Valkenburg

Whiskey Compass

New member
Al maanden vraag ik mij af: wat gebeurt er nu toch met vliegveld Valkenburg?

Ik vlieg er met enige regelmaat overheen en ik zie dat de werkzaamheden om het oude vliegveld te slopen (bijna?) volledig tot stilstand zijn gekomen.

Het lijkt mij een ideale plek voor een zakenvliegveld zo dicht bij Den Haag en Leiden en het is ook een mooie GA luchthaven als alternatief voor Lelystad, als de plannen daar tenminste wel doorgaan. Ik begrijp bovendien dat veel bewoners uit de omgeving een zakenvliegveld wel zien zitten.

Weet iemand wat er gebeurt? En zo nee, is het een idee dat we (al dan niet in AOPA-verband) eens wat geluid gaan maken?
 
Als je dan toch actie wil, waarom dan niet voor Soesterberg? Runway ligt er nog, zit niet klem tussen Rotterdam en Schiphol, centraal gelegen voor het hele land en alle huizen er omheen zijn geïsoleerd op niveau F-16 geluid. Wat wil de mens nog meer?
 
In principe komen er huizen. Echter de grond is in de top tijd aangekocht en de huizenmarkt is natuurlijk redelijk onderuit gegaan. Dan is er altijd nog het verschil van inzicht tussen de gemeentes waarin het vliegveld ligt en de verdeelsleutel. Tel daarbovenop de Provincie, die er een hele eigen agenda op nahoudt en het feest is compleet. Er zelfs al sprake geweest om er een technologie centre te ontwikkelen. Banen ipv huizen zeg maar. Een GA veld gaat echter niet gebeuren. Zelfs de zwevers moesten weg.
 
Soesterberg zou nog mooier zijn, want heel centraal gelegen. Daar zijn echter destijds veel inspanningen voor geleverd (zelfs plannen voor een soort airpark met huizen naast de runway), maar omwonenden en de Provincie Utrecht hebben deze plannen tegengehouden. Besluitvorming daarover is volgens mij afgerond.

Bij Valkenburg lijkt er echter sprake van een situatie van onduidelijkheid: het Rijksvastgoedbedrijf mag niet meeinvesteren, waardoor de woonwijk niet door lijkt te gaan. Bewoners zouden ondertussen het vliegveld liever behouden, omdat anders natuur verloren gaat en de verkeersdruk toeneemt. Er gaan stemmen op voor een "drone valley": een luchthaven voor drones. Dat lijkt toch een ideale voedingsbodem voor een lobby voor een luchthaven voor GA (met nadruk op zakelijk verkeer en wellicht drones, maar dan wel graag met goede verkeersleiding...:eek!:)

Maar wellicht ben ik veel te optimistisch.
 
Back
Top