über alles!!! Laat je niet kisten!
 
Steeds meer mensen boeken een vakantie via internet zonder reisorganisatie, tenminste in mijn omgeving. Dan ga je niet een vlucht boeken die ergens om een uur of 6 's ochtends vertrekt en om een uur of 1,2 's nachts weer hier aankomt. Er zijn zat maatschappijen die gewoon overdag naar je bestemming vliegen voor een vergelijkbare prijs. Soms zit HV erbij, vaak niet.
 
Alles leuk en aardig, maar ik vlieg wel voor 179 euro met m'n vriendin retour naar Barca, vanaf een normaal vliegveld op een normaal tijdstip! Beter dan dat fucking Weeze of Eindhoven in de middle of nowhere. Go Trans! ;)
 
Ja nou weten we wel dat je eindelijk een vriendin hebt hoor!
 
wel weer typisch dat dit net voor de CAO-onderhandelingen komt.
Ook niet voor het eerst, niet zozeer HV danwel andere maatschappijen.
:dozey:
 
Transavia vecht tegen failissement... Was de headline van AB geweest!

Anyhow zou mij niet verbazen als dit artikel iets te maken heeft met de komende CAO onderhandelingen! En de mogelijkheid dat easyJet een ams basis opent!
 
Dit is mijn visie op het probleem:

Transavia is een prachtig bedrijf maar... Ze zijn natuurlijk al jaren beschermt geweest onder de KLM parasol en hebben geluk gehad dat ze nauwelijks concurentie hebben vanuit Amsterdam.

Daarnaast zijn ze nooit gegroeid en aangezien de markt groeit betekend dat ze relatief kleiner zijn geworden. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Ze hadden mijns inziens meer moeten uitbreiden in Europa zoals andere low cost doen om hun risicos te spreiden. Kopenhagen gaat nu dicht, Parijs is blijkbaar ook geen succes en ze zijn dus afhankelijk van de Nederlandse markt. Een enge positie om in te zitten want als de Nederlandse markt nu meer concurrentie toelaat wordt het toch een moeilijk verhaal. Ze staan met de rug tegen de muur en zullen moeten vechten met minder wapens dan de tegenstanders.

Iz geeft aan dat het maar een jaartje is met een verlies. Het zit even tegen en we hebben wat pech. Daar zou hij gelijk in hebben gehad in de situatie van een paar jaar geleden als Transavia toen door een incidentele tegenslag verlies had geleden. Maar ik ben bang dat het verlies nu slechts een indicatie is van een veel groter probleem.

Ik hoop dat het goed komt, maar hou mijn hart vast. Overigens is het natuurlijk zo dat geen enkele maatschappij veilig is in deze huidige markt...

Overigens wil ik zelf als passagier gewoon van Schiphol vliegen en wil ik niet naar Einhoven wat in de ochtenduren slecht bereikbaar is. En daarvoor wil ik best iets meer betalen. Ik denk dat Transavia zich moet richten op passagiers die zo als ik denken en dat zijn er heel veel denk ik. Ze moeten niet recht tegen Ryanair aan gaan vechten want dat winnen ze niet. Ze moeten juist een alternatief aanbieden. Een soort Low Cost+. Nog steeds goedkoper dan een traditionele maatschappij, maar iets je duurder dan echte low cost met een iest comfortabeler produkt.
 
KLM heeft Transavia juist al jarenlang belemmerd te groeien. Ze worden ingezet om voor de KLM de concurrentie "dicht te vliegen". De winst werd afgeroomd richting KLM. Dus bescherming van de KLM ? Meer bescherming VOOR de KLM...
KLM maakt volgens de laatste cijfers ook nog steeds een kleine 100 miljoen € operationeel verlies....
Een zieke moeder dus....
 
KLM heeft Transavia juist al jarenlang belemmerd te groeien. Ze worden ingezet om voor de KLM de concurrentie "dicht te vliegen". De winst werd afgeroomd richting KLM. Dus bescherming van de KLM ? Meer bescherming VOOR de KLM...
KLM maakt volgens de laatste cijfers ook nog steeds een kleine 100 miljoen € operationeel verlies....
Een zieke moeder dus....

Ik weet niet welke cijfers jij gebruikt, maar volgens mij maakt KLM op dit moment winst. Air France weet ik niet en dus de groep gezamenlijk ook niet, maar de afgelopen jaren hebben geleerd dat over het algemeen, het zware verlies bij AF werd geleden. Dus ik kan me voorstellen dat de cijfers iets minder zijn daar, echter....

De voorspelling voor de groep in het lopende boekjaar is nog steeds een operationeel resultaat in 2011 dat zo,n EUR300-400 miljoen hoger ligt dan het afgelopen boekjaar. Het afgelopen boekjaar heeft een operationeel verlies laten zien van 132 miljoen als groep. Dus naar mijn inschatting doet ook Air France het niet erg slecht op dit moment.
 
Ik had het over de operationele winst. In het geval van KLM dus nog verlies. (zie onderstaand artikel uit de NRC van juli j.l.)
Uiteindelijk moet de structurele winst daar namelijk uitkomen en niet uit de (eenmalige) beursgang van een bedrijfsonderdeel.
Winst voor KLM dus? ja klopt. Maar niet gegenereerd door de core-business namelijk vliegen.

