Verkouden en vliegen!?!

Mach 1

New member
Hallo, wat kun je het beste gebruiken als je verkouden bent en tóch met druk cabine wilt gaan vliegen? (FL200, cabin alt. tot 8000 ft) Je hebt van die agressieve neus snuivers heb ik wel eens van gehoord maar ben merk effe vergeten......iemand?

Heb binnenkort een aantal trainingsvluchten die ik voor geen goud wil missen. Zit nu een beetje in lappenmand:dozey: en doe er van alles aan om er uit te komen, maar ja.....je weet maar nooit.

Alvast bedankt!

Grtz,
 
Hallo, wat kun je het beste gebruiken als je verkouden bent en tóch met druk cabine wilt gaan vliegen? (FL200, cabin alt. tot 8000 ft) Je hebt van die agressieve neus snuivers heb ik wel eens van gehoord maar ben merk effe vergeten......iemand?

Heb binnenkort een aantal trainingsvluchten die ik voor geen goud wil missen. Zit nu een beetje in lappenmand:dozey: en doe er van alles aan om er uit te komen, maar ja.....je weet maar nooit.

Alvast bedankt!

Grtz,

Otrivin?

Maar als je niet kan klaren zou ik ook niet gaan viegen! 8000ft is toch een hoop verschil met 0ft

Beterschap in elk geval!
 
He Mach,

Geen enkele, en zeker, trainingsvlucht is het waard om je oren te verpesten. De pijn en de kans op beschadiging aan je trommelvlies. Om je carriere op het spel te zetten om een trainingsvlucht bij te wonen......niet slim. Er komt vanzelf weer een kans als je over je verkoudheid heen bent. Ik vloog met een gezagvoerder die toch ging vliegen omdat hij dan extra betaald kreeg. Hij huilde letterlijk van de pijn gedurende de daling. Hij was op non actief voor 3 weken. Het verloor uiteindelijk meer dan hij met die paar uurtjes had bijverdiend. Bezint eer ge begint!!

Cheers,
:cool: Biscane :cool:
 
Wel je kan bijvoorbeeld Clarinase gebruiken.
Dit zal zeker voor een "open neus" zorgen.

Wat ik je pertinent afraad is cirrus of sinutab en consoorten.
Deze kunnen een serieuze invloed hebben op je concentratie.

Ik weet niet of je in Nederland makkelijk aan Clarinase kan raken (in BE is een voorschrift verplicht).
Maar mits creativiteit zeker geen probleem.

Clarinase wel niet op lange termijn gebruiken, maar enkel om pakweg een dag of hooguit een periode door te komen.

Nadeel van verstuivers als otrivine en nessive zijn hun beperkte duur van werking.
Clarinase heeft een gegarandeerde werking voor een bepaalde periode, met otrivine heb je altijd risico dat het zich weer dicht zet.

Als je wil neem ik even contact met een vriend/apotheker en dokter, want er is nog een beter middel dan clarinase. Althans een middel dat concreter werkt zonder al die antialgericums erin en andere troep die je in principe niet nodig hebt.
 
Luister kerel, als jij je oren kapot maakt zijn in het ergste geval die trainingsvluchten de laatste vluchten die je maakt. Ik weet dat het klote is, bij mij speelt het ook erg snel.

Voorkomen is beter dan genezen dus kleed je goed en doe je wasjes een beetje vaker zodat je niet gedwongen bent om in de winter met korte mouwen te vliegen ;) Verder in de winter een sjaal dragen, veel vitaminnen tot je nemen en goed rusten tussen vluchten. Als ik het voel opkomen dan drink ik zelf veel thee met citroen.

En als je dan toch merkt dat je op je 3e leg je oren niet meer kunt klaren en de klaringen 2 keer moet navragen omdat je ze niet verstaat dan is er maar één oplossing:

NOT FIT TO FLY!

En thuis goed gaan uitzieken!
 
