Verklaring omtrent het gedrag...

Koning Lucht

Well-known member
Niet heel lang geleden was er een aantal vliegers dat probeerde een baan te bemachtigen in Nederland, nadat ze een aantal jaar in het buitenland gewerkt hadden. Voor sommigen was dit een probleem (o.a. een aantal Midden Oosten gangers) omdat Nederland (blijkbaar) geen/onvoldoende diplomatieke betrekkingen onderhield met bepaalde landen. Mensen die voor mijn voormalige werkgever gewerkt hadden, hadden succesvol bij KLM gesolliciteerd (lees: ze waren aangenomen). Het bleek echter niet mogelijk om een verklaring omtrent het gedrag, of hoe men dat deze week noemt, te bemachtigen. Deze mensen belandden vervolgens tussen wal en schip. Is er inmiddels duidelijkheid verschaft?
 
Ik ben geen expert en heb hier enorm weinig kennis over maar misschien als ze het nog niet geprobeerd hebben is het een idee om het via de ambassade om hulp te vragen?

Of misschien binnen een ander Europees land een vergelijkbaar iets aanvragen en hiermee naar de des betreffende overheidsorgaan gaan? ( Geen idee of dat u erhaupt helpt.. )

Misschien dat de HR van KLM iets voor hun zouden kunnen betekenen door in gesprek te gaan met de overheid?
 
Nee, dat gaat niet lukken. De regel is dat vliegers voor Nederlandse maatschappijen door de Nederlandse AIVD gescreend moeten worden. Als je meer dan zes maanden in een land gewoond hebt waar Nederland niet mee samenwerkt op inlichtingengebied gaat dat niet lukken. De KLM kan daar niks aan doen.
De screening kijkt een x aantal jaren terug. Als je dus verhuist naar een land waar Nederland mee samenwerkt op het gebied van inlichtingen kun je naar zoveel jaren wel weer naar een Nederlandse maatschappij. Hoe lang die termijn duurt weet ik niet.
 
Voor mensen die in de V.A.E werken is het verkrijgen van een VOG geen probleem, er gaat kennelijk wel een aantal maanden overheen.
 
Ik ben geen expert en heb hier enorm weinig kennis over maar misschien als ze het nog niet geprobeerd hebben is het een idee om het via de ambassade om hulp te vragen?

Of misschien binnen een ander Europees land een vergelijkbaar iets aanvragen en hiermee naar de des betreffende overheidsorgaan gaan? ( Geen idee of dat u erhaupt helpt.. )

Misschien dat de HR van KLM iets voor hun zouden kunnen betekenen door in gesprek te gaan met de overheid?
llango, met alle respect, maar dit forum is (was?) beperkt tot beroepsvliegers. Je zit er namelijk volledig naast. Wel denk ik dat je lering kunt trekken uit dit topic. Mocht je later willen vliegen voor je beroep, kun je in dit topic zien met wat voor een bureaucratische waanzin je te maken kunt krijgen.

In een notendop: Vlieger wordt gedwongen (economische omstandigheden, bedrijf failliet, etc.) naar een land te verhuizen om daar te gaan vliegen en zo brood op de plank te blijven brengen. Dit betreffende land "werkt niet samen met de AIVD". De AIVD is nu "niet in staat" te verifiëren waar je gewerkt hebt en wat je uitgespookt hebt. Wanneer je nu dus voor een Nederlands bedrijf wilt werken na een aantal jaar, krijg je geen verklaring omtrent het gedrag (of hoe zo'n ding tegenwoordig heet). Hierdoor kun je dus niet in dienst komen van dit Nederlandse bedrijf. Er waren vliegers die alle documentatie ZELF overlegden en nog gaf de AIVD geen toestemming. In de trend van "schuldig totdat het tegendeel bewezen is door een andere partij". Uiteraard hebben deze vliegers de zaak voor de rechter gebracht en de zaak verloren. Saillant details. Deze vliegers konden vervolgens zonder problemen in Duitsland aan de slag.
 
Dank je wel voor de verduidelijking. Het klinkt inderdaad als een complex en frustrerend probleem.

Excuus voor de reactie, het was enkel mijn intentie om in ieder geval iets van brainstorm ideeën neer te leggen aangezien niemand anders tot nu reageerde.
llango, met alle respect, maar dit forum is (was?) beperkt tot beroepsvliegers. Je zit er namelijk volledig naast. Wel denk ik dat je lering kunt trekken uit dit topic. Mocht je later willen vliegen voor je beroep, kun je in dit topic zien met wat voor een bureaucratische waanzin je te maken kunt krijgen.

In een notendop: Vlieger wordt gedwongen (economische omstandigheden, bedrijf failliet, etc.) naar een land te verhuizen om daar te gaan vliegen en zo brood op de plank te blijven brengen. Dit betreffende land "werkt niet samen met de AIVD". De AIVD is nu "niet in staat" te verifiëren waar je gewerkt hebt en wat je uitgespookt hebt. Wanneer je nu dus voor een Nederlands bedrijf wilt werken na een aantal jaar, krijg je geen verklaring omtrent het gedrag (of hoe zo'n ding tegenwoordig heet). Hierdoor kun je dus niet in dienst komen van dit Nederlandse bedrijf. Er waren vliegers die alle documentatie ZELF overlegden en nog gaf de AIVD geen toestemming. In de trend van "schuldig totdat het tegendeel bewezen is door een andere partij". Uiteraard hebben deze vliegers de zaak voor de rechter gebracht en de zaak verloren. Saillant details. Deze vliegers konden vervolgens zonder problemen in Duitsland aan de slag.
 
Back
Top