TUI wil vliegbedrijf verkopen (artikel)

PHEHEH

New member
Hierbij een Duits artikel (bron www.airliners.de) mbt de slechte financiele positie van de TUI groep. Volgens dit krantenartikel is zoekt TUI inhoeverre HLF en/ofHLX verkocht kan worden aan een financier die vervolgens het e.e.a. moet saneren. Voor details zie artikel hieronder. Ik weet niet of TFL onder TUI valt of onder HLF??? Wie kan daar meer over vertellen





24.8.2006, Düsseldorf (AFP) - Der von einem schwachen Geschäft gebeutelte Touristikkonzern TUI denkt laut einem Pressebericht darüber nach, seine Fluggesellschaften loszuwerden. Das Düsseldorfer "Handelsblatt" berichtete am Donnerstag, der Aufsichtsrat des größten europäischen Reisekonzerns wolle sich kommende Woche mit der Option befassen, sowohl die Ferienfluggesellschaft Hapag-Lloyd Flug (HLF) als auch den Billigflieger HLX zu verkaufen. Gesucht werde ein Investor, der das Airline-Geschäft zunächst sanieren solle, um es dann zu veräußern. Als ersten Schritt könnte der Aufsichtsrat dazu eine Fusion beide Gesellschaften beschließen, zitierte das Blatt aus Unternehmenskreisen.

Ein TUI-Sprecher sagte der Nachrichtenagentur AFP, bei der Sitzung des Kontrollgremiums werde es "möglicherweise" auch um die Fluggesellschaften gehen. Eine Entscheidung über den Verkauf dieser Sparte sei nicht zu erwarten. Es sei aber möglich, dass über diese Frage diskutiert werde. Laut "Handelsblatt" wird der Verkauf der beiden Airlines in einer Studie der Unternehmensberatung Roland Berger vorgeschlagen. Der Aufsichtsrat werde aber auch über alternative Überlegungen beraten, die TUI-Airlines mit der Condor, der Flugtochter des Lufthansa/Karstadt-Quelle-Joint-Ventures Thomas Cook, zusammenzubringen. Ein TUI-Manager sagte dazu dem "Handelsblatt", er könne sich diese Lösung allerdings nicht vorstellen, "denn wenn wir da Geld mitbringen sollen, müssten wir wohl passen".

Die Situation bei dem größten europäischen Reisekonzern ist angespannt, nachdem nicht nur in seiner Touristiksparte die Umsätze zuletzt rückläufig waren, sondern zudem die Container-Schifffahrt einen starken Gewinneinbruch erlebte. Der Handlungsbedarf bei TUI wird durch die jüngste Übernahme der DBA durch Air Berlin noch zusätzlich erhöht. Schon vor einigen Tagen hatte das "Handelsblatt" berichtet, dass sowohl der für Touristik und Controlling zuständige Konzernvorstand Sebastian Ebel als auch Bereichsvorstand Eric Debry, der das Touristikgeschäft in Westeuropa verantwortet, aus dem Unternehmen ausscheiden werden. TUI wollte dazu bislang keinen Kommentar abgeben. Auch der genaue Termin der Aufsichtsratssitzung wurde bislang offiziell nicht genannt.
 
HLF is Hapag Lloyd Flug, de normale carrier en HLX is Hapag Lloyd Express, de low-cost variant.
Het gaat beide over de Duitse maatschappijen die blijkbaar niet optimaal presteren.
TFL wordt hier niet in genoemd en is een totaal ander bedrijf.
 
[cynisch]Wat raar allemaal. Ik had hier toch begrepen dat TUI het niet erg vind als zijn charters verlies draaien? Dat maakt toch niets uit?[/cynisch] :rt:
 
Ach..laten we eerst maar eens de jaarcijfers afwachten van de manne bij TFL....

was het vorig jaar niet tien Miljoen??? ;)
 
:duh:

Sjongejonge, wat zijn we weer cynisch! We weten nu wel dat TFL geen succes word gegund! Het begint een beetje saai te worden dat Arkefly "bashing".

Nergens wordt TFL in het artikel genoemd, dus ik zie geen reden om nu (alweer voorbarige) conclusies te gaan trekken. Laten we ons bij de feiten houden en niet met die eeuwige stemmingmakerij doorgaan.

Vliegze,:snore:

Doc.
 
surfrules said:
Ach..laten we eerst maar eens de jaarcijfers afwachten van de manne bij TFL....

was het vorig jaar niet tien Miljoen??? ;)

Hoeveel was het de laatste keer bij Martinair Passage, 17 miljoen? En voor 2006 wordt eenzelfde bedrijfsresultaat verwacht.

Maar ik zou zeggen "Place your bets" voor wie het meeste verlies draait. Of wellicht een polletje :D?
 
