Transavia; The good old days...

Universe

New member
Vraagje...

Op de website van Trans staat bij 'over het bedrijf':

Transavia is eind 1965 opgericht door een Belgische en een Schotse particulier onder de naam Transavia Limburg N.V. en had destijds Maastricht Aachen Airport (Beek) als thuisbasis. ...

Ik neem aan dat de Belgische particulier John Block is, ook al dacht ik dat dat een Nederlander was. Maar nu ben ik vooral benieuwd naar de naam van de Schotse particuliler. Ook al wordt hij genoemd, nergens benoemd...

Heeft iemand meer informatie??? Alvast bedankt!
 
Kijk eens of je aan het boekje kunt komen, genaamd: Mijn verhaal (van John Block), opgemaakt door een journalist.

In een notedop...Block was een Hollander die Transavia i.d.d. heeft gekocht. Als ik mij niet vergis was het iets van een lege vergunning met een Dakota of wat. Zooi werd toen gekocht om er een zooi DC-6jes op te knallen, soort van 'parkeren'. Omdat vliegende kisten geld opbrachten, zijn ze verhuist naar AMS. Rest is historie :)
 
Dat boekje heb ik inderdaad onder ogen gehad, maar verder geen woord over de identiteit van de onbekende Schot. Lijkt me een belangrijk figuur dat hij genoemd wordt als mede oprichter, doch gewist uit de rest van de Transavia geschiedenis...

Ik hoopte op wat 'inside information'...

iemand?
 
Chalmers Goodlin?

Boreas directeur met drie dc6-en in zijn maag die Joh Block tegenkwam...

Uit; Peter Legro: Leven van de Lucht, hoofdstuk 2 pagina 35.
 
De Amerikaan Chalmers Goodlin kwam er later inderdaad bij via de Boreas Corporation


Wikipedia over Transavia:

In het voorjaar van 1966 werden alle aandelen overgenomen door de Amerikaanse maatschappij Boreas Corporation uit Florida, die in juni 1966 John Block aanstelde als algemeen directeur. ...

Alsnog niets over de ongenoemde mede grondlegger van Trans...

Ik heb dezelfde vraag bij Trans neergelegd maar geen antwoord tot zover.
 
Misschien Pete Holmes?

Dat lijkt me niet, voor zo ver ik weet is deze man enkel betrokken geweest bij Martinair:
http://212.153.116.145/static/images/jubileum-boek.pdf

Chalmer Goodlin lijkt me een betere kans maken ofschoon hier al sprake is van de vestiging op Schiphol: :1855:

He lead joint ventures with ex-Le Mans and F1 driver, decorated Battle of Britain veteran Wing Commander Roger "Dennis" Poore to whom he was known as "Chal" as he was to his friends and family, in internationally leasing/chartering used aircraft and creating first Dutch air charters company Transavia at Schipohl Airport, Amsterdam, Holland, in the mid-1960s

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Chalmers_Goodlin

Op allerlei sites wordt gesteld dat HV is opgericht door twee particulieren van respectievelijk Belgische en Schotse komaf. In diverse boeken die ik er maar eens op na heb geslagen wordt alleen de naam van John Block genoemd.

En passant kwam ik tegen dat HV destijds met de levering van hun eerste Boeing 737-200C, de PH-TVC het 2500ste straalverkeersvliegtuig geleverd kreeg dat door Boeing is geproduceerd (vind ik wel leuk ff te vermelden nu het toch over the good old days van Trans gaat):

1807371.jpg
 
Pete Holmes werd benaderd door Chalmers Goodlin (in het bezit van 3 DC 6' uit een overeenkomst met het Zweedse Transair) om John Block te benaderen om de slapende luchtvaartmaatschappij Transavia Limburg (in het bezit van 3 zakenlieden onder wie een Brit en een Belg) te kopen.
John Block werd directeur en Pete Holmes deed de operationele kant, terwijl Cees de Blok de technische kant van het tot Transavia Holland omgedoopte bedrijf voor zijn rekening nam.
 
Back
Top