Twente krijgt een nieuwe luchthaven

Helaas... :traantjes

Van http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=105105 gevist:

Vliegveld Twente komt er niet17-12-2009 2:58:59
De provinciale politiek gaat niet akkoord met de doorstart van de luchthaven Twente.

Het voorstel van Gedeputeerde Staten werd verworpen met 24 tegen 23 stemmen. Alleen CDA en VVD stemden voor. Het besluit viel omstreeks half drie in de nacht van woensdag op donderdag, na veel en langdurige schorsingen van de vergadering. Een voorstel van de PvdA om een nieuw plan voor het gebied van de voormalige vliegbasis te maken, was voor gedeputeerde Klaasen onaanvaardbaar. Een meerderheid verwierp daarna het voorstel van het CDA om het besluit over de luchthaven uit te stellen. De gemeenteraad van Enschede ging maandagavond wel akkoord met de doorstart van de luchthaven.
 
Terug naar het stenen tijdperk, wat een kapitaalvernietiging...!!!!
 
Gaat lekker daar in Twente.

Gemeente: Voor
Provincie: tegen (leidt tot bestuurscrisis)

Dit gaat de landelijke politiek nog wel halen ;)

Desalnietteminsnap ik het not-in-my-backyard denken van de bewoners ook wel. Ook na het lezen van de column van Herman Finkers in een van de landelijke gratis ochtendkrantjes. Hij klept uit zijn nek qua cijfers en beweegredenen, maar Herman Finkers staat bij mij gewoon erg hoog :( Herman... Wat doe je!

:kerst:
 
Last edited:
Maar is deze nee ook een definitief nee tegen de luchthaven?

Een beetje off-topic, maar ik snap sowieso niet waarom er besloten is het luchtvaartbeleid aan de provincies over te laten. Volgens mij gaat het om infrastructuur die nationaal van belang is en niet alleen maar regionaal.

Daarnaast zie ik dat alle provincies tot nu toe alleen maar tegen zijn. Utrecht sluit Soesterberg en Overijssel sluit Twenthe. In het laatste geval zeker tegen de wens van de lokale bevolking in, bij de eerste ben ik daar niet zeker van. De gronden waarop de beslissingen genomen zijn, zijn naar mijn mening in beide gevallen erg beperkt en daarom aanvechtbaar. Het lijkt bij de provincies - maar ook de landelijke politiek - op grote schaal te ontbreken aan visie, lef en het zien en ontwikkelen van mogelijkheden. Heel jammer allemaal. Wéér voor vele miljoenen weggegooid en de regio een extra ontwikkelmogelijkheid ontnomen.
 
Last edited:
Daarnaast zie ik dat alle provincies tot nu toe alleen maar tegen zijn. Utrecht sluit Soesterberg en Overijssel sluit Twenthe. De gronden waarop dat besloten is zijn naar mijn mening in beide gevallen erg beperkt en daarom aanvechtbaar.

Eensch, Eensch

Wat zijn nu eigenlijk al die redenen tegen? De enige die ik mij voor de geest kan halen zijn die van Finkers: ''Er is geen draagvlak voor een vliegveld'', ''Osnabruck is dichtbij'' en waarschijnlijk zal er ook wel een milieuverhaaltje omheen zitten.

Edit: Oja, en die:
Volgens regiodirecteur Jan Gorter van Natuurmonumenten is een belangrijker pijler van de Twentse economie de beleving van natuur en landschap. “Met de aanleg van een vliegveld slacht je kip met de gouden eieren.”

Alsof er draagvlak is voor belastingverhoging, premiestijging of milieupoeha. Eigen portemonnee of uitzicht is in véél gevallen erg belangrijk (durf te stellen ook bij 99 procent van de airworkers), belangrijker dan nationaal belang. Maar het zal wel moeten, hoe belangrijk dat draagvlak ook is.

Finkers, hoe grappig en leuk je ook bent. Stap uit de commissiestoel en ga terug het theater in. Tot die tijd lekker laten sudderen en wachten tot de kamer zich erover buigt.

:kerst: :593:
 
Last edited:
Back
Top