Dr. Feelgood said:
:duh:

Sjongejonge, wat zijn we weer cynisch! We weten nu wel dat TFL geen succes word gegund! Het begint een beetje saai te worden dat Arkefly "bashing".

Nergens wordt TFL in het artikel genoemd, dus ik zie geen reden om nu (alweer voorbarige) conclusies te gaan trekken. Laten we ons bij de feiten houden en niet met die eeuwige stemmingmakerij doorgaan.

Vliegze,:snore:

Doc.

Gezien dit denk ik een beetje op mij is gericht wil ik even kwijt dat ik TFL wel zéker een succes gun! Ik zie graag concurrentie op de NL markt en er werken veel vrienden van mij bij het bedrijf. Ik weet hoe het is als je werkgever op de fles gaat en ik hoop van harte dat TFL dit lot bespaard blijft! Mocht er voor mij een vacature zijn daar zou ik ook zeker overwegen om erheen te gaan.

Mijn opmerking was gericht op het fabeltje dat onder sommige mensen leeft dat TFL niet goed hoeft te presteren. Dat het acceptabel is dat het bedrijf extreem veel geld kost. Dit is gewoon niet zo (de kosten moeten redelijk blijven!) en dit verhaal bevestigt dat. Vandaar mijn cynische reactie.
 
En dat laatste zal waarschijnlijk o.a. op mij betrekking hebben.

Ik zal nooit zeggen dat een bedrijf (extreem) veel kan blijven verliezen. Echter vanuit mijn achtergrond als accountant heb ik genoeg situaties meegemaakt dat een divisie/business unit jaren verliesgevend was maar vaak genoeg werd aangehouden omdat het bedrijfsresultaat als geheel hoger was dan zonder de verliesgevende tak. En ook al meegemaakt dat een verliesgevende tak puur om strategische redenen werd aangehouden (lees concurrentie overwegingen!).

Vanzelfsprekend (en ook hopelijk) zal een divisie worden opgedoekt als de kosten hoger zijn dan de meeropbrengsten van het bedrijf als geheel, tenminste als je het puur economisch bekijkt.

In hoeverre TUI NL zonder TFL qua resultaat zou draaien kan ik niet beoordelen (ik werk er niet) maar het lijkt me aannemelijk dat het TUI moederbedrijf 'verstandige mensen' heeft zitten en geen vliegtoko is gestart onder het mom van "mooi toch als ik in de Adam Arena zit en mijn eigen vliegtuig zie overkomen" (citaat van een hoogVlieger :eek!: ).
 
Naar berichten die ik elders op internet las ten tijde van de oprichting zou TFL alleen de kleuren van TUI dragen, maar het bedrijf een geheel losstaand deel is, die geheel vanuit Nederland opereert, en feitelijk niks met TUI van doen heeft op het gebied van financien.

Dennis
 
Dutchie,

Had het hier ook over de eindejaarcijfers van "een bedrijf" , dus niet alleen de passage en bij mij weten was het bedrijfsresultaat lang niet zo slecht afgelope jaar van MP,
En wat dit jaar betreft....we gaan zien wat de Passage EN de Cargo divisie er van gaan maken. want de cijfertjes van de Cargo tellen toch ook mee in de eindejaarcijfers ;)

en wat TFL betreft...All the best for the guys over there you know...:biertje:
Gun niemand het geen wat ik bij AHL, HXL (heb er ook gewerkt!) of DB heb gezien!..

Dr. Feelgood ...do you allready feel better right now?... :p:

cheerios
 
Gesnopen :)

Veel mensen denken dat piloten een easy job hebben, auto pilot aan en dan achter iets anders aan ;) . In de praktijk ligt dat behoorlijk anders. Zo is het ook met de financiele cijfertjes, het lijkt makkelijk oordelen maar er zit heel wat meer achter!

:biertje: (als ik volgende week weer op EHAM ben?)
 
Veel mensen denken dat piloten een easy job hebben, auto pilot aan en dan achter iets anders aan . In de praktijk ligt dat behoorlijk anders
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is toch ook zo...zijn net aapies..brand het lampje.. druk op het knopje..krijg je een banaantje :):) ...






(Die gedachte bevalt me wel...zal ff opschieten met mn ATPL:)....)
 
surfrules said:
Is toch ook zo...zijn net aapies..brand het lampje.. druk op het knopje..krijg je een banaantje :):) ...

Het wordt nog leuker! Soms, als je op het goede knopje drukt voordat het geluidssignaal erbij komt, dan krijg je zelfs een suikerbanaantje! Is me vandaag nog gelukt ;)

Dutchie, zitten we toch op één lijn :airforce:
 
DennisKSS said:
Naar berichten die ik elders op internet las ten tijde van de oprichting zou TFL alleen de kleuren van TUI dragen, maar het bedrijf een geheel losstaand deel is, die geheel vanuit Nederland opereert, en feitelijk niks met TUI van doen heeft op het gebied van financien.