Last edited:
OREN DICHT = NIET VLIEGEN!!!!

ik heb zelf een keer een week bijna niets gehoord en een vriend van me heeft zijn trommelvliezen gescheurt gehad. NEEM HET RISICO NIET!!!!!!!!
 
Interessant dat dit onderwerp telkens weer opnieuw langskomt! Zie ook hier:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=4688&highlight=dicht+oor

Wat ook anderen al zeggen: door hiermee te gaan vliegen zet je je eigen gezondheid op het spel. En zoveel kunnen die trainingsvluchten ook echt niet waard zijn! Behalve veel pijn kunnen oorproblemen bij het vliegen ook permanente schade veroorzaken. Dan ben je nog véél verder van huis!

En nog afgezien daarvan, die trainingsvluchten zullen ook sowieso veel beter gaan als je je echt fit voelt.

Beterschap dus!
 
Een vriendin van mij is gaan vliegen met verkoudheid. Resultaat: het bloed liep uit een oor en een paar weken niet vliegen. Geen blijvende schade aan overgehouden, gelukkig.
 
Kace refereert naar een post van mij en de replies daarop. Ik heb de raad van de collega's op dit board gelukkig opgevolgd. Het kwaad was echter al geschied en na een bezoek aan de kno arts bleek dat ik een middenoor trauma had opgelopen; hier ben ik 2 weken mee zoet geweest en heb tot op heden er nog steeds zo nu en dan last van. Moraal van het verhaal, luister naar de goede raad van de heren en dames hier en ziek goed uit.

Groet MSL
 
Hou er ook rekening mee dat sommige middelen om een verkoudheid te bestrijden niet toegestaan zijn voor vliegers. Je wordt er drousy van.

KL
 
Tnx allemaal, ziet er uit als een wijze les om het niet te doen mits ik niet wat beter ben dan nu. Heb nog nooit verkouden gevlogen en weet derhalve niet tot hoever je kunt gaan, beetje lastig om dit "proef ondervindlijk" vast te stellen natuurlijk;) . Ik hou het er maar op dat als ik op de grond niet kan klaren om dan dus ook niet te gaan vliegen: Not fit to fly, zoals anderen al zeiden.

Echter bij daily operation kan ik me voorstellen dat het soms lastig te beoordelen is wanneer een lichte verkoudheid al genoeg is om je te grounden.....iemand?

Groetjes,
 
Los van het bovenstaande, sta er even bij stil wat er gebeurt bij een (explosive) decompression terwijl je verkouden bent. Los van het feit dat je waarschijnlijk tegen de vloer gaat van de pijn, knal je waarschijnlijk je gehele gehoororgaan de vernieling in.

Eng...:huilt:

K.
 
Eng verhaal van Overload:

Iemand die ik ken(de) ging tegen het advies van de dokter in toch vliegen met een (overigens zeer ernstige) verkoudheid.
De eerste twee sectoren van de dag ging dat redelijk. De derde niet meer en tijdens de pressurisation cycle begon de lucht via de traanklieren in z'n ogen te ontsnappen omdat z'n oren potdicht zaten. Au.
Hij wilde toch naar huis en ging op sector vier toch maar weer weer in takeoff.
Knap!!. Trommelvlies en interne schade. Medical revoked. Jammer. Nu een baan op de grond ergens. Over twintig jaar heeft hij z'n typerating afgelost en dus kan hij dan, op z'n vijftigste aan z'n toekomst gaan werken.

Moraal: Ik zou het maar niet doen als ik jou was.................
 
Vliegen met verkoudheid niet doen, wat je genezing wel bevorderd dat je weer sneller kan vliegen zijn oordruppels ( op dokters recept en niet die troep uit van de drogist). Die druppels houden je oorbuis open. Maar zou wel eerst een paar daagjes thuis blijven voor de zekerheid.
 
Er is een veel goedkopere oplossing tegen een dichte, verstopte neus.

Weinig mensen kennen het, maar degene die het kennen weten allemaal dat het echt werkt. Ik doe dit zelf ook al jaren.

