van PPL naar CPL, zinvol ???

Alfabouncer

New member
Binnenkort hoop ik mijn PPL brevet te behalen ... en daar ben ik maar wat blij mee.
Stiekem droom je er dan ook van om alsnog van je hobby je beroep te maken.
Geen strak geplande carriere als captain, maar gewoon wat 'tijdverdrijf' in het vliegen, en er nog een beetje aan verdienen ook (hoeft echt geen grof geld te zijn).

Loont het om rond je 40ste nog een CPL opleiding te gaan volgen, als vervolg op PPL. En dan bedoel ik dus met lonen nogmaals niet eens zo zeer het financiele plaatje, maar wel of er uberhaupt werk te krijgen is met CPL, 100 a 200 uur vliegervaring en geen 18 meer.

Vrachtvervoer, para's droppen, rondvluchten of vlieginstructeur zijn dan bv. de eerste functies waar ik aan denk. Misschien een belachelijke vraag, maar ik wilde 'm toch stellen hier.

Heeft iemand een serieus advies of ervaring hier mee ???

:rolleyes:
 
Vrachtvliegen weet ik niet maar alle andere functies die je noemt geen probleem. Ken zat mensen die op die leeftijd zijn ingestapt. Grootste probleem is echter vaak de tijd die je moet investeren om het cpl brevetje te halen. Verder is het maar een klein wereldtje dus je moet net even mazzel hebben dat ergens een plekje vrij komt.
 
Zeker even goed over nadenken, vergeet niet dat je na het halen van je PPL eerst aan de 150 uur TT (incl. 100 uur PIC meen ik) moet komen voor je zoiezo mag beginnen met CPL. Kost dus een hoop tijd (en centen). Vergeet ook niet dat je dan opnieuw de boeken in mag, weet niet precies hoeveel het is voor cpl, maar meen weer 9 of 10 vakken..
 
In jouw geval zou je het inderdaad alleen moeten doen als je een goede baan achter de hand hebt, en het vliegen alleen als uit de hand gelopen hobby erbij wil doen. Tenzij je heel veel geluk hebt, wat kan natuurlijk, maar waar ik niet op zou rekenen, krijg je je investering nooit meer terug verdient. Als geld geen probleem is, is het natuurlijk een ander verhaal...
 
Ook ik ben van plan om door te gaan voor een beroepsbrevet. Nu zit ik alleen nog te dubben over welke theorie opleiding ik moet gaan doen.

Ik heb begrepen uit een andere thread op Airwork dat indien je eerst de CPL theorie doet, en daarna besluit om toch de gok te gaan wagen om voor je ATPL te gaan, je de volledige theorie (maar dan ATPL) feitelijk opnieuw moet doen.

Het zou dus lonen om in dat geval de (duurdere) ATPL theorie opleiding te volgen, in mijn geval modulair DL omdat ik daarnaast gewoon een reguliere baan heb. Deze opleiding dekt dan meer dan de benodigde stof die je voor je CPL nodig hebt maar biedt je eveneens de mogelijkheid om door te gaan.

Wat ik echter niet weet is de termijn waarbinnen je praktijkexamen moet doen na het behalen van de ATPL theorie, hoelang blijft dat geldig? Voor de PPL moest je (meen ik) binnen 18 maanden na het behalen van het laatste theorie examen praktijkexamen doen...
 
Meen 36 maanden na het behalen van je ATPL theorie moet je cpl (of IR meen ik zelfs) examen hebben gedaan Buuz

(zie JAR-FCL1 - 1.495 blz 250)
 
Thanks.

Inderdaad, 36 maanden. Het staat wel een beetje cryptisch omschreven of de IR(A) hier ook onder valt, het lijkt er wel op.

Ziet ernaar uit dat deze jongen een paar weken naar Florida zal moeten om uurtjes te vergaren!:cool:
 
yep, minimaal 150TT om aan je cpl te mogen beginnen (althans jar-fcl eis dan he..)
(en had ik al gepost zag ik..:snore:)
 
Back
Top