Trimmen

rein20

New member
Ik ben bezig met het voorbereiden op mijn selectie....alleen ik krijg niet helemaal helder hoe het trimvlak bediend wordt?

Iemand?

Gr
Rein
 
In de meeste gevallen met een wieltje dat verticaal in de cockpit is gemonteerd rechts van de yoke. Vergelijk het met het scrollwieltje van je muis alleen dan dus verticaal. Van beneden naar boven draaien geeft nose down, van boven naar beneden nose up.
 
Je trimt met het trimwiel je krachten weg. Bij sommige vliegtuigen heb je zowel horizontale als verticale trim maar ik ga er vanuit dat je alleen verticale trim krijgt.

Je hebt interdaad een verticaal trimwiel. Trim je je neus omlaag, dan moet je dus naar 'voren' trimmen. Het trimvlakje gaat dan omoog staan, waardoor er aan de onderkant van de 'bolling' onderdruk ontstaat en het het hoogteroer omlaag beweegt en de neus omlaag gaat (doordat er aan de bovenkant van het hoogteroer ook een onderdruk ontstaat door de bolling/versnelling van lucht).

Deze kist is dus nose down getrimd.
trimvlak.jpg



good luck!
 
Moet je dat weten bij een selectie? Wordt zoiets gevraagd?
Ik snap dat stukje van onderdruk enzo niet echt.. Wat gebeurt er dan als dat vlakje omhoog gaat? Kan iemand het misschien helderder uitleggen?:confused:
 
vliegen voor VM'ers 101

=====

Moet je teveel duwen tegen het stuur ? >>> trim je naar voren
Moet je teveel rukken aan het stuur? >>> trim je naar achter.

Veel meer hoef je niet te weten.

FD
 
Moet je dat weten bij een selectie? Wordt zoiets gevraagd?
Ik snap dat stukje van onderdruk enzo niet echt.. Wat gebeurt er dan als dat vlakje omhoog gaat? Kan iemand het misschien helderder uitleggen?:confused:

Volgens mij wordt het niet gevraagd. Zal het verder uitleggen later, mijn zus staat te springen of ik friends met haar kom kijken...
 
Je zusje mag ook bij mij komen kijken hoor terwijl jij op airwork zit...
 
Oh dus als ik het goed begrijp:

Als je teveel moet duwen aan het stuur, dan trim je naar voren zodat de neus naar voren gaat zonder dat jij al teveel moet duwen

En andersom als je teveel moet trekken, dan trim je naar achter (boven naar beneden) zodat de neus omhoog gaat.

Zoiets?
 
Jij snapt 'm.

Daarom lieve kijk en luister vrienden, once again is bewezen dat Nederlanders en hun theorie een grote cursus moeilijk doen is. Dat is alles wat de beste jongen wilde weten.

Tijdens je keuring zeg je;

"meneer, ik weet dat ik veels te veel kracht moest gebruiken om de stuurkolom naar achter de houden, daarom trimde ik wat back om wat pressure te releasen. Over de theorie daar achter wil ik best wat boeken er bij pakken, maar het belangrijkse is om de blue side up te houden, daarom vloog ik het vliegtuig eerst en daarna als we weer veillig op de grond staan hebben we alle tijd om de boeken eens in te duiken voor de theorie"
 
Tijdens je keuring zeg je;

"meneer, ik weet dat ik veels te veel kracht moest gebruiken om de stuurkolom naar achter de houden, daarom trimde ik wat back om wat pressure te releasen. Over de theorie daar achter wil ik best wat boeken er bij pakken, maar het belangrijkse is om de blue side up te houden, daarom vloog ik het vliegtuig eerst en daarna als we weer veillig op de grond staan hebben we alle tijd om de boeken eens in te duiken voor de theorie"

Waarna je een brief thuis krijgt met;
'U bent niet geschikt bevonden voor onze ABC flightacademy. Succes met uw carriere buiten de luchtvaart of, als u dat aandurft, op de vrijemarkt.'
 
Waarna je vervolgens met piloten als JPC komt te werken...

Tsja, zou toch maar de boeken in duiken ! :grijns:
 
Back
Top