Uren loggen

Geco

Member
Hoe log je je uren in je logboek?? Er zijn namelijk duitse collega's hier die de helft van hun uren als PIC loggen. Die andere helft loggen ze dan als SIC.
Mag dit van IVW ook. Of is het dan SPIC dat je de helft van de tijd moet loggen. Of alleen je legs als PF?
Hoe doet iedereen dat bij verschillende bedrijven????
Cheers!!!
 
Voor de goede orde; je hebt een Nederlands brevet en geen Duits of Oostenrijks.

In de verschillende formulieren op de IVW site wat je wanneer kunt loggen.

Je kunt SPIC altijd loggen, ook al ben je PNF. Het gaat erom dat je de taken van de CM1 hebt vervult zonder dat de commander hoefde in te grijpen. Daarom heb je ook z'n handtekening nodig. PIC kun je pas loggen als je ook echt commander bent, in opleiding hiervoor of als instructeur op de jumpseat zit.

Maaaaaaar nu komt het addertje onder het gras. Het bedrijf waar je vliegt moet ''erkent'' zijn door het IVW. Ik vloog in het buitenland bij een bedrijf dat het IVW niet kende, dus mocht ik mijn SPIC uren daar gevlogen niet mee laten tellen voor mijn ATPL.

Ik heb nu bijna 2000 uur TT, maar heb nog 50 uur SPIC nodig voordat ik mijn ATPL kan aanvragen. En aangezien ik net mijn FCL check heb gedaan kan ik weer een half jaar wachten. :passed:
 
Je hebt gelijk. :biertje:

In het NLS logboek hebben wij geen PICUS uren kolom maar moeten wij in SPIC loggen. Goedkoop ding...
 
Bijvoorbeeld dat het omzetten van een buitenlands (UK in mijn geval) naar Nederlands brevet 550 euro kost??!! En ongeveer 150 euro aan telefoonkosten!

Je maakt mij echt niet wijs dat dat vroeger 1300 GULDEN kostte! Lang leve de bureaucraten!

(en ja, er zullen hier ongetwijfeld een aantal IVW-medewerkers meelezen, dus als jullie dit lezen, doe hier wat aan!!!)
 
Of waarom in godsnaam een buitenlandse examinator mijn JAR!!! brevet niet mag afteken na mijn PC.

Of waarom je in Nederland niet met een ME-IR SE-IR mag vliegen terwijl dat in alle andere landen wel mag? Pure geldtrekkerij!
 
Is gelukkig al lang geleden dat ik daadwerkelijk binnen ben geweest bij het IVW/RLD circus, maar meen me te herinneren dat bij binnnekomst je wel gratis en voor niets vaseline kreeg uitgereikt.
 
Ik moet zeggen dat misschien hun policy niet altijd goed is, maar de medewerkers zijn doorgaans erg vriendelijk en behulpzaam. Moet gezegd worden, vind ik.
Overigens, voor die PICUS, moet je captain ook tre of tri zijn, of kan iedere captain voor jou z'n handtekening zetten?
 
In de regel kan elke captain z'n handtekening zetten. Als je net zoals ik je logboek altijd een jaar te laat invult dan lukt dat natuurlijk nooit meer. In dit geval is een verklaring van je werkgever met een break-down van je uren voldoende, althans dat was zo in de UK.
 
Yep, voor in de UK as follows.
Captain kan/mag z'n handtekening zetten maar als je in bovengenoemde situatie komt is dat een beetje onhandig. Oplossing is dat de company aan het einde van je dienstverband je logbook tekent en stempelt. Da's voldoende. Voor wat betreft de uren en het hoe en wat, kijk dan eens op deze link van/via de CAA:

"In response to your query please refer to the SRG website using the links provided below. Under Flight Crew Licensing and then LASORS 2007, I recommend you look at Lasors section A, Appendix B.

I hope this is of assistance

http://www.caa.co.uk/default.aspx?categoryid=175&pagetype=68&groupid=780 (Lasors)"

In het kort: ben je P1 op de sector: PICUS
Ben je P2 dan log je het als P2
Holders Operating Capacity is always de captain. In het geval dat je F/O bent.

Cheers!
 
Last edited:
Hoe zit het met electronische logbooks? Zijn er al beetje goede opties wat dat betreft?
Ik log niet meer op papier. Electronic Logbooks for the win! Bij aanvragen nieuw papiertje gewoon even uitprinten, ondertekenen en klaar is -IB-.

EDIT: Ik gebruik trouwens LogTen Pro, maar dat is voor de meeste mensen hier niet bruikbaar denk ik (Mac).
 
Last edited:
Back
Top