Verlaten van de baan na landing

Flying-737

Member
Beste allemaal,

Naar aanleiding van een situatie die ik vorige week op Schiphol heb gezien tijdens het taxiën vroeg ik me af wanneer je officieel de baan hebt verlaten na de landing.

Er was een 737 geland, die nog voor de Holding line stil bleef staan (aan de baan kant), terwijl Ground Control op onze frequentie hem expliciet vroeg om door te taxiën.
Echter reageerden de vliegers niet (waarschijnlijk omdat ze nog aan het uitzoeken waren welke frequentie ze moesten hebben) en landde er een grote jongen op dezelfde baan.

ATC geeft wel vaker een landingsklaring terwijl er een kist langzaam aan de baan afrijdt, dus ik vroeg me af of de andere kist misschien een Go-Around had moeten maken of dat ATC nooit een klaring had mogen geven.

Misschien zit ik wel helemaal fout, en is er helemaal niets aan de hand, just checking.

Mocht de situatie nog niet duidelijk zijn, let me know dan probeer ik hem nog wat duidelijker te maken.

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Het komt vaak voor dat je idd een landings clearence krijgt, soms heel laat, als er net iemand de baan af gaat. Ik houd mezelf voor dat de hele machine van de baan af moet zijn...
Aangezien het vaak aan het einde van de baan is, is mijn eigen snelheid van dien aard, dat als ik me besef dat de voorganger wellicht er wel af is maar to close for comfort, ik in ieder geval nog ff in de ankers zou kunnen. Dit voorbeeld is wat gecharcheerd, maar ik maak het regelmatig mee. Vorige week nog in het Verre Oosten...wij kregen een "late landing"clearence...ik kwam met de co overeen om tot 100 voet door te gaan, en indien de voorganger er dan nog op of gedeeltelijk op zou staan, we de GA in zouden gaan.
Verder krijgen we in de VS altijd al een "cleared to land"op het moment dat je inchecked op de TWR freq en je wellicht nog nummer twee of soms drie bent.....
 
Precies, ben ook wel bekend met de cleared to land behind etc..
In dit geval ging de grote jongen nog met een behoorlijke snelheid achter de 737 langs zonder dat die een meter verschoven was.
 
in Ams hebben ze er wel vaker een handje van zich niet aan de RT standaard te houden. Ik kijk er dan ook niet raar van op dat dit op schiphol gebeurt.

Het excuus waarachter ze zich schuilen is dat het zo druk is en daardoor de RT zo kort mogelijk proberen te houden. Mijn inziens is Schiphol niet super druk en juist als het druk is is het belangrijk om standaard RT te gebruiken.
 
Op Parijs Charles de Gaulle is dit common practice.

XXX123 you are number 6, cleared to land.

Ik probeer altijd zo snel mogelijk voorbij de CAT2 holding point te zijn, als er maar 1 taxi baan is, draai ik daar meteen op, zijn er meerdere dan kun je voorbij dit punt wachten. Vaak zijn de standaard taxi routes voor de meeste vliegvelden al aangegeven, dus een beetje voorbereiding van menig piloot kan al een hoop van dit soort situaties voorkomen.

Wat nu wel en wat nu niet vacated is, zover ik begrijp, zodra je met het hele toestel de runway holding point voorbij bent.

Op pprune is hier ook een interessante discussie om.

Link pprune
 
DOC4444:

15.2 An aircraft may be cleared to land when there is
reasonable assurance that the separation in 15.1, or prescribed
in accordance with 15.1.1, will exist when the aircraft crosses
the runway threshold, provided that a clearance to land shall
not be issued until a preceding landing aircraft has crossed the
runway threshold.

maar ja, het is een SARP, dus....
 
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp had de 2e kist beter een Go-around kunnen maken aangezien de 737 nog stil stond aan de verkeerde kant van het Holding Point.

Dit bevestigt mijn vermoeders, stel dat het een A380 was geweest dan had er wel eens een vervelende situatie kunnen ontstaan..
 
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp had de 2e kist beter een Go-around kunnen maken aangezien

Een Go-Around kunnen krijgen van ATC ipv een Landingsklaring. Voor zover ik weet mag je in Nederland geen Land after krijgen.
 
Naar aanleiding van een situatie die ik vorige week op Schiphol heb gezien tijdens het taxiën vroeg ik me af wanneer je officieel de baan hebt verlaten na de landing.

You have vacated the runway when the entire aircraft has crossed the holding line (cat 1). This ensures sufficient wingtip clearance for landing traffic.

At night this is the point where alternating green/amber taxi lighting becomes solid green.

Er was een 737 geland, die nog voor de Holding line stil bleef staan (aan de baan kant), terwijl Ground Control op onze frequentie hem expliciet vroeg om door te taxiën.
Echter reageerden de vliegers niet (waarschijnlijk omdat ze nog aan het uitzoeken waren welke frequentie ze moesten hebben) en landde er een grote jongen op dezelfde baan.

ATC geeft wel vaker een landingsklaring terwijl er een kist langzaam aan de baan afrijdt, dus ik vroeg me af of de andere kist misschien een Go-Around had moeten maken of dat ATC nooit een klaring had mogen geven.

Misschien zit ik wel helemaal fout, en is er helemaal niets aan de hand, just checking.
No - you're quite correct - this is a go-around situation.
 
You have vacated the runway when the entire aircraft has crossed the holding line (cat 1). This ensures sufficient wingtip clearance for landing traffic.

At night this is the point where alternating green/amber taxi lighting becomes solid green.

(aanvulling) Het punt waar de groen/amber verlichting overgaat in groen is het punt waar je de ILS-sensitive area verlaat.
Sta je hier nog binnen dan bestaat er een kans dat je het ILS-signaal verstoord en uiteraard is dat niet een wenselijke situatie.
 
3x een GA meegemaakt, 2x ORD en 1x JFK en alle door kist op de baan. Nooit begrepen waarom je al een clearance krijgt als nummer 2,3,4,5,6 etc. Hoop mensen worden er niet vrolijk van, vooral met wat minder weer...
Wat ik overigens niet begrijp is dat die kist niet even wat verder stopte...?
 
3x een GA meegemaakt, 2x ORD en 1x JFK en alle door kist op de baan. Nooit begrepen waarom je al een clearance krijgt als nummer 2,3,4,5,6 etc. Hoop mensen worden er niet vrolijk van, vooral met wat minder weer...
Wat ik overigens niet begrijp is dat die kist niet even wat verder stopte...?

Wij reden op de taxibaan, en hadden van de Ground control te horen gekregen hem voor te laten gaan (wat logisch is).

Ik denk dat de vliegers nog aan het uitzoeken waren welke frequentie ze moesten hebben, of niet wisten dat ze uberhaupt moesten overschakelen.
Op onze frequentie werd de kist meerdere malen opgeroepen zonder resultaat.

Mocht die grote jongen en super jongen geweest zijn, dan denk ik dat de vleugel tip toch enigzins de 737 zou hebben geraakt, op zo'n onveilige plek stond deze stil.

Thnx voor de berichten allemaal:)
 
Back
Top