Trip naar EDRK en EBSU

rjw

New member
Hallo,

Voor mijn hourbuilding ga ik een tripje maken vaar EDRK en vanaf daar vlieg ik naar EBSU. Het is de eerste keer dat ik buiten Nederland ga vliegen, daarom vroeg ik me af wat alle dingen zijn waar ik op moet letten tijdens de planning en uitvoering van de vluchten naar Duitsland en Belgie.

Alvast bedankt :).
 
EBSU kun je al gelijk vergeten: dat is een militair reserveveld dat normaliter niet open is.

Algemeen: in BE heel goede FIS (Brussels Information 126.900), Duitse (Langen Information) heeft het soms druk maar is ook best goed. En alles is in het Engels.

Denk aan het indienen, activeren en afsluiten van het vliegplan (maar van D naar BE is het niet verplicht).

Enne, oja, welkom alhier!
 
Last edited:
Een paar tips:
- In Duitsland heeft niet iedereen een LPE. Veel verkeer rond (kleinere) vliegvelden is in het Duits. Het helpt als je de standaard termen (downwind, final etc) van te voren opzoekt.
- Tot 2000 voet is luchtmacht gebied. Als het weer het toelaat erboven vliegen om close encounters met fast jets te vermeiden.
- Vlieg het semi-circulaire systeem op VFR levels (zie bv lvnl NL kaart)
- Neem voldoende contant geld mee. Vooral in DE accepteren ze niet altijd cards.
 
EBSU kun je al gelijk vergeten: dat is een militair reserveveld dat normaliter niet open is.

Algemeen: in BE heel goede FIS (Brussels Information 126.900), Duitse (Langen Information) heeft het soms druk maar is ook best goed. En alles is in het Engels.

Denk aan het indienen, activeren en afsluiten van het vliegplan (maar van D naar BE is het niet verplicht).

Enne, oja, welkom alhier!

Bedankt voor de info. Mijn fout het gaat om het groene veldje er naast EBSH.

Hoe zit het met CTR corssings bij Keulen, is dat een beetje te doen?
 
Over die CTR-crossings kan ik niks zeggen. Ik vlieg nl. ultralicht en daarmee mag je hier in BE sowieso niet in gecontroleerd luchtruim; in D schijnt dat anders te zijn maar ik heb het nog niet uitgevlooid. Het is daar ook veel makkelijker dan hier om ongecontroleerd te blijven, er is gewoon meer ongecontroleerd luchtruim.
 
Keulen, Dusseldorf meerdere keren gedaan. Geen probleem.

En op drukke zaterdagen zelfs makkelijker dan Langen, die hebben het dan veel te druk.

Wel zorgen dat je alle kaartjes bij je hebt. Ik gebruik met skydemon vaak de ifr waypoints. Die kennen ze op de grote velden. Dat maakt de communicatie makkelijk. En natuurlijk Atis uitluisteren.
Kies een hoogte zodat je in de CTR zelf uitkomt. Erboven krijg je vaak geen toestemming.
 
Hoe zit het met CTR corssings bij Keulen, is dat een beetje te doen?

Waarom zou je dat doen? Koblenz is prima aan te vliegen zonder CTRs te raken. Tussen Düsseldorf en Dortmund zit een strook van bijna 10 NM breed waar je wel tot 3500 voet onder de CTR door kunt. De grond is daar 800 voet hoog, dus ruimte zat. In het circuit zo exact mogelijk tussen alle dorpjes doorvliegen. Daar zijn ze nogal precies in, maar het is wel te doen, ook zonder elektronische kaart. Mooie uitzicht in het circuit.
 
Omdat het leuk is om te doen. Weer eens iets nieuws. En een mooie uitdaging en een extra moment om wat bij te leren.
Voorbereiding, radioverkeer, nauwkeurig vliegen etc.

En het uitzicht boven een groot vliegveld is ook speciaal. Een A380 die onder je door opstijgt heb je niet elke dag.
 
Back
Top