Ureneis CPL

LHU

New member
Ik heb een vraagje over de ureneis voor CPL. In JAR staat (bij modulair) 200 uur ervaring vleugelvliegtuigen, waarvan ten minste 100 uur PIC. Die andere uren (dus niet de uren PIC), tellen daar ook de instructie uren mee die je hebt gehad voor b.v. PPL en IR ?
Met andere woorden, voldoe je met 100 uur PIC en 100 uur instructie aan de eis ?
Alvast bedankt !
Groet,

Leon.
 
Leon,

Je kan dit het beste even bij een FTO (vliegschool) navragen. Die horen dit precies te weten.

Ik dacht dat idd zo is zoals je hier beschrijft, en dat je dus met 100 PIC en 100 DUAL aan de eisen voldoet. Uren eisen zijn voor brevet afgifte dus zou je volgens mij CPL dual uren er ook nog bij op mogen tellen.

Groeten
Ditched
 
Dank je, zal dit inderdaad nog eens navragen. Zou voor mij wel schelen, dan voldoe ik aan de eis als ik eenmaal mijn IR heb (en dus de bijbehorende instructieuren). Mijn MLA PIC en Dual uren heb ik maar helemaal niet meegeteld (dan zou ik zowieso 200 uur PIC hebben).
Groet,

Leon.
 
Dank voor de link QED, maar daar staat weer iets anders:

Modulaire opleiding (FTO) (PPL ⁄ CPL):
- Vóór aanvang van de opleiding: 150 uren PIC
- Gedurende de opleiding: ≥ 200 vlieguren, waarvan:
⋅ ≥ 100 uren PIC
⋅ ≥ 20 uren PIC X/C, waarin ≥ 1 driehoek ≥ 300 nm
⋅ ≥ 10 uren DBO-IF, waarin ≤ 5 uren simulator
⋅ ≥ 5 uren nachtvliegen, waarvan:
- ≥ 3 uren DBO
- ≥ 1 uur X/C
- ≥ 5 solo full-stop landings
⋅ ≥ 5 uren in een vliegtuig voor ≥ 4 personen, variable pitch en retractable gear

M.a.w. voor de opleiding moet je 150 uur PIC hebben en tijdens de opleiding opeens 50 uur minder. Het is allemaal nogal verwarrend moet ik zeggen. wat is het nu, 100 of 150 uur PIC ? Misschien toch maar eens IVW mailen.
Of is hier iemand die recent zijn CPL (modulair) gehaald heeft ?
Groet,

Leon
 
Volgens mij moet je gewoon 150 uur TT hebben en niet 150 PIC, anders moet ik nog wel heel veel timebuilding gaan doen.
Niet dat ik dat vervelend vind, maar mijn portemonnee wel.

De brochure van OAA zegt dat je 150 uur TT moet hebben om deel te nemen aan het Waypoint Program, dat houdt in ME CPL IR + MCC.
 
Heb het inmiddels gechecked bij IVW, alle instructie uren tellen mee, dus ook die voor PPL en die voor IR (als je dit voor je CPL hebt gedaan) en de instructie uren voor CPL.
MLA telt niet mee voor CPL.
Bedankt allemaal.
Groet,

Leon
 
Leon,

Je kan dit het beste even bij een FTO (vliegschool) navragen. Die horen dit precies te weten.

Je moet dit NIET bij een vliegschool navragen. Je kunt het beste de wet erop naslaan. Kijk even in de JAR-FCL in de kennisbank. Daar staat het haarfijn in beschreven.
 
Back
Top