US passport

6

676$

Guest
Om een paar redenen zit ik het te overwegen aan te vragen over een paar jaar...

1) Moet ik afstand doen van mn nederlandse nationaliteit ? (daar geen zin in, iets te trots voor)

2) Dacht dat als je getrouwd bent met een Amerikaanse (dus niet green card via werkvergunning etc) je niet afstand hoeft te doen van je Nederlandese nationaliteit?

3) hier is een bizarre vraag, maar is het mogelijk om als US (dual) citizen afstand te doen van je US citizenship en te downgraden, if you will, naar een Green Card?

4) Dacht dat NL een van de 6 of 8 landen was waar de US dual citizenship mee toestaat?

5) Als ik ooit terug verhuis naar de EU blijf ik belastingplichtig in de US?

6) na 2 jaar als je green card (temp green card) een permanent green card is, moet je m dan verlengen om de 10 jaar (online?) of hoef je 'm nooit meer te verlengen als je maar 1x 1 dag per jaar op US soil staat?
 
Last edited:
Als je als Nederlander getrouwd bent met iemand met een buitenlandse nationaliteit, mag je inderdaad de Nederlandse nationaliteit behouden. Mits de US dit toestaat uiteraard (weet ik niet).
Ben zelf getrouwd met een Zuid Afrikaanse en ben van mening dat twee nationaliteiten meer last dan voordeel geeft. Het geeft over het algemeen verplichtingen in twee landen en nauwelijks voordeel t.o.v. een permanente verblijfsvergunning.
Nu is Zuid Afrika natuurlijk wel een ander land dan de US.
Overigens kun je altijd middels een eenvoudige (z.g. optie procedure) weer de Nederlandse nationaliteit terugkrijgen, zie www.ind.nl
Groet,

Leon.
 
Leon -

Vriendelijk dank voor je input. Ga je niet vragen hoeveel gedonder je had met de IND om je vrouw te "importeren" (bedoel dat niet slecht, ben zelf namelijk ook import op dit moment;))...

Maar, laten we het omdraaien.. Als jij in ZA gaat wonen met je vrouw, ben je dan ook opeens tegen dubbele nationaliteit ? (in andere woorden, vanaf dat moment ben jij in NL en in de EU enkel 90 dagen welkom als toerist zonder daar te mogen werken...)

Opeens ga je er anders tegenaan kijken als je zelf een immigrant bent.

Ben inderdaad veel op de IND site aan het kijken... Niet dat we van plan zijn naar NL/EU te verhuizen, maar je weet maar nooit. Goeie genade zeg, gaat een wereld voor me open. En ik maar denken dat het makkelijk was om naar NL te emigreren vroeger op de middelbare school. Dacht dat de INS in de VS erg was (en geloof me dat zijn ze), maar de IND lust er (tegenwoordig) ook pap van.

FD
 
Ik ben niet zozeer tegen een dubbele nationaliteit, maar het geeft vaak verplichtingen in twee landen. Nu is de US natuurlijk niet ZA, wat niet een erg stabiel land is.
Ik kan een Zuid Afrikaans paspoort krijgen, maar doe dat niet omdat ik dan, als we in ZA zijn Zuid Afrikaan ben, met alle bijbehorende plichten en ik dus ook niet op hulp van de nederlandse ambassade hoef te rekenen bij problemen. Bovendien kan het in een land als Zuid Afrika alle kanten op. wat als ze opeens dienstplicht instellen voor alle mannen tussen zeg 18 en 45 ? Dan kan ik niet meer daar naar toe zonder het risico te lopen opeens legerarts te zijn in een of andere oorlog tegen Zimbabwe of zo (en daarvoor heb ik vroeger iets te vaak Mash gekeken).
Ik begrijp dat er emotionele aspecten bij komen kijken. Om een antwoord te geven op je vraag. Mijn vrouw hoopt dit of volgend jaar de Nederlandse Nationaliteit te krijgen en zal dan haar Zuid Afrikaanse opgeven. Ook voor haar een emotionele beslissing, maar het lijkt wel het makkelijkste. Terug kan (ook daar) altijd.
Nogmaals US is niet ZA dus wat dat betreft is het voor jou anders en denk ik niet dat US-burgerschap veel problemen zal opleveren, hooguit fiscaal, maar daar weet ik onvoldoende van.
Belangrijkste vraag is waarom wil je een US paspoort ? ben je bang dat de regels voor greencard houders aangescherpt worden ? (kan ik me zomaar voorstellen).
Overigens valt het importeren van je vrouw naar Nederland wel mee hoor. Je zit soms lang in onzekerheid of het allemaal goed gaat komen, uiteindelijk valt het mee. Als je maar aan de inkomenseis voldoet en netjes op tijd je formulieren invult en de (soms schandalige) acceptgiro's overmaakt.
Groet,