Dennis

Nee dat heb je fout gezien Dennis.
ArkeFly is een activiteit van TUI Airlines Nederland BV en is onderdeel van de internationale World of TUI.
Het bedrijf is dus geen losstaand deel en dus wel degelijk van TUI.
 
Het merendeel van de aandelen van TUI Nederland (waar dus Arkefly deel van uitmaakt) is in handen van het Duitse concern TUI AG (meen zelfs 100%). Dat betekent dat TUI Nederland hoog en laag kan springen, maar in Duitsland worden (sinds Frits 40% van zijn aandelen verkocht in 1934) de knopen doorgehakt. Het voorbarig conclussies trekken is natuurlijk nooit een sterk punt, maar je zaken afvragen is immer toegestaan; als TUI AG b.v. Hapag afstoot omdat het minder draait, dan voorspelt dat niet veel goeds voor andere bedrijven die ook minder goed draaien binnen het concern. Naar mijn weten is het zelfs zo dat TUI Belgium de enige variant is die op het ogenblik winst draait.
 
Kip said:
Naar mijn weten is het zelfs zo dat TUI Belgium de enige variant is die op het ogenblik winst draait.


Erg knap voor een club die een totaal verotte 76 (ex Varig, zegt al genoeg) in de vloot heeft.

(maaruh, bron?)
 
Hier in de UK gaat het ook goed. Als je naar de cijfers van TUI kijkt het afgelopen half jaar heeft de toeristenbusiness het redelijk goed gedaan, met ++ op het bord. De container-shipping gaat stukken minder. In de halfjaarcijfers wordt Hapag genoemd als positieve uitschieter.

Maar goed, het is een logische stap om de twee bedrijven samen te voegen. Thomsonfly.com en Britannia zijn vorig jaar ook samen gevoegd. Maakt het voor het grote publiek ook veel duidelijker.

Ben benieuwd wat er in december voor nieuws komt.

grtz,
h
 
Ok.
Eerste stap naar een gezonder bedrijf is de fusie/samenvoeging van HLX en HLF in 1 luchtvaartbedrijf in Duitsland. Met de nadruk op de eerste stap.

TUI (lees de TUI groep, waarvan hoofdzetel te duitsland) is na een aantal vette jaren tot de conclusie gekomen dat het reis- en boekingspatroon van de consument sterk veranderd is en dat haar onderneming de afgelopen daar niet voldoende op ingespeeld is. Gevolg is dat de winsten teruglopen en het bedrijf niet rendabel genoeg is. Klanten boeken later en stellen vaker hun eigen vakanties mbv losse modules zelf samen (hotel, vervoer, autohuur, transfer). Diverse andere reisbedrijven (internet, luchtvaart) zijn hier reeds erg ver in.
TUI ontdoet zich van de Charterairline HLF en voegt deze samen met HLX (lijndienst, LCLF). Door zowel pakketreizigers als de individuele consument in 1 vliegtuig te vervoeren, zal men hogere bezettingsgraden krijgen en daarmee meer omzet en winst. TUI neemt dus afscheid van de Charter in duitsland
Zoals een andere lezer al aanhaalde, transavia deed dit al een paar jaar gelden door basiq air samen te voegen met transavia. Twee brands werden 1 brand.

In het verleden heeft de TUI (groep) veel geinvesteerd in overnames in frankrijk, italie en engeland (tesamen met de nodige saneringen aldaar). Zoals elk bedrijf dat veel investeert, wil men ook rendement zien in het geinvesteerde vermogen. En dat is momenteel niet het geval. Dus er moet wat gebeuren.
Ook de voorheen zeer winstgevende scheepvaarttak van de TUI laat momenteel sterk verminderde resultaten te zien. Interne subsidiering van minder rendabele bedrijfsonderdelen is dan ook niet meer mogelijk.

TUI heeft dus besloten om in Duitsland de eerste stap te zetten tot het saneren en gezonder maken van haar activiteiten. Wat de volgende stap is, is gissen. Geruchten genoeg, maar geen feiten vooralsnog (zoals verkopen van de HLF en HLX aan derden, samenwerken met CONDOR, verkoop scheepvaart, etc.).
Ook is het niet duideijk wat er met de buitenlandse deelnemingen/bedrijfsonderdelen gaat gebeuren. Het moge wel duidelijk wel zijn dat de TUI er alles aan zal doen om weer voldoende winstgevend te zijn. Afstoten en/of saneren van andere bedrijfsonderdelen in duitsland of buitenland behoren tot de mogelijkheden, maar................

Op www.handelsblatt.com kun je de laatste nieuwtjes vinden mbt TUI (beursgenoteerde bedrijven zijn nu eenmaal interessant).

http://www.handelsblatt.com/news/Un...ult.aspx/tui-setzt-hapag-lloyd-auf-watch.html
(met doorklikken kun je meer artikelen lezen)
 
Back
Top