Van B777 weer op SEP

jocky747

New member
Beste allemaal,

Na een jaar of 11 100% de vonken uit mn r**t te hebben gevlogen bij KLC heb ik sinds een jaar weer rust in mijn lijf door rechts op de B777/B787 te vertoeven.
Aangezien dit weinig met vliegen te maken heeft, wil ik weer eens het “gevaar” van SEP proeven ;). Uiteraard bedoel ik dan niet als passagier, maar gewoon in mijn uppie, lekker sturen.
Het is een jaar of 6 geleden dat ik in een 172 ben gekropen op Teuge (ik woon in de omgeving van Arnhem).
Welke zaken moet ik nu regelen/kunnen om weer SEP te kunnen rondhobbelen door Nederland?

Alvast dank voor de uitleg.
 
EASA revalidation license proficiency check (LPC) of the single-engine piston class rating - SEP(land) is subject of the Regulation (EC) 1178/2011, Part FCL, Subpart H, Section 2, paragraph FCL.740.A(b). Part FCL allows the administrative revalidation of the single-engine piston aeroplanes - SEP(land) by the previous experience if the candidate meets the prescribed flight hours to do so. Revalidation of the single-engine piston class rating - SEP(land) can be done only by the EASA revalidation proficiency check with the approved EASA flight examiner.

Van deze proficiency check zullen de vlammen niet uit je reet slaan....:biertje:

Good luck !

Ger
 
Om een SEP rating weer bij te schrijven moet je bij een ATO een Class Rating SEP halen. Dit is eigenlijk een korte cursus/ samengesteld programma wat volgens Part-FCL normen is gemaakt en goedgekeurd door ILenT. Meestal, o.a. afhankelijk van de ATO, kost dit zo ongeveer een uur of 3-5 inclusief examen.

Revalidation wat gerpols hierboven benoemd mag volgens mij alleen mits je SEP nog recent geldig is geweest, anders praat je over renewal. Voor renewal is een refresher training nodig welke vaak hetzelfde is als een Class Rating course. Echter mag voor zover ik weet de ATO zelf bepalen hoeveel training hier voor nodig is, zonder vooraf goedkeuring van ILenT te hebben. Hierna kan een examen gedaan worden.

Op Teuge zitten nog steeds wel wat ATO's die een CR SEP aanbieden.
 
Last edited:
Kan je nergens mee helpen maar paar weken geleden zelf weer C172 gevlogen na 5 jaar :eek:

Je hebt tijdens de klim in elk geval tijd om een boek te lezen.
Die float-a-matic vleugel doet geen wonderen voor je ego lol.
 
Back
Top