Leon
 
Leon -

Denk dat ZA een van de mooiste landen op deze planeet is. Maar ben het uiteraard met je eens. Daar komt ook nog eens bij kijken dat de VS en NL inderdaad eerste wereld landen zijn, en ook nog eens vriendjes zijn, maakt het voor een NL'er (en yankees in NL) inderdaad makkelijker...

Als ik op de steun van de Amerikaanse ambasade (wat je als green card houder trouwens ook een beetje mag) in den vreemde kan rekenen bovenop het feit dat ik natuurlijk altijd over het hek kan springen van een Nederlandse ambasade in den vreemde, heb je als mens weinig te klagen.

Maar als voorbeeld: een jaartje terug in meerdere oorlogsgebieden werden amerikaanse burgers (op bevel van het congress) evacuated met militaire toestellen uit Afrika, en hun (green card) mannen en vrouwen mochten ook gewoon mee terug naar huis in de VS. De Amerikanen zijn niet gek (naja... niet in dit geval!) Ze sparen geen cent om hun eigen te redden/verdedigen.

Zit een beetje in dubio over de voor en nadelen op dit moment. Vind het niks dat ik belastingplicht hou in de VS als ik als citizen meer als 90K verdien in het buitenland.

Ristricties op de green card in de toekomst ben ik inderdaad bang voor. Plus dat ze een passport (bijna niet) van je kunnen afpakken, een green card wel.

Werkgevers hier mogen niet eens naar je status vragen (Als je maar legaal bent), en als Ollander (of blanke europeaan) zul je daar ook amper last van hebben in de VS. Echter, is het voor sommige banen (UPS/ FedEx) helaas wel makkelijker vadaag de dag om een US passport in je kontzak te hebben.

Ben er vrij zeker van dat de US dual citizenship met hun Dutch friends toelaat. Ze laten het niet met veel landen toe, maar NL was er 1 van, mits je maar een green card holder bent voor minimaal 2 jaar thru marriage (dus niet via werkvergunning of lotterij).

Voor de rest hoef ik eigenlijk geen stemrecht te hebben, en op jury duty zit ik ook niet te wachten. Heb gelukkig nog 2 jaar voordat ik voor de keus kom te staan.

Grappig overigens wat je te zeggen had over het immigratie gebeuren in NL. Het is in Amerika precies het zelefde.

Staat de brug in Rotterdam nog overeind?


Vriendelijke groet vanuit een diep bedroefd Minnesota.
FD
 
Last edited:
Ik heb 3 jaar in amerika gewoont en daar getrouwd. Wij zijn eind 2003 naar NL gekomen en dat was net 2 maandjes te laat, als ik iets eerder was gekomen was het immigreren voor mijn vrouw nog makkelijk geweest, maar helaas net op tijd voor de lastige procedure. uiteindelijk allemaal goed gekomen, als je getrouwd bent en jij of je vrouw heeft werk (als ze eenmaal de eerste vervlijfsvergunning heeft gekregen) is het opzich geen probleem en vrij makkelijk (voor iemand van amerikaanse afkomst, ik weet niet hoe het is voor iemand van een ander land), wel veel werk en maar betalen maar alles zonder advocaten gedaan en is dus goed gegaan. Ik moest nog wel een immigratie papiertje voor mijzelf invullen toen ik terug kwam van de USA omdat ik 3 jaar niet ingeschreven was in NL :dozey:.

Zij wil nu weer terug naar de USA en we zijn momenteel bezig voor een green card, mocht ik afgekeurd worden voor de Klu dan ga ik mee naar de USA en wil ik een helicopter opleiding volgen. Anyways wat ik begreep van alles is dat je als NLer een dual citizenship mag hebben met de USA (volgens mij mag je als NLer alleen dual citizenship hebben als je getrouwd bent met iemand die een andere nationaliteit heeft), hierdoor is het dus wel zo dat mocht er iets in de USA met je gebeuren zal Nederland niks voor je doen en andersom als je in NL bent.

