typerating opleidingskosten?

ojjo29

New member
Is het mogelijk om de kosten voor een typerating bij de belasting op te geven als zijnde opleidingskosten?
 
Ja.

Zolang de training bedoelt is om kennis op te doen die benodigd is voor het uitoefenen van een functie waar salaris mee wordt verdiend is deze aftrekbaar voor de belastingdienst.

Een TQ valt daar dus onder.
 
Je moet wel even uitzoeken of je de uitgaven voor een TR in land X mag verrekenen met de inkomsten (salaris) in land Y.
 
bedankt voor de info mannen. TR en salaris zijn beide in land X. Ik verwacht daar dus geen problemen.
 
Wat tampie zegt klopt niet (sorry).

Heb een deel van mijn opleiding (niet de tq maar dat maakt niet uit) in het buitenland gedaan, maakt niet uit voor de aftrekbaarheid.

Btw wordt lastiger verhaal, die heb ik gewoon betaald.

Als salaris niet in nl wordt betaald is ook geen probleem (krijg uit engeland)

Het gaat er om of je in nl belasting betaald.
 
JC, heb het zelf aan den lijve ondervonden door in Nederland een "negatief inkomen" te hebben staan, maar dit niet kunnen verrekenen met mijn Duitse inkomen.... En hier met Duits inkomen moet ik bij de Duitse overheid belasting betalen...

Maar als ik me (met buitenlands inkomen) weer in Nederland zou gaan vestigen dan heb je wel weer met de belastingdienst te maken (of via partner) en dan heb je er wel weer aanspraak op.
 
Negatief inkomen is een heel ander verhaal dan opleidingskosten.

Zoals JC al zegt, als je in Nederland belasting betaald, zal het de belastingdienst wurst wezen of je een opleiding in Nederland of ergens anders hebt gedaan. Opleidingskosten horen nou eenmaal tot het PGA.

Ze zijn alleen aftrekbaar in het jaar dat de opleiding gevolgd wordt. Aangezien men in ons geval meestal geen inkomen heeft en daarom geen belasting betaald, zou het lullig zijn dat je een aftrekpost hebt waar je niets aan hebt. Wat je niet betaalt, kan je ook niet terugkrijgen.
Je creëert wel negatief inkomen wat afgetrokken mag worden in opvolgende jaren. Hence, het potje "verkenbare verliezen uit voorgaande jaren".

Het lijkt me daarom ook logisch dat je deze verliezen uit het ene land niet naar het andere kan overhevelen. Het is namelijk ontstaan uit een aftrekpost uit een jaar dat je nog niet belastingplichtig was in het land waar je dat nu wel bent. Weet niet eens of ze in de overige EU landen dit fenomeen kennen.
 
Last edited:
In The Log van Balpa een interessant verhaal over dit topic.
Vlieger voor een Britse maatschappij probeerde zijn buitenlandse opleidingskosten van zijn Britse tax af te trekken.
Niet gehonoreerd door de belastingdienst, maar wel een topic waar Balpa mee bezig is.
 
Houd er voor de aftrek van typerating wel rekening mee dat alleen de daadwerkelijke opleidingskosten aftrekbaar zijn, de reis en verblijfskosten zijn dat dus niet.
 
Als ik het dus goed begrijp betaal je belasting aan het land waar je woont en niet aan het land waar je werkt, correct?
In dat geval zou mijn tr gewoon aftrekbaar zijn in nederland: ik ga een type rating doen in oostenrijk, ga vervolgens werken in duitsland en blijf wonen in nederland.

Iemand die dit kan bevestigen?
 
negative. Het hangt af van de belastingverdragen tussen het land waar je werkt en het land waar je woont. Is voor iedere situatie anders. Geef bij het navragen bij de belastingdienst aan dat je een luchtvarende bent, voor dit soort beroepen (de vaart, wegtransport e.d.) gelden er namelijk uitzonderingen mbt tot oa sociale premies, ed.
 
Oh, ja en afhankelijk van de belastingverdragen, kan je soms een keuze maken. Echter maak je die keuze een keer, dan blijft die in principe ook gewoon gelden voor de rest van je leven. (Ook daar zit trouwens verschil tussen de verschillende verdragen)

Maar je kan dus meestal niet zeggen: Weet je wat, ik betaal belasting in NL, want dan kan ik mijn opleidingskosten aftrekken, maar over twee(drie, vijf, weet-ik-veel) jaar, als ik alle kosten heb afgetrokken en afgelost, wil ik toch liever belasting aan de andere kant van de grens betalen (want daar zijn de tarieven soms een stuk aantrekkelijker)... Dat gaat dan dus meestal niet lukken.
 
Back
Top