Uitbreiding

Vne- junkie

New member
Lijkt me wel:

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Air France (AF/Paris CDG) and KLM (KL/Amsterdam) are reportedly considering an order for up to 80 new generation Fokker 70s.

(bron een Zwitserse luchtvaart site)

Mmm.. apart

Ps: Die site is van een groepje blije spotters / studenten, maar ik ben even door de historie van het nieuws gedeelte gesurfed en het meeste snijdt hout.

Go Rekkof, go!
:)
 
Het is geen uitbreiding, maar vervanging en consolidatie van de diverse vloot van regionals binnen de groep.
 
MAE said:
Het is geen uitbreiding, maar vervanging en consolidatie van de diverse vloot van regionals binnen de groep.

Beste MAE,

Interessant dat jij de enige bent die reageert en direct kunt "uitleggen" waarom AF-KLM een optie overweegt op 80!? F-70's.

Wellicht kun je iets toelichten over de te vervangen vloot van de regionals binnen de AF-KLM groep?
Aangezien REKKOF hoopt op een minimale order van 30 F-70's voordat dit bedrijf uberhaupt weer productie kan gaan draaien en nog niets geconformeerd is, ben ik erg benieuwd naar jouw visie / bron.

Hoe chauvinistisch ik ook ben, monsieur Spinetta is dat ook ..

Mvg,
Vne
 
Luchtvaartnieuws
Afstemming vloot Air France en KLM niet aan de orde

19-05-2005

Op het gebied van toestellen voor regionale vluchten zijn zowel Spinetta als KLM-topman Leo van Wijk minder resoluut. Van Wijk laat weten zeer te spreken te zijn over de Fokker 70; als er meer beschikbaar zouden zijn is dit een optie zijn om gezamenlijk naar te kijken.

Van Wijk: "Er is op dit moment geen excellent toestel in de markt van regionale vliegtuigen, maar voor KLM is de Fokker 70 een uitzondering."Hij bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws dat er gesprekken gevoerd zijn met Rekkof waarin de herproductie van de Fokker 70 centraal stond. Of er concrete afspraken met Rekkof zijn gemaakt wil Van Wijk niet zeggen. Wel weet hij te melden dat Rekkof in de komende weken naar buiten wil treden met meer concrete plannen.

.
______________________

Zou toch zomaar eens kunnen gebeuren ..

interesting stuff
kind regards,

Vne - J
 
(bron: een post op het VNV-(KLM) forum)

T.a.v. Fokker/ Rekkof kwam ik vandaag een bericht tegen op een Noorse luchtvaartsite. In het kort komt het hier op neer:

De Iraanse minister van transport heeft afgelopen zaterdag in een intervieuw met de krant Tehran Times gezegd dat de Iraanse regering met de de Nederlandse regering onderhandelt om de Rekkof Aircraft Company op te kopen.

Iran wenst zelf een vliegtuigproductie op te zetten met eigen expertise en marketing onder een Iraanse naam.

De Nederlandse overheid is niet onbekend met de gedachte en zou in onderhandeling zijn met de Iraanse overheid. :confused:

-------------------------
The plot thickens ..

7.jpg
 
Uitbreiding

Wat een gelul. Hoe kan je nu iets verkopen wat je niet hebt....Rekkof is niets meer of minder dan een droom van een zakenman, gek gemaakt door enkele over-enthausiaste ex-Fokker middenkader mannen.
Overigens niets mis mee, zonder dromen is het leven niet compleet.
 
Boeing heeft de 787 toch ook niet en al wel verkocht.....Rekkof heeft alle mallen en gereedschappen voor een prikkie gekocht en kan dus in feite gewoon weer een F70 maken als het geld er zou zijn...
 
Alleen nog even een vleugel fabrikant zoeken, of hebben ze die al gevonden?
Shorts heeft namelijk indertijd de vleugelmallen meteen verschrot toen het licht bij Fokker uitging. Dit in opdracht van het moederbedrijf Bombardier die weer concurrent was van Fokker.
 