Volgens mij heb ik gelezen dat mocht je de USA verlaten dan ben je gewoon belastingplichtig in Amerika. Alhoewel ik niet precies weet hoe dit werkt want mijn vrouw heeft de afgelopen 4 jaar ook niks van de Amerikaanse belasting gehoord.

Maar dual citizenship is niet echt nodig, je kan voor de rest van je leven in Amerika blijven met een green card, maar ik weet niet of je de green card moet blijven verlengen of dat je op een moment 1 krijgt die voor altijd geldig is. Ik weet ook niet of je hem kan houden als je mocht scheiden of dat je hem kan houden als je niet echt in de USA woont, mijn vrouw zei dat als je een jaar of 2 niet in Amerika woont dat de green card dan verloopt maar dit weet ik niet zeker. Mocht dit wel het geval zijn is dual citizenship natuurlijk een optie.

Ik weet niet of dit allemaal 100% zuiver is aangezien het mijn vrouw is die zich hiermee bezig houdt. Zij weet nog wel een forum die speciaal gericht is op green cards, die zal ik vanavond wel even hier toevoegen.
 
Jo -

Dank voor je input.

FEIT: als jij minimaal 2 jaar getrouwd bent met een USC (jij dus) krijg je een permanent green card. Minder dan 2 jaar krijg je een tijdelijke (geldig voor 2 jaar, daarna weer voor interview komen opdagen bij je local INS of ambasade, waarna je je permanente krijgt).

Mocht je scheiden kun jij 'm dus houden (min 2 jaar getrouwd zijn), en blijft je GC geldig je hele leven, mits je maar 1x per jaar voet zet op Amerikaanse bodem, anders verloopt ie (lekker slim flyburg...;)).

Waar gaan jullie wonen hier in de lower 48?

2e vraag:

Hoe heeft jouwn vrouw het zo lang in NL uitgehouden ! :) Denk dat die van mij gek gaat worden als ze haar Vanilla grande late niet kan krijgen en 2 Euro moet betalen voor 2 centimeter DE koffie.... Aan de andere kant heb ik er goed geld voor over om haar op een inburgerings les te zien zitten, en haar over hollandse normen en waarden te zien leren .... :grijns:

"chapter 1 -- me me me, and the rest ken stikke"
"chapter 2 -- wooden shoe dance"
"chapter 3 -- polder model"
"chapter 4 -- A better world starts with the guy next door, not you!"
"chapter 5 -- If it ain't dutch, it ain't much"
"chapter 6 -- dont be proud of the Dutch flag, it's racist"
"chapter 7 -- don't worry about or national anthem, we dont even know it ourselves"
"chapter 8 -- norms and values"
"chapter 9 -- sinterklaas, not santa"

priceless.
 
Last edited:
Net even met haar gesproken, hier is in ieder geval het forum waar bijna alles opstaat dat je moet weten:
http://www.usadutch.com/forum/portal.php / http://usadutch.com/forum/index.php

Haar Familie woont buiten Cleveland, Ohio ik wil of naar HAI Florida of Hillsboro Oregon om mijn heli opleiding te doen, Florida vind ik maar een saaie staat dus ga liever naar oregon maar zit nog te twijfelen tussen de 2 scholen. Daarna kom je te wonen waar er werk is. Waar ik zou willen wonen weet ik niet California lijkt me erg mooi of ergens anders in het westen, maar het noordoosten lijkt me ook leuk, er zijn zoveel mooie plekken :)

Zij heeft het hier zolang volgehouden voor mij :D en ze heeft zelf thuis koffie mengsels proberen te maken maar was er snel mee opgehouden en maar normale koffie gaan drinken ;).
Inburgeringscursus was leuk ja, ik ben nog een keer meegegaan en in de les gezeten, was erg lache om iedereen nederlands te horen lezen en uiteindelijk is ze top of the class afgestudeerd in haar inburgeringscursusje :D

Nog een linkje van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
 
Last edited:
Jo -


Hoe heeft jouwn vrouw het zo lang in NL uitgehouden ! :) Denk dat die van mij gek gaat worden als ze haar Vanilla grande late niet kan krijgen en 2 Euro moet betalen voor 2 centimeter DE koffie.... Aan de andere kant heb ik er goed geld voor over om haar op een inburgerings les te zien zitten, en haar over hollandse normen en waarden te zien leren .... :grijns:

