Uitfasering MD-11

fokkerkoning!

Active member
Heeft iemand al wat meer info over de uitfasering van de MD-11?
Heb inmiddels vernomen dat er volgend jaar maart nog 2x een 77W bijkomt (1x koop en 1x lease), en geloof dat er dit winterseizoen nog maar 3 MD-11's rondvliegen, dit in combinatie met pieter elbers die aankondigde dat er volgend jaar nog een A333 bijkomt doet mij denken dat ie voor volgend zomerseizoen weg is. Ben benieuwd of er iemand ergens wat heeft opgevangen........
 
Heeft iemand al wat meer info over de uitfasering van de MD-11?
Heb inmiddels vernomen dat er volgend jaar maart nog 2x een 77W bijkomt (1x koop en 1x lease), en geloof dat er dit winterseizoen nog maar 3 MD-11's rondvliegen, dit in combinatie met pieter elbers die aankondigde dat er volgend jaar nog een A333 bijkomt doet mij denken dat ie voor volgend zomerseizoen weg is. Ben benieuwd of er iemand ergens wat heeft opgevangen........

Met ingang winter 2014/2015 zijn ze eruit.
Deze winter alleen nog YYZ en SFO.

777 klopt. 333 weet ik niet. Als deze wel komt zal het RVA overboord moeten ivm maximaal aantal producerende eenheden zonder horizontale crewrest welke dan overschreden worden...
 
Volgens mij komen die 777 pas in 2015, en de extra 333 nov 2014.

verder klinkt 'RVA overboord' nogal opruiend; de afspraak is 16 a330's zonder crewrest, een 17de zal dus gewoon bedden moeten hebben volgens het RVA.
 
Volgens mij komen die 777 pas in 2015, en de extra 333 nov 2014.

verder klinkt 'RVA overboord' nogal opruiend; de afspraak is 16 a330's zonder crewrest, een 17de zal dus gewoon bedden moeten hebben volgens het RVA.

Totaal niet opruiend bedoeld. Wellicht had overhoop beter gestaan ipv overboord.
Maar je kan op je vingers natellen dat die 17e 330 die er gaat komen geen horizontale bedden gaat krijgen. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Mocht je serieus denken dat er 1 van de 17 wel wordt uitgerust met bedden om aan het RVA te voldoen, dan geloof je denk ik in sprookjes :biertje:
(Nogmaals, niet stokend of opruiend bedoeld)
 
Volgens mij heeft de eerste 747 weer een C check gehad, dus die gaat nog wel 6 jaar mee. Verder komt er natuurlijk de nieuwe business class in waarbij een (dure) cockpitwand modificatie moet worden gedaan. Dus die dingen gaan er volgens mij echt niet al over 5 jaar uit...

Interessanter nog, wanneer worden er mensen opgeleid voor de 787? Komt er weer een beetje doorstroming hoop ik...
 
Eind 2015 eerste 787. Aaah, dan zat ik een jaartje mis met die tripples. En volgens mij staat er horizontale rustgelegenheid, dus als ze er gelijk full flat business in bouwen denk ik dat klm ook wel vind dat ze er aan voldoen.
 
Dat is maar net wat je als referentie neemt. Enerzijds gaat er niks voor weg. Anderzijds staat het aantal 73s nu onder de 50 terwijl er 5 jaar geleden wel 50 waren. Het totaal aantal stoelen was toen echter weer minder. Door het grote aantal 733s en de aanwezigheid van coatrooms.
 
Er zijn nog een paar opties, maar zeker geen 22. Toevallig ook het aantal dat er nu al rond vliegt...

Fokkers krijgen nieuwe cabine, dus denk niet dat die er nu al uit gaan...
 
Last edited:
Klopt, eind 2018 moet de laatste weg zijn. Maar t bleek toch goedkoper om nog nieuwe stoelen te kopen dan om de huidige tot die tijd te onderhouden.
 
Back
Top