Trip IJsland

gulfstream

New member
Zijn er mensen hier die mij wat meer kunnen vertellen over vliegen naar IJsland? Wat zijn zaken om rekening mee te houden?
 
Ik heb daar veel over gelezen, vooral op het www, maar heb het niet gedaan en het lijkt weinig waarschijnlijk dat het er ooit van komt. Dus neem wat volgt vooral niet voor evangelie, enkel als een aanzet tot verder nadenken en informatievergaren:

Twee belangrijke punten, voorzover ik begrijp: het weer en de noodmaatregelen.

Weer: zeker als je dit VFR gaat doen moet je zeer veel reservetijd plannen, er zijn verhalen van lieden die in Reykjavik meer dan een week hebben zitten wachten op aanvaardbaar weer.

Noodmaatregelen: om het goed te doen moet je een vlot bijhebben, en er ook weten mee om te gaan. Je kunt ze huren - er zit een specialist in Wick EGPC, naar ik verneem - maar je kunt er maar beter voor trainen, ook.

Minder belangrijk: radio. Je leest veel verhalen dat je verplicht zou zijn een kortegolfradio (aka HF) aan boord te hebben, maar dat lijkt tegenwoordig niet meer het geval te zijn. Toch maar beter grondig checken.

Tussenlanden op de Far-Oer: lijkt voor de hand te liggen, maar is blijkbaar niet zo eenvoudig. Vaak slecht weer aldaar, dus niet op rekenen. Alweer: vooral als je VFR-only vliegt.
 
Gaaf idee. Zoiets zou ik zelf ook wel willen doen, maar dan wel als ik mijn IR heb.

Op youtube zijn er best wel wat mensen die een aanzienlijke trip danwel een 'around the world' reis maken. Dat lijkt me ook een aardige bron van informatie waar rekening mee te houden en hoe voor te bereiden. Als je wat verder bent in het proces dan zijn filmpjes, foto's en ervaringen welkom!
 
Lijkt me ook erg leuk om eens te doen, het is een halve ferry vlucht, je kan daar veel over vinden op internet. Op dit moment zijn al mijn vliegplannen 'suspended' vanwege corona, eerst maar eens wat kleinere trips over het vaste land, zodra dat kan! Mijn eerste stop zou een water survival training zijn met het type vlot dat je ook aan boord hebt.
 
Op dit moment zijn al mijn vliegplannen 'suspended'*

Hehe, dat betoont meer discipline dan sommige anderen... Hier een verslag van een recente vlucht: https://www.pilotundflugzeug.de/foru...,04,18,2443642

Blijkbaar is er in NL geen systematische stop van de prive-vliegerij, zoals bv. wel in Frankrijk en in Belgie? Wordt er enkel een beroep gedaan op het gezond verstand en de zelfdiscipline? Ik begrijp dat het ook in UK zo is.

*als je op het NL-woord even niet kon opkomen: "opgeschort" :)
 
Ik vloog met een 737 veel naar IJsland. Alternate planning is iets om goed over te denken; als het aan 1 kant van IJsland slecht weer wordt - wat nogal eens gebeurt - kan er een vliegveld dicht gaan, beginnen mensen uit te wijken, voor je het weet staat je alternate vol.

Maar het is een heel mooi land.
 
Kijk, dat vind ik nu zo mooi aan dit forum: dat er door-elkaar-heen reacties komen van beroepsvliegers en van recreanten; het hele scala van piloten is vertegenwoordigd, en we praten lekker allemaal samen.
 
Back
Top