US passport

50 Euro dat je daar over 5 jaar anders over denkt. :)

Metro -

Als NL'er kun jij je vrouw sponsoren voor een EU werk/verblijf visum.

FD
 
Hallo Flying Dutchman,

Ik weet niet of je nog meeleest op dit forum, maar ik kan je wel wat informatie geven omtrent U.S citizenship en het hebben van een U.S passport.

Ik heb mijn Nederlanderschap opgegeven, omdat ik vind dat je maar een nationaliteit mag hebben. Iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over, maar ik vind dat je loyaal moet zijn aan een land en niet moet profiteren van de voordelen van een land, maar geen U.S citizen zijn. Als je niets in Nederland te zoeken meer hebt, hoef ik ook niet zozeer een Nederlands paspoort hebben. Volgens mij wordt dual citizenship alleen toegekend als je getrouwd bent met een Amerikaan(se), maar als je een GC hebt, dan moet je je Nederlanderschap opgeven heb ik begrepen. Met een U.S passport mag je stemmen (dit jaar voor tweede keer gedaan!), maar je kan ook een brief krijgen dat je in de jury zit. Ik heb dat een keer gehad en voor een heftige rechtzaak nogwel. Vond het zeer indrukwekkend en emotioneel, maar hoop dat nooit meer te hoeven meemaken. Je kunt de politiek in, maar president worden dat weer niet (hoewel er de afgelopen paar jaren wel wat voorstellen zijn geschreven naar Congress om dat te veranderen). :D

Als je U.S citizen bent, kun je niet downgraden naar een GC. Je blijft belastingplichtig in de U.S, maar dat zie ik wel zitten op dit moment (hoewel ik hoop dat Obama zijn taxplan niet wordt goedgekeurd door Congress).

En als je U.S citizen bent, kun je niet gedeporteerd worden, terwijl dat dacht ik wel kan als je een GC hebt. Ik dacht dat als je een GC hebt en je pleegt een zwaar misdrijf, je na het uitzitten van je straf wordt gedeporteerd.
 
Last edited:
Ik zit hier al vele jaren in USA met een permante GC. Begrijp zelf niet echt waarom je zo nodig dual wilt worden. Tenzij je de politiek in wilt (op laag niveau alleen), voor een overheid baan in aanmerking wilt komen of bepaalde directe familie leden wilt laten overkomen om in USA te gaan wonen. Voor de rest is er geen verschil, en zelfs makkelijker om een EU paspoort en een US greencard te hebben. Zeker als je veel buiten US vliegt.

One reason. Recurrent training. freaking TSA sucks en ik wil niet blijven betalen iedere keer.
 
One reason. Recurrent training. freaking TSA sucks en ik wil niet blijven betalen iedere keer.
Doe ik zelf ook, de TSA voor een recurrent is niks, zolang je maar voor hetzelfde bedrijf werkt. Over het algemeen hoef ik daar zelfs niet eens te doen. Dat doet FSI voor mij, alleen als ik een nieuw license of paspoort krijgt dan stuur ik ze een kopietje en klaar ben ik.

Ik heb er ooit wel eens over nagedacht, zie er echt niet zoveel voordelen in. Als het mij 100% baangarantie bij FED-EX of UPS zou geven misschien....En ik zal nooit maar dan ook nooit mijn Fries paspoort opgeven:D
 
Back
Top