Verlenging of hernieuwde afgifte?

CostaBella

New member
Beste Airworkers,

Ik weet dat tot 3 maanden na het verlopen van een ME-IR geen aanvullende training nodig is om deze te verlengen. Nu is de vraag, spreken we dan nog van een verlenging of van een hernieuwde afgifte? In de regels lees ik dit;

(b)Hernieuwde afgifte

(1)Indien een bevoegdverklaring instrumentvliegen is verlopen, moet de kandidaat:

(i)voldoen aan herhalingstraining en aanvullende eisen, zoals vastgesteld door het bevoegde gezag

In feite zijn binnen die 3 maanden dus geen herhalingstraining / aanvullende eisen vereist en dus spreekt men nog van een verlenging... lijkt mij. Dit kan ik echter nergens terug vinden. Er staat namelijk ook "is verlopen"... Na telefonisch contact met het KIWA kreeg ik een dame aan de lijn waarvan ik het idee heb dat zelfs zij het niet zeker weet. Is er iemand met ervaring hiermee en wat is het nu?

Alvast bedankt!
 
Let op: Klopt tot drie maanden zijn er geen aanvullende ervarings- en/of trainings-eisen. Er zijn wel verschillen tussen een verlenging en hernieuwde afgifte, want een IR renewal mag NIET op een simulator afgenomen worden, maar dit moet op een vliegtuig. (Dit wordt tot 1 jan 2013 gedoogd).

Tijdens de twee wekelijkse update van het IPEX systeem is onderstaand bericht is hierover verspreid.


Onderwerp: update IPEX en info hernieuwde afgifte IR

Goedemorgen,

Hierbij stuur ik u de tweewekelijkse update van het programma IPEX.

Tevens wil ik van de gelegenheid gebruik maken het volgende m.b.t. de uitvoering van de hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaring IR te melden.

Ik ben mij er van bewust dat het gebruik van de mailbox voor de updates van IPEX met zich meebrengt dat onderstaande informatie ook aan protocolhouders wordt gestuurd die weinig met de beschreven situatie van doen hebben. Daarom wil ik u verzoeken voor zover van toepassing de informatie binnen uw organisatie te verspreiden.

Het komt geregeld voor, dat een vlieger t.b.v. de hernieuwde afgifte een vaardigheidstest moet doen voor zijn/haar IR(A). Er is door Kiwa geconstateerd dat er de nodige onduidelijkheid bestaat of deze vaardigheidstest op een simulator of in de lucht moet worden afgelegd. De vaardigheidstest voor hernieuwde afgifte kan NIET op de simulator worden afgelegd. Bij een verlopen bevoegdverklaring IR (op bijv. een SEP) moet de vaardigheidstest altijd in de lucht op het vliegtuig worden afgelegd.

Het hiervoor genoemde is gebaseerd op JAR-FCL 1.246(b) Hernieuwde afgifte. De letterlijke tekst van de bepaling is:

Bevoegdverklaring instrumentvliegen, verlenging en hernieuwde afgifte
(Zie JAR-FCL 1.185)
(Zie bijlage 1 bij JAR-FCL 1.246)
(a) Verlenging
(1)Een kandidaat voor de verlenging van een IR (A) moet, indien gecombineerd met een klassebevoegdverklaring of een typebevoegdverklaring een bekwaamheidsproef voltooien conform bijlage 1 en 2 bij JAR-FCL 1.240 & 1.295 of bijlage 3 bij JAR-FCL 1.240. In dit geval zal de bevoegdverklaring instrumentvliegen geldig zijn gedurende dezelfde periode als de klasse- of typebevoegdverklaring, behalve in het geval van een verlenging van een klassebevoegdverklaring voor een éénmotorig vliegtuig, waarbij de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring instrumentvliegen 12 maanden is.
(2)Een kandidaat voor de verlenging van een IR(A) moet, indien niet gecombineerd met de verlenging van een klasse- of typebevoegdverklaring:
(i)sectie 3b van bijlage 3 bij JAR-FCL 1.240 voltooien;
(ii)alsmede die delen van sectie 1 die voor de beoogde vlucht relevant zijn;
(iii)en, voor meermotorige vliegtuigen, sectie 6 van bijlage 3 bij JAR-FCL 1.240 als een bekwaamheidsproef op uitsluitend instrumenten.
(3)Vrijstellingen moeten over en weer worden gegeven conform bijlage 1 bij JAR-FCL 1.246. Een IR(A) moet worden verlengd binnen de drie maanden die onmiddellijk voorafgaan aan de vervaldatum van de bevoegdverklaring. Verlenging van een IR(A) moet, wanneer dat maar mogelijk is, worden gecombineerd met de bekwaamheidsproef ter verlenging van een type- of klassebevoegdverklaring. Een FNPT II of vluchtnabootser mag worden gebruikt, maar de bekwaamheidsproef voor de verlenging van een IR(A) moet onder deze omstandigheden ten minste beurtelings worden uitgevoerd in een vliegtuig.
(4)Een kandidaat die er niet in slaagt voor de desbetreffende sectie van een IR(A)-bekwaamheidsproef conform JAR-FCL 1.246 (a)(1) of (a)(2) een voldoende te halen vóór de vervaldatum van een bevoegdverklaring instrumentvliegen, mag de bevoegdheden behorend bij de IR(A) niet uitoefenen totdat de bekwaamheidsproef met succes is voltooid.
(b)Hernieuwde afgifte
(1)Indien een bevoegdverklaring instrumentvliegen is verlopen, moet de kandidaat:
(i)voldoen aan herhalingstraining en aanvullende eisen, zoals vastgesteld door het bevoegde gezag, en
(ii)sectie 3b van bijlage 3 bij JAR-FCL 1.240, inclusief de vluchtvoorbereiding, voltooien als een vaardigheidstest.
De bevoegdverklaring zal geldig zijn vanaf de datum waarop de eisen voor hernieuwde afgifte werden voltooid.

