Vergeet Y niet in je vliegplan

Bobo

Active member
Vorige week kreeg ik een brief van ILenT dat ik VFR van Teuge naar Groningen gevlogen was zonder Y in mijn vliegplan te vermelden en dat ze er daarom vanuit gaan, dat ik geen 8.33 gesepareerde radio aan boord had. Dat is een overtreding en strafbaar met een fijne boete. Ik had S/S ingevuld, voor VFR vluchten deed ik dat altijd zo.

Gelukkig stellen ze me in de gelegenheid om aan te tonen dat ik wel over de noodzakelijke apparatuur beschikte op de bewuste vlucht, dus dat komt - hopelijk - goed. Let dus op!

:rt:
 
Dank voor de waarschuwing. Komt het er toch niet een beetje op neer dat de gevestigde machten alles doen wat ze kunnen om de kleine vliegerij het leven zuur te maken?

NB help aub mijn oude memorie, waarvoor staat alweer die S/S ?
 
3 INSTRUCTIONS FOR THE COMPLETION OF THE FLIGHT PLAN FORM

3.2.4.1 ITEM 10a: radio communication, navigation and approach aid equipment and capabilities
Insert one letter as follows:

S
if standard COM/NAV/approach aid equipment for the route to be flown is carried and serviceable. If the letter S is used, standard equipment is considered to be VHF RTF, VOR, and ILS, unless another combination is prescribed by the appropriate authorities.

3.2.4.2 ITEM 10b: surveillance equipment and capabilities

S
Transponder - Mode S, including both pressure altitude and aircraft identification capability.
 
FYI Ik heb de component list gemaild en kom er af met een waarschuwing. Lijkt erop dat ze dit toch wel gaan handhaven en dat kan op deze manier natuurlijk ook vrij eenvoudig.

Ben ook bezig met m'n IR en het valt me op hoeveel frequenties er 8.33 zijn, zoals ook de ATIS van EHGG, als ik me niet vergis.
 
S if standard COM/NAV/approach aid equipment for the route to be flown is carried and serviceable.

Als je voor de route die je vliegt een 8.33 kHz radio nodig hebt zou die S voldoende moeten zijn, maar ik had al eerder gelezen dat ze die Y er toch graag bij willen hebben om onduidelijke redenen.
 
Mooi he dat lvnl het vliegplan eerst goedkeurt en il&t hem vervolgens afkeurt.

Overigens zou je ook kunnen redeneren dat omdat 8.33 verplicht is het de facto standaard VHF RTF equipment geworden is.
 
Mooi he dat lvnl het vliegplan eerst goedkeurt en il&t hem vervolgens afkeurt.

Of mooier, LVNL keurt hem goed, maar stuurt hem wel door naar IL&T die vervolgens beboet...

Had overigens gewoon Y in dat plan moeten staan hoor, dus 'no one to blame but me...'.
 
Een mooie "heads up" van Bobo, dank hiervoor.

Jammer dat er meteen weer mensen op springen die vinden dat wij in de kleine luchtvaart gepest worden door de overheid.

Graag wijs ik jullie op AIC A 06/2017.

http://www.ais-netherlands.nl/aim/2017-10-26-AIRAC/html/eAIC/EH-eAIC-2017-06-A-en-GB.html

Een 8,33 khz radio is dus gewoon verplicht als je in luchtruim vliegt waar radio verplicht is. Dus verplicht een 8,33 radio en een Y in het vliegplan. Tuurlijk kan de Y perongeluk vergeten worden en dan geeft ILT dus de kans om aan te tonen dat men wel over de juiste radio beschikt. Heel schappelijk lijkt me.

Het invoeren van de 8,33 khz frequenties zorgt voor meer beschikbare frequenties en het handhaven heeft helemaal niks met pesterijen tegen de kleine luchtvaart te maken. Als je toch gaat rondvliegen met een 25 khz radio in de verplichte gebieden ben je bewust de regels aan het overtreden en vind ik optreden van de overheid persoonlijk niet meer dan normaal. Gewoon zorgen dat je je zaken op orde hebt, dan is er niks aan de hand.

S is geen Y, wat voor Nederland normaal is hoeft niet voor het buitenland te gelden. Vandaar de Y lijkt me.

Dus goede tip van Bobo doe er je voordeel mee :D
 
Wel boetes uit willen delen aan kleine luchtvaart, maar als overheid de eigen zaakjes nog niet op orde hebben.

Ben benieuwd of ILT ook zo scheutig is met boetes naar onze eigen overheid die wederom de zaakjes niet voor elkaar heeft en Dutch Mill info frequentie nog niet omgezet is naar 8,33 kHz raster.
Of zijn dit ook ILT ambtenaren met een dubbele pet op ?

Wel allerlei verplichtingen opleggen aan operators terwijl het goede voorbeeld van onze overheid (wederom) ontbreekt.

Daarnaast als je kijkt naar de
3 INSTRUCTIONS FOR THE COMPLETION OF THE FLIGHT PLAN FORM

3.2.4.1 ITEM 10a: radio communication, navigation and approach aid equipment and capabilities
Insert one letter as follows:

S if standard COM/NAV/approach aid equipment for the route to be flown is carried and serviceable. If the letter S is used, standard equipment is considered to be VHF RTF, VOR, and ILS, unless another combination is prescribed by the appropriate authorities.


Dan zou S dus gewoon voldoende moeten zijn, maar dankzij een eis die in een AIC gesteld is dat er Y ingevuld moet worden heeft de bewuste ambtenaar een stok om mee te slaan.
En ja inderdaad is het te gek voor woorden dat LVNL een vliegplan goedkeurt en op basis van datzelfde vliegplan ILT een boete wil gaan uitschrijven. Maar ja zo worden ook vliegplannen goedgekeurd met bv een ETA erin voor een veld dat gesloten is en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De waarde van een goedgekeurd vliegplan is zo wel erg twijfelachtig.

Pure ambtenarij die geen enkel "positief" doel dient.
 
Hehe, alweer een Hollandse molenaar :) Maak er maar "Dutch Mil." van!

Tja dat heb ik al heel lang :grijns::grijns:
Hoe kom ik daar nou aan ??
Als ik in Wikipedia kijk dan zie ik dit staan:
Nieuw-Milligen is gelegen bij de kruising van de provinciale wegen N344 (Amersfoortseweg) en N302 (Meervelderweg-Kootwijkerweg). De oppervlakte van Nieuw-Milligen bedraagt 1595 hectare, waarvan 1593 ha land en 2 ha water.

Nabij Nieuw-Milligen is het gevechts- en verkeersleidingscentrum Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) van de Luchtmacht gevestigd, alsmede het Kamp Nieuw-Milligen in gebruik bij de Landmacht en de Koninklijke Marechaussee.

En als ik op de website van de luchtmacht kijk lees ik dit :
Air Operations Control Station Nieuw Milligen

Vanuit het Air Operations Control Station te Nieuw Milligen (AOCS NM)

Last but not least, in de EH-ENR-6-2-3 zie ik staan: NW MILLIGEN TMA C
maar dan ook de roepnaam Dutch MIL

Dus ik zal proberen de molen te vergeten :haha:
 
dm.jpg
 
Had jaar geleden bij trainingsvlucht al zenuwachtige instructeur omdat ik onder zijn gezagvoerdersnaam een vliegplan had ingediend met S/S. Nu Standaard SY/S en dan gaat het goed.
 
Back
Top