Het is dus maar hoe je de cijfertjes interpreteert. Als Transavia nu een (volledig eigendom) 737 verkoopt hebben ze ook ineens winst. Maar dat maakt het niet ineens tot een winstgevend bedrijf. Zo ook voor KLM.


De nettowinst in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar (april t/m juni 2010) kwam uit op 736 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar moest de luchtvaartmaatschappij nog een verlies nemen van 705 miljoen euro.

De resultaten waren beter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een winst van 600 miljoen euro. Vooral de beursgang van technologiebedrijf Amadeus ((dat boekingssystemen voor de luchtvaart ontwikkelt)) leverde met een boekwinst van ruim 1 miljard euro een flinke bijdrage.

De omzet van Air France-KLM steeg met bijna elf procent naar 5,7 miljard euro. Dit was mede te danken aan een een forse stijging van de inkomsten uit de luchtvracht. De omzet van dit onderdeel ging met 42 procent omhoog.

De aswolk, die een groot deel van het Europese vliegverkeer in april dagenlang stillegde, kostte Air France-KLM 270 miljoen euro aan gemiste omzet en verhoogde de operationele kosten met 158 miljoen euro.

Op operationeel niveau boekte de luchtvaartmaatschappij mede daardoor nog een verlies van 132 miljoen euro, maar dit was veel beter dan het verlies van 496 miljoen euro dat een jaar geleden in de boeken stond.
 
Als we de aswolk even buiten beschouwing laten(redelijk uitzonderlijke situatie) is het toch 158-132=26 milj. euro winst? (oftewel, zonder rare gebeurtenissen wordt er geld verdient?)
 
Ja als de aswolk geen roet in het eten had gegooid had het er wellicht iets positiever uitgezien. Maar het punt wat ik wil maken is dat ik me een beetje zorgen maak over de hele positie van Transavia in de veranderende markt. Misschien ben ik te negatief maar ik ben bang dat niet veel mensen inzien dat er een kruispunt bereikt is en er moeten drastische maatregelen genomen worden om in de toekomst succesvol te blijven. De glorietijden zijn voorbij.

Nogmaals de hoop zit hem in de mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor iets meer service. Proberen net als Ryan Air te zijn en dat beter te doen gaat nooit lukkken natuurlijk. Dus moet je juist anders zijn. Ik hoop dat het management dat in ziet.

Wat gaat Transavia doen als EasyJet een basis in Amsterdam opend en vluchten als Amsterdam - Malaga of Amsterdam - Alicante gaat doen. Dat gaat Transavia echt heel erg voelen en ze kunnen nergens anders heen op dit moment want ze hebben alleen maar de Nederlandse markt. Zorg dat mensen met je blijven vliegen, zelfs als er een goedkoper alternatief is...
 
Las pas geleden dat HV ook weer via de trap wil laten instappen op SPL omdat het goedkoper is. Waar willen ze die kisten laten?

HV heeft nog mazzel gehad dat ze het zo lang hebben kunnen volhouden. Er zijn zat NLers die nu de grens overgaan en/of met een buitenlandse maatschappij gaan vliegen. Dit te danken aan Bos én de rest van de NLse politiek (denkend aan SPL, maar ook MST / LGG bijvoorbeeld) met daarbij te langzaam reagerend op een veranderlijke markt. Daarbij vind ik dat de service hardhollend achteruit is gegaan de laatste jaren ook van SPL zelf.

Aan de andere kant is de concurrentiepositie van de BV NL ook vrijwel niets meer waard...:huilt:
 
Ik had het over de operationele winst. In het geval van KLM dus nog verlies. (zie onderstaand artikel uit de NRC van juli j.l.)
Uiteindelijk moet de structurele winst daar namelijk uitkomen en niet uit de (eenmalige) beursgang van een bedrijfsonderdeel.
Winst voor KLM dus? ja klopt. Maar niet gegenereerd door de core-business namelijk vliegen.

Het is dus maar hoe je de cijfertjes interpreteert. Als Transavia nu een (volledig eigendom) 737 verkoopt hebben ze ook ineens winst. Maar dat maakt het niet ineens tot een winstgevend bedrijf. Zo ook voor KLM.

Dat is ook precies waar ik het over heb, het operationele deel. Jij hebt het over die 132 miljoen. Dat is het afgelopen kwartaalcijfer. Oud nieuws, op dit moment maakt KLM en ik denk ook Air France winst(Dat denk ik, omdat ik niet geloof dat KLM alleen het operationeel resultaat met zo een bedrag kan beïnvloeden op dit moment). Zoveel zelfs dat het bedrijf zijn operationele winst doelstelling voor het gehele boekjaar heeft bijgesteld met 300-400 miljoen. Omhoog welteverstaan.

En inderdaad het totale kwartaalcijfer was erg positief beïnvloed door een mooie meevaller, maar daar had ik het niet over. Dat was namelijk geen 132 miljoen verlies maar 736 miljoen winst.
 
Back
Top