Zo moeilijk moet het toch niet zijn een nieuwe mal te maken voor een veugel. Je pakt gewoon een reeds bestaande vleugel en demonteerd deze vakkundig en meet alles keurig op.

Voila, probleem opgelost.

Laten we nu eens niet kijken naar de onmogelijkheden van Rekkof , maar naar de mogelijkheden. Het zou fantastisch zijn voor Nederland, als we weer dit produkt in de markt kunnen zetten. Ik voorzie een gouden toekomst.
 
Hoe zit het dan met de wielen etc. (wat ook uitbesteed was), is er nog capaciteit om de motoren weer te gaan bouwen (bij RR was dat geloof ik?) en waar komt de productie hal?

Het is mooi voor de nostalgie, maar ik denk niet dat je slechts met één type kan overleven. Met 80 kisten kom je misschien wel op of boven break even uit, dit is leuk voor de korte termijn. Er moet ook een opvolger komen in de toekomst (of evt. doorontwikkelen). Ik betwijfel of daar geld voor is cq. komt.
 
Uitbreiding

Blijkbaar toch niet zo belangrijk voor Nederland, getuige het feit dat er 10 jaar geleden wel erg makkelijk afstand werd gedaan.
En inderdaad, een vleugelmal is zo gemaakt.....Of toch niet. En ook nog even een nieuwe cockpit maken, met moderne avionics. En dat dan ook nog even certificeren en ook nog even zo'n 150 gecertificeerde mensen vinden die de kisten gaan assembleren in bijvoorbeeld Lelystad of Enschede. Dat zal ook wel even geen probleem zijn gezien het huidige "overschot" van gecertificeerde techniekers. Die daarbij ook allemaal wel graag even in Lelystad gaan werken voor een net startend bedrijf en zo weer opnieuw kunnen beginnen........En ook nog even alle elders (lees vmlg oostblok, Duitsland, UK, Canada) geproduceerde componenten op elkaar afstemmen zodat het daadwerkelijk past. En ook nog even enz, enz....
Feit is dat iedereen wel in een lopende productie wil stappen maar niemand wil of kan het opstarten. Anders hadden de Rekkof 70's allang gevlogen.

Negatief? Nee hoor, realistisch. Het is te laat!

Maar ik kan het mis hebben..........:eek:
 
Inderdaad, je zegt het zelf al in je laatste zin.

Waarom kan Airbus wel bouwen vanuit Hamburg, Bremen, Toullouse etc. Dat komt door standaardisatie. Diezelfde standaard, die ervoor zorgt dat jij voor je auto een lampje kan kopen bij de dealer, Halfords of Hema.

Wanneer de chinese bevolking geld heeft om te reizen, zal er een behoefte bestaan aan 2000 (!) 70 tot 100 zitters. Deze kisten kunnen onmogelijk gebouwd worden door Airbus en Boeing alleen. Een Fokker 70 NG met de allernieuwste avionica en motoren, zal vanaf dag 1 geld opleveren. Niet alleen vanuit mileutechnische redenen. Willen wij dat die chinezen gaan vliegen met oude meuk of niet.

Enschede, Lelystad, Woensdrecht. Maakt me niet uit. Sla die spade maar in de grond.
 
Re: Uitbreiding

777 and a bit said:
En ook nog even een nieuwe cockpit maken, met moderne avionics.

Aan die cockpit hoeft helemaal niet zo heel veel verbouwd te worden. Die was zijn tijd ver vooruit en kan met wat kleine updates nog prima mee. Ik heb afgelopen zomer een paar 737NG-vliegers rondgeleid door een F100-cockpit; die mannen keken hun ogen uit. Niks generators resetten na een engine start, geen kerstboom aan warning lights als een motor uit staat op de grond (of in de lucht!).

Bombardier biedt nog niet zo lang een autothrottle aan als optie op de CRJ; die zat 20 jaar geleden al standaard op de Fokker Jetline.

Erik.
 
Standarisatie

Standarisatie

Boss, je gaat toch geen auto's vergelijken met vliegtuigen?
In de huidige F-70 KLC vloot bestaan al 5 verschillende effectivities waardoor componenten nu al niet interchangable zijn. Deze machines zijn in een periode van 4 jaar als nieuw geleverd...