In het informatieblad zoals dat gepubliceerd is op de website van Kiwa staat vermeld dat er de eerste drie maanden na de verloopdatum geen aanvullende eisen worden gesteld, daarmee is invulling gegeven aan (b)(1)(i), er wordt gedurende die periode geen extra training verplicht gesteld. In de periode daarna worden er wel aanvullende eisen gesteld (zie informatie blad link). In (b)(1)(ii), wordt gesteld de er een vaardigheidstestmoeten worden afgelegd bestaande uit onderdelen van de volledige vaardigheidstest voor IR. Een vaardigheidstest voor de initiële afgifte van de bevoegdverklaring IR dient altijd op het vliegtuig te worden uitgevoerd. Een bekwaamheidsproef (derhalve t.b.v. de verlenging van de IR) mag echter afwisselend per verlenging op het vliegtuig of op de simulator plaatsvinden.

Gelet op het feit dat er wordt gesproken in de regeling van een vaardigheidstest wordt geconcludeerd dat er voor de hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaring IR altijd gebruik moet worden gemaakt van het vliegtuig.

Na overleg met enkele sectorpartijen heeft Kiwa Register B.V. besloten tot 1 januari 2013 aanvragen voor hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaring IR waarvan de testen cf. JAR-FCL 1.246(b)(1)(ii) afgelegd zijn op een simulator nog te accepteren. Na 1 januari 2013 zullen uitsluitend testen voor hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaring IR afgelegd op het vliegtuig worden geaccepteerd.

Hieronder geef ik u een link naar het informatieblad m.b.t. de hernieuwde afgifte.

http://www.kiwaregister.nl/uploaded...laringen 2008 tcm247-214192_tcm247-214192.pdf

Mocht u vragen hebben over het gebruik van IPEX en daaraan gerelateerde zaken dan gelieve een e-mail te sturen (zoals te doen gebruikelijk) naar ipex@kiwa.nl

Mocht vragen hebben over de hernieuwde afgifte van de bevoegdverklaring IR, gelieve een e-mail te sturen naar vergunningen@kiwa.nl
 
Lees ik nou goed dat hier staat voor alle hernieuwde afgiften IR(A) op het vliegtuig ?

Stel een KLM vlieger is 3 mnd ziek, mist daardoor zijn FCL check, dus verlopen type bevoegdverklaring (zeg 737) en dus ook bijbehorende IR(A)
Normaal binnen 3 mnd nieuwe check op sim en klaar
buiten 3mnd tot jaar, 1 sessie extra in sim en dan zelfde.
Maar als IR(A) niet op sim meer mag hoe gaat dat dan nu gebeuren ??
 
@KLUvlieger,

Dit las ik inderdaad ook. Kun je bevestigen wat "punk" meldt? Spreken we na 1 dag na het verlopen al van hernieuwde afgifte ook al zijn er geen aanvullende eisen?

Bedankt voor jullie reacties trouwens!
 
De door mij genoemde regeling is voor vernieuwing van een verlopen IR. Voor type/class-ratings is natuurlijk ook een regeling en deze is nooit anders uitgevoerd als bedoeld door de regeling en de bestaande regelingen zijn dan ook ongewijzigd.

Voor alle duidelijkheid een VOORBEELD;
Een IR(A) is valid until 1 feb 2013
In de periode van 1 feb t/m 30 april 2013, moet deze op een vliegtuig verlengd worden, dit zonder aanvullende eisen.
Voor 1 februari mag dat op een FNPT II, waar daar moet wel bij aangetekend worden dat je geen twee IR profcheck's achter elkaar op de sim gedaan mag worden. Om het jaar dus wel op de kist.
 
Back
Top