"chapter 1 -- me me me, and the rest ken stikke"
"chapter 2 -- wooden shoe dance"
"chapter 3 -- polder model"
"chapter 4 -- A better world starts with the guy next door, not you!"
"chapter 5 -- If it ain't dutch, it ain't much"
"chapter 6 -- dont be proud of the Dutch flag, it's racist"
"chapter 7 -- don't worry about or national anthem, we dont even know it ourselves"
"chapter 8 -- norms and values"
"chapter 9 -- sinterklaas, not santa"

priceless.

De echte inburgeringscursus is nog veel leuker !
Van ronduit schofferende opmerkingen in het cursusboek "U mag uw huisvuil in nederland niet net als thuis gewoon op straat gooien"
Tot humoristische: "Het is in Nederland gebruikelijk dat de echtgenoot bij de bevalling aanwezig is, dit is uiteraard niet verplicht" Leek me nu net zo'n mooi moment om het vast te gaan vieren met een paar vrienden in de kroeg.

Groet,

Leon.
 
Voor NL-er in de states alleen dual citizenship als je met USC trouwt. Geen andere opties.
Naar NL emigreren als USC en NL-er is het eerste de bedoeling om het huwelijk te registreren om het process makkelijker te maken.

- Birth certificate van beide partijen met apostille stempel niet ouder dan 1 jaar
- Marriage certificate met apostille stempel niet ouder dan 1 jaar
- Passport van beide partijen en indienen in Den Haag et Voila!

Huwelijk geregistreerd. Dan volgt de rest. Zo ver ben ik nooit gekomen :)
 
Ik zit hier al vele jaren in USA met een permante GC. Begrijp zelf niet echt waarom je zo nodig dual wilt worden. Tenzij je de politiek in wilt (op laag niveau alleen), voor een overheid baan in aanmerking wilt komen of bepaalde directe familie leden wilt laten overkomen om in USA te gaan wonen. Voor de rest is er geen verschil, en zelfs makkelijker om een EU paspoort en een US greencard te hebben. Zeker als je veel buiten US vliegt.
 
Als je eenmaal zo'n permanent GC hebt kan je dan ook een paar jaar / maanden in het buitenland wonen en dan terugkomen met diezelfde GC? of wordt ie dan ongeldig?
 
Last edited:
UPS en FEDEX nemen alleen US citizens volgens hun website.
Ze hebben cotracten met het DoD waarvoor je een security clearance moet hebben.
Geen paspoort geen clearance geen baan.
Kennis van mij is net US staatsburger geworden, voor het merendeel voor baangarantie.
Beetje paranoid misschien, maar je weet nooit wat ze in de toekomst met de greencard gaan doen.

Je hoeft volgens mij niet je NL paspoort in te leveren, ze verwachten het wel van je, je bent nu tenslotte Amerikaans staatsburger.."land of the free and home of the brave.." waarom zou je nog een ander paspoort willen hebben is de gedachte..

Ik zie geen reden om het NL staatsburgerschap op te geven, je hebt gewoon twee (of meer ) paspoorten, hoeft niemand wijzer van te worden.
 
Ik wordt ook dual citizen. GEEN GEZEIK MEER. Geen updates meer naar de BCIS. Geen clearance meer nodig van de TSA voor recurrents enz.
 
UPS en FEDEX nemen alleen US citizens volgens hun website.
Ze hebben cotracten met het DoD waarvoor je een security clearance moet hebben.
Geen paspoort geen clearance geen baan.

Als ze je willen, nemen ze je wel aan. Ik heb met een GC voor de U.S.Marshalls gevlogen, en als een militaire contractor voor paar bedrijven in VA gevlogen. En dit zijn banen waar alleen US citizen voor worden aangenomen. En voor de DoD clearance kun je als NATO lid en met Nederlandse militaire background wel krijgen.
Maar als je dual wilt worden ga je gang
 
@FD

chapter 10: as finishing touch, god, created the dutch!!

Mevrouw kliko moet om bovenstaande altijd het hardste lachen.. zij moest ook naar inburgering en taal les.
heeft 2 dagen geduurd toen had ze al een afghaan die haar lastig viel een dreun verkocht.. het blijven amerikanen:D

k.
 