Verder denk ik dat er te weinig luchtvaart Ing' en Ir's in NL zijn die voor een op/doorstart nodig zijn. Merendeel is destijds naar Boeing/ Airbus vertrokken en die komen na een halve carriere echt niet meer terug.

En die vleugel mallen...ff namaken van een bestaande vleugel werkt niet, op de DC-10 vleugel na is de Fokker70/100 een van de meest kritische vleugel profielen ever...zonder individuele vortex-blockjes op de voorlijst wordt de karakteristiek dusdanig aangepast dat deze op elke vleugel weer ergens anders zitten (windtunnel development). Daarom is de Fokker 70/100 ook zo gevoelig voor ijsafzetting en mag om deze reden niet door de remote (snowdesk) op SPL. Gate de-icing en daarna een hands-on check terwijl de rest door de remote dendert.

Het is te laat, afgelopen 10 jaar haal je niet meer in met enthousiasme. Daar is meer voor nodig...
 
De Fokker is gevoelig voor ijs, vanwege de plaatsing van de motoren, niet vanwege de kritische vleugel.

De Fokker-filosofie v.w.b. ergonomie, is nog steeds jaren vooruit. Het is een genot met dit vliegtuig te vliegen. Hij voelt goed aan en is in de juiste proporties. De F100 had over het algemeen iets sterkere motoren mogen hebben.

Dat van die 737 NG kan ik beamen.

Dat Fokker toentertijd failliet ging, was om politieke redenen en niet vanwege een slecht product. DASA wilde vanwege Airbus een concurrent de nek om draaien en Wijers had te weinig ballen om het grootste na-oorlogse faillisement te voorkomen.

Zo is het en niet anders.

En nu bouwen aan die toko...................
 
''
Van Wijk: "Er is op dit moment geen excellent toestel in de markt van regionale vliegtuigen, maar voor KLM is de Fokker 70 een uitzondering."Hij bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws dat er gesprekken gevoerd zijn met Rekkof waarin de herproductie van de Fokker 70 centraal stond. Of er concrete afspraken met Rekkof zijn gemaakt wil Van Wijk niet zeggen.

"op dit moment geen excellent toestel in de markt?? Daar ben absoluut niet mee eens. Mr van Wijk heeft wellicht nog nooit van Embraer gehoord... Kijk nou naar de orders die uit China binnen zijn gesleept.

Herproduktie van de F70?? met Embraer en Bombardier als concurrent???
 
Kritische vleugel

Kritische vleugel

@ Boss

Sorry Boss maar er speelt meer dan de plaatsing van de motoren. De MD-80 (plaatsing motor identiek) kan wel door de remote de-icing. Heeft echt te maken met de karakteristiek van het vleugelprofiel, getuige het feit dat de eerste F-28's nog slats hebben gehad...
 
Om even bij "uitbreiding" te blijven....:

Heb van een insider gehoord dat er van de week een advertentie in de krant komt met vacatures voor piloten....???

Weet iemand hier iets van??

Gegroet
C
 
Ik ben helaas mijn bron vergeten ( Flight Int??) maar ik denk dat het hele F-70 verhaal Haagse bluf is. De AF groep schijnt geinteresseer te zijn in de Embrear 170 (familie), maar de Boys from Brazil willen niet genoeg met de prijs zakken. Ze weten dat ze geen concurentie hebben in dit segment, dus AF creert voor zichzelf een alternatief.
 
CAPRICORN said:

Heb van een insider gehoord dat er van de week een advertentie in de krant komt met vacatures voor piloten....???
C

Mmm.. Ben zeer benieuwd.

Hoop wel dat KLM VD beter met haar file omgaat dan (b.v.) Denim Air...(understatement!)
M.a.w. waarom een advertentie plaatsen als je genoeg mensen in file hebt?
Iemand weet het .. Ik niet.

To be continued (I hope)!

Vne- J
 
Back
Top