Neem een zoutoplossing, gewoon wat lauw water en stop er wat zout in. De ideale verhouding is 9gram zout op 1 liter water. Roer dit goed door, zodat het zout oplost.

Vervolgens giet je een klein beetje van de zoutoplossing in je neus... Ja echt, het is geen typfout, giet het in je neus. Het water loopt uiteindelijk je mondholte in. Daarna gaat je neus lopen als een gek. Ff snuiten en je neus is weer open.

Dit is hetzelfde als zwemmen in de zee!!

Doe dit 's morgens en een keer 's avonds. Ik geef je max 3 dagen en je verkoudheid is over. Ideaal, goedkoop en iets wat echt werkt ipv van al die zalfjes, stoombaden, metholsmeersels, etc etc...
 
Dat kan ik bevestigen. Ik giet het er niet in, maar gebruik een spray, maar het werkt echt erg goed !!
 
Wil me even aansluiten bij Koentje.

Bij een decompressie ben je zo goed als zeker niet in staat tot handelen omdat je vergaat van de pijn.

En denk ook aan een evt. smoke removal procedure! Op mijn kist is het zo dat je de rook probeert te verwijderen door de overdruk in de cabine te laten weglopen met manual pressure control. Je kunt je voorstellen wat een plezier je dan hebt als je je oren en je holtes niet kunt klaren. In feite laat je dan je collega aan zijn lot over.

Je hebt hier een bepaalde verantwoordelijkheid te nemen en dat betekent: niet vliegen als je verkouden bent!

Het blijft moeilijk, ikzelf ben altijd de eerste om tegen mijn collega's te zeggen dat ze naar huis moeten gaan als ze lopen te snotteren, maar als het je zelf betreft denk je al heel gauw: het gaat nog wel, het is niet zo erg. Think twice!

Groeten uit MUC en van harte beterschap.
 
Dat kan ik bevestigen. Ik giet het er niet in, maar gebruik een spray, maar het werkt echt erg goed !!

Hallo,

Kan je me misschien vertellen welke spray je gebruikt dan kan ik hem inslaan :D :D. Kan iemand me iets vertellen wat het beste middel is tegen hooikoorts?

Groeten
 
Allé bon, op straffe van een preek...

één tabletje Aerius per dag (innemen voor het ontbijt)
Combineren met Flixonase (aqua). Twee maal spuiten in iedere neusgat, éénmaal per dag.


Sidenote: Langduring gebruik van Flixonase is in principe niet ideaal voor het slijmvlies op lange termijn. Doch zal een arts dit voorschrijving bij hooikoorts.

Deze combinatie (Aerius & flixonase) zal je zeker van je hooikoorts verlossen.


Flixonase kan je ook gebruiken bij neusverstoppingen. Maar, deze spray is niet voor allesdaags gebruik, tenzij voor hooikoortsproblemen.

Nogmaals, bij acute problemen geen Cirrus en Sinutab toestanden slikken. Gewoon thuisblijven.
Dat spul (Cirrus en Sinutab) heeft een vermindering van uw werking tot gevolg op alle gebied. Sommige mensen worden er ook gewoon slaperig van. En sommigen (zoals ik) vallen bij Cirrus gewoon in slaap terwijl ze rechtstaan (gevaarlijk!!!).
 
Vliegen met verkoudheid niet doen, wat je genezing wel bevorderd dat je weer sneller kan vliegen zijn oordruppels.

oordruppels???
Het probleem is dat de buis van Eustachius dichtzit. Hier helpen oordruppels niet tegen.



(
Allé bon, op straffe van een preek...

één tabletje Aerius per dag (innemen voor het ontbijt)
Combineren met Flixonase (aqua). Twee maal spuiten in iedere neusgat, éénmaal per dag.

Flixonase is wel een paardemiddel.
Morfine helpt ook goed bij pijn.;)

Advies: not fit to fly bij een acute kou!
 
Back
Top