Tristar is geen ER of ETOPS-versie!

Berven

New member
Jullie weten dat ook oude TriStars geen ER-versie hebben om aan de geldende regels van ETOPS, maar hoe kan een TriStar op 2 motoren over een lange afstand vliegen? Hetzelfde was het ook geval bij DC-10. MD-11 is wel een van de ER-versie, zodat hij wel aan de regels voldeed. De 757 en 767 en nieuwe toestellen hebben ER-veries wel, zodat ze 180 minuten afstand van een vliegveld op 1 motor mag vliegen!
 
Door de luchtvaartautoriteiten kan een uitzondering voor een bepaalde vlucht -zoals ferryflights op een motor minder- aangevraagd worden. De vluchtuitvoering vind dan plaats onder bepaalde restricties zoals het niet mogen meenemen van passagiers. Doorgaans mogen alleen vliegers noodzakelijk voor de vluchtuitvoering in de kist aanwezig zijn.
 
Euh Berven, er is nogal een fundamenteel verschil tussen ER en ETOPS. Sterker nog, de twee begrippen hebben helemaal niets met elkaar te maken.
 
ER betekent alleen dat er een paar kilootjes meer brandstof meegenomen kan worden. ETOPS heb je daarnaast ook nog in verschillende vormen (120, 180 minuten bivoorbeeld).

T in Etops staat voor Twin (twee motoren) en bij een tristar, Dc-10 of MD11 heb ik er tot nu toe altijd 3 gevonden.
 
Antwoord

Antwoord

Ik begrijp het. Inderdaad is wel verschil tussen ER en ETOPS. Maar er is ook een ER-versie bij een Boeing 747-400 gebouwd, waardoor KLM 3 nieuwe vrachttoestellen in haar vloot heeft. Dat betekent voor een 747-400ER dus meer brandstof per vlucht mee kan nemen dan bij gewone versie van Boeing 747-400.

Kan in de toekomst ook bij de Boeing 737? Er lopen bij Boeing nog veel ontwikkelingen rondom Boeing 737-800ERX. die wordt speciaal gebouwd voor militaire uitvoeringen.

Maar er komen meer details over nieuwe Boeing 737-900X, verlengde versie van Boeing 737-900, speciaal nog te bouwen voor chartermaatschappijen en heeft 205-220 stoelen in all-economyclass. Wel heeft Boeing 737-900X extra nooduitgangen op een romp, weliswaar voor de veiligheid van de passagiers bij eventuele brand of wat mis kan gaan met deze nieuwe 737.
Maar we weten al lang nog niet welke maatschappijen die nieuwe Boeing 737-900X zullen gaan bestellen, maar de afleveringen zullen volgens mij plaatsvinden in 2007-2008. Maar zou dat iets zijn voor Transavia Airlines? Als dat zo is, wordt een nieuwe 737 opvolger van al lang afgeschafte Boeing 757-200.
 
739X

739X

Tendens bij charter maatschappijen is 738 of 320. Het is niet voor niets dat er zoveel 753's en 752's opzij worden gezet. Zie geen toekomst voor een verlengde 739 (en zeker niet omdat de 321 al in dit segment zit)
 
Eén of twee jaar geleden was Boeing al bezig met de 737-900X. Heb er eigenlijk sindsdien niets meer van gehoord. Er zijn ook geen maatschappijen die er serieus belangstelling voor hebben geloof ik. De voordelen tegenover de B737-800 en A320/321 zijn toch erg marginaal. Ik denk dus niet dat deze kist er zal komen.
 
En er zijn sommige 737-800's die ETOPS gekwalificeert zijn, bij Continental en Miami Air hebben ze er een aantal van.
 
En Transavia heeft ook een stel 737-700's die ETOPS zijn. Twee FMC's ipv één, HF, een weerradar voor capt en één voor co, dat werk...
 
Back
Top