Uitbreiding vliegvaardigheden

In de U.K. hebben ze een Instrument Meteorological Conditions (IMC) Rating.

De IMC Rating is een gestripte IR rating en (voor zover ik weet) alleen binnen de U.K. geldig.
 
@papalima

FAR 61.75

INSTRUMENT AIRPLANE U S TEST PASSED.
ISSUED ON BASIS OF AND VALID ONLY WHEN ACCOMPANIED BY NETHERLANDS PILOT LICENSE NUMBER(S) XXXXXX.
ALL LIMITATIONS AND RESTRICTIONS ON THE DUTCH PILOT LICENSE APPLY.

Kort door de bocht, zolang er op het basis (ISSUED ON BASIS) geen (geldige) Instrument Rating staat, heb je helemaal NIETS :biertje:


Ok op basis van een validation, maar als je toch naar Amerika gaat kun je een unrestricted ppl en een ir halen, dan mag je toch wel in Europa IR vliegen mits het een N-kist is :confused:
 
Jo FD,

met alleen een FAA bij CX mag je nix...
eerst gelijkstellen wat betekent enkele theorie vakken examen doen in adelaide AUS en vliegen volgens de CAD (HKG IVW).

en dan mag je weg, iedereen kan gelijkstellen in HKG, maar dan bepaalt CAD welke vakken je moet doen
ik zelf moest Human performance en Airlaw doen om mn NL JAA om te zetten naar CAD

k.
 
unrestricted ppl en een ir halen, dan mag je toch wel in Europa IR vliegen mits het een N-kist is

@papalima

Een volwaardig FAA PPL met IR niet zijnde een FAR 61.75 certificate geeft geen problemen, mits FAA medical, 61.56 en 61.57 enz. :)
 
Een IR-aantekening op je (PPL) brevet is een bekroning op zichzelf.
Het IF-vliegen vereist een veel scherper vliegen dan enkel VFR-vliegen.
Koersen/hoogte/snelheid etc. en ook procedures, vereisen een veel grotere concentratie.
Daarbij, het leren werken/omgaan met je instrumenten en deze vertrouwen en leren waarom je ze kan/moet vertrouwen, verhogen je vaardigheden enorm.
Ook als je op een mooie VFR-vliegdag aan het vliegen bent en je komt ineens toch in slecht weer terecht, zal je met IF-kennis niet (zo snel) in paniek raken en gewoon je weg naar de veilige haven kunnen vervolgen.

:biertje:

OK, met een IR-rating heb je dus aangetoond dat je netter kunt vliegen en dat je gebruik weet te maken van 40 jaar oud instrumentarium om middels allerlei ingewikkelde interceptieprocedures een koers naar een veld te bepalen en ongeveer te weten waar je zit. Ik vlieg als VFR-vlieger die één keer de weg is kwijtgeraakt op the oldfashioned VFR-manier altijd met een (dubbele) GPS. Sterker nog, ik heb een GPS gekoppeld aan een moving map op een tablet-PC zodat ik altijd exact weet waar ik ben (en continu checken met wat ik buiten zie) en ik in bijzondere weerssituaties ook bijvoorbeeld VMC on top kan vliegen. Ik heb inmiddels wel geleerd hoe belangrijk vluchtvoorbereiding is en ik ga tegenwoordig dan ook zelden vliegen onder marginale omstandigheden. Het moet per slot van rekening leuk en veilig blijven, bovendien onder marginale omstandigheden is het voor de paxen ook niks aan!
Op die manier kan ik mij in het algemeen prima redden en zou ik het vermogen dat het kost om een IR-rating kunnen besteden aan het opdoen van andere vaardigheden.... Zo ga ik vandaag toch maar eens een proefles doen in een heli:yeehaa:
 
Heli is weer heel wat anders dan Fixed wing, daarom lijkt het mij ook leuk om te doen..

succes
 
OK, met een IR-rating heb je dus aangetoond dat je netter kunt vliegen en dat je gebruik weet te maken van 40 jaar oud instrumentarium om middels allerlei ingewikkelde interceptieprocedures een koers naar een veld te bepalen en ongeveer te weten waar je zit.

Ja zeg..., wie vroeg hierboven nu om inzichten te delen en had op z'n lijst IR als optie ?????????????????

Ha ha....., Veel Succes met de heli !!

Groet:kerst:
 
En als je nu met je JAA ppl naar Amerika gaat, een FAA ppl haalt op basis van gelijkstelling, daarop je FAA-IR haalt, en in NL weer een conversie doet zodat je je JAA-IR hebt?
 
FAA ppl haalt op basis van gelijkstelling

= FAR 61.75 certificate (ALL LIMITATIONS AND RESTRICTIONS ON THE FOREIGN PILOT LICENSE APPLY)

Nogmaals, je hebt op een FAR 61.75 certificate een IR rating (INSTRUMENT AIRPLANE US TEST PASSED) als er op het basis brevet een GELDIGE IR rating staat!
 
Back
Top