Zijn de regels veranderd dan sinds ik 3 jaar terug voor het laatst mijn paspoort vernieuwde? Als je een US paspoort had als bewijs van legaliteit (ipv groene kaart) dan was je meteen veronnederlandsd (ok, nieuw woord, je weet wat ik bedoel).

Heb je ooit de visum regelgeving gezien? Voor een toeristen visum voor 90 dagen? Grote kriebels nog an toe!
Ik wil met vrouw (ethiopisch papoort) en zoontje (amerikaans paspoort) naar NL voor 2 weken vakantie. Vrouwlief moet dus een visum hebben.
1. Heb je wel genoeg geld? (3 laatste pay checks)
2. Een genotariseerde (!) verklaring van mijn ouders dat we welkom zijn voor 2 weken. (of een hotel reservering. Cancel die later en je gaat gewoon naar pa en ma).
3. Een bevestigde vliegticket.
4. Dit moet allemaal 3 weken vantevoren via een afspraak persoonlijk bij een consulaat geregeld worden.

Wat als we ooit voor een noodgeval naar NL moeten?
Schijnbaar staat de deur wijd open als je in NL wilt blijven, maar doen we moeilijk als je als toerist even binnen wilt komen. Nederlandse (on)gastvrijheid. Om ziek van te worden.
 
Metro -

Per land zijn de regels verschillend. Als je als NL'er getrouwd bent met een USC, mag je je Nederlandse paspoort houden naast je Amerikaanse paspoort. Als je je green card hebt verkregen door een lotterij of via een werkvisum, mag je uiteraard ook je US passport aanvragen, maar moet je je andere nationaliteit (ongeacht welke in dit geval) los laten.

Hangt echt van mn bui af, en de dag af hoe ik erover denk. Maar heb gelukkig nog 2 jaar.
FD
 
Zijn de regels veranderd dan sinds ik 3 jaar terug voor het laatst mijn paspoort vernieuwde? Als je een US paspoort had als bewijs van legaliteit (ipv groene kaart) dan was je meteen veronnederlandsd (ok, nieuw woord, je weet wat ik bedoel).

Heb je ooit de visum regelgeving gezien? Voor een toeristen visum voor 90 dagen? Grote kriebels nog an toe!
Ik wil met vrouw (ethiopisch papoort) en zoontje (amerikaans paspoort) naar NL voor 2 weken vakantie. Vrouwlief moet dus een visum hebben.
1. Heb je wel genoeg geld? (3 laatste pay checks)
2. Een genotariseerde (!) verklaring van mijn ouders dat we welkom zijn voor 2 weken. (of een hotel reservering. Cancel die later en je gaat gewoon naar pa en ma).
3. Een bevestigde vliegticket.
4. Dit moet allemaal 3 weken vantevoren via een afspraak persoonlijk bij een consulaat geregeld worden.

Wat als we ooit voor een noodgeval naar NL moeten?
Schijnbaar staat de deur wijd open als je in NL wilt blijven, maar doen we moeilijk als je als toerist even binnen wilt komen. Nederlandse (on)gastvrijheid. Om ziek van te worden.

Dat moet je ook doen als je als buitenlander naar amerika wil ;)
Alles opgeven waar je verblijft en waar je evt naar toe zou gaan tijdens je verblijf daar. Als je naar amerika gaat checken ze ook al je prive gegevens, credit card, financieel etc.

Het leuke was trouwens nog dat afgelopen december toen ik en mijn vrouw weer terug naar NL gingen kreeg zij problemen in haar eigen land. Ze mocht bijna niet eens weg :D alleen omdat ze OnePass member is bij continental en daar staat ze ingeschreven met haar getrouwde naam en meisjes naam, en op het ticket stond alleen haar getrouwde naam, (in het paspoort staat ook alleen haar getrouwde naam) dat heeft nog veel problemen opgeleverd ook nog. Maar vanuit NL hebben wij geen enkel probleem gehad. Ik kan nog veel meer ervaringen geven waaruit ik kan opmaken dat ik NL gastvrijer vind dan amerika, maar ik zal het hier bij laten. Kortom ik vind NL een stuk gastvrijer dan Amerika, maar ja opinions are like assholes, everybody has one :)
 
Back
Top