Transavia least 757 van Air Finland

Berven

New member
Transavia.com 'wetleast' Finse Boeing 757 tijdens zomerpiek

20-04-2007

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij transavia.com wetleast een Boeing 757-200 van de Finse chartermaatschappij Air Finland. De lease vindt plaats gedurende twee periodes; eerst van 25 april tot en met 27 mei en daarna tijdens de zomerpiek van 30 juni tot 30 september. Het extra toestel - met plaats voor 219 passagiers - is bedoeld om tegemoet te komen aan de grote marktvraag tijdens de zomermaanden.

Volgens een woordvoerster van transavia.com komt de wetlease van deze Boeing 757 in de plaats van de lease van een vierde kleinere Boeing 737. Vanwege de krappe markt lukte het de Nederlandse carrier niet een geschikt toestel van dit type te vinden. De wetlease (huur vliegtuig inclusief bemanning) van de 757 bij Air Finland moet soelaas brengen.

Met het oog op de zomerdrukte least transavia.com tijdelijk drie 737-800’s van het Indiase SpiceJet en één toestel van Caribbean Airlines uit Trinidad.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl

Heeft HV nog niet spijt van dat ze 757's te vroeg zijn afgeschaft? Maar ja, Air Finland heeft oude 757 van Transavia in haar vloot, ex PH-TKD, mogelijk komt hij dan weer eventjes teruig bij oude eigenaar om wetleasen voor die periode.

Ik heb ook in andere topic ook gedachten gewisseld met jullie, dat HV ook in de toekomst waarschijnlijk orders gaat plaatsen voor een paar aantallen Boeings 737-900ER's, mogelijk ter vervanging van oudere Boeings 737-800's, van PH-HZA tot en met PH-HZD. Dat is nog niks officieel bekend. Ik denk dat gehele low-cost-luchtvaartwereld met zeer grote snelheid wereldwijd mer paar procenten groeit, ondanks de kleinere vliegtuigen zoals Boeing 737-700's, Boeing 737-800's, Airbus A319's en Airbus A320's. Maar dan gaan ze mogelijk ook over stappe naar grotere toestellen zoals Airbus A321's en Boeing 737-900ER's. Indonesische low-costcarrier Lion Air heeft 30 toestellen van Boeings 737-900ER besteld, later kwamen toch 30 extra stuks bij.
 
al iets bekend over de bestemming(en) van de 757? vlieg eind juli met transavia naar alicante. Een 757 zou wel leuk zijn.
 
Allereerst wil ik even vermelden dat de wetlease van deze kist echt een noodgreep was. Er zijn blijkbaar gewoon geen beschikbare 738 of 73G toestellen in de markt. Er is ook gekeken naar (nog) kleinere types omdat die ingezet zouden kunnen worden op de minder drukke routes, maar ook daar was weinig tot niets beschikbaar.

Naja en toen is men 2 weken terug (ja je leest het goed :p) maar eens gaan bellen met Air Finland om te vragen of kilo delta nog beschikbaar was. En dat was hij. Maar dus nogmaals er is niet bewust gekozen voor een 757 we wilden dit eigenlijk niet.

Het is natuurlijk logisch je zo'n gewetleaste 757 met 219 pax in de lucht wilt hebben om hem enigzins winstgevend te laten zijn. Het is daarom ook logisch dat de kist wordt ingezet op "drukke" routes. Geloof dattie vandaag een retourtje AGP doet, probleem is alleen een beetje dat men het hele winter seizoen en de eerste 4 maanden van dit jaar is uitgegaan van een extra 737 ipv een 757 en er nu dus gemiddeld per dag zo'n 80 extra stoelen beschikbaar zijn. Bovenop de normale bezettingsgraad. Maar goed daar kunnen de sales mensen zich weer op stuk bijten ;)

@berven zoals je misschien kunt afleiden van het voorgaande stukje: we hebben geen behoefte aan grotere kisten zoals bijv. de door jou voorgestelde 739. Vergeet niet dat 186 stoeltjes in een kist nog altijd een fiks aantal is en op onze drukste routes vereist de markt een hogere frequentie ipv meer stoeltjes in een kist.
Dus sorry maar ik denk dat je voorlopig geen 739's met een bullseye gaat zien rondvliegen.

Heb trouwens de laatste tijd sowieso weinig uitbreidings geruchten gehoord...
 
Triportganger, ik begrijp je wel. Maar dat is niet voor nu, maar misschien wel voor latere tijdstip, pakweg over een paar jaren later dus. Maar De kleinere 737's doen het ook wel goed hoor. Maar HV volgt ook nieuwe ontwikkelingen bij Boeing en Airbus goed bij, bijvoorbeeld nieuwe 737RS (mogelijk 797), of Airbus A320RS, opvolgers van bestaande 737's en Airbus A320's. Maar ontwikkelingen in de luchtvaart gaat zich snel in een korte of langere tijd zodat sommige niet meer kan bij benen. Maar HV vliegt ook inderdaad steeds meer van regionale luchthavens voor de lijndiensten of charters. In een 737-700 kan minstens 149 passagiers, evenveel als oude 737-300, en in een 737-800 kan men 186 passagiers een zitje vinden, 37 stoelen verschil dus per toestellen. Dat is wel fors.

Maar de vraag is zodat HV in het verleden ook in eigen 757's soms wel eens volle bak was, volgens mij was het vaak een halfvolle toestel, met minstens 180 of 195 passagiers, was het voor HV te duur om door te gaan. Zo gingen ze overstappen over op standaardisering van 737NG-vloot.

Sommige low-cost maatschappijen hebben plannen om transantlantische routes te opnenen, bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York, maar dat zie ik niet veel brood in. Denk maar, wat willen passagiers eigenlijk op een langere vlucht, luxe of gewoon in economy class zitten waar zo krap is? Ze willen liefst op een langere vlucht meer comfort, met meer beenruimte dus, maar ook gratis eten en drinken, maar geen de lá carte catering op zo'n vlucht. Ik denk dat ze liefst zou kunnen kiezen voor LTU, Martinair, Corsair, Air Europa of een andere maatschappij dan voor Ryanair, of AsiaX.
 
Berven, de toekomst blijft natuurlijk koffie-dik-kijken, ik heb geen idee wat voor een nieuwe ontwerpen er in de pijpline zitten bij onze vrienden in Seattle. Het enige dat ik wilde zeggen is dat je voorlopig niet op orders voor 739's hoeft te wachten. Zo lang onze verste bestemming Banjul blijft en te bereiken is met een 738/73G lijkt het mij we geen behoefte hebben aan een -ER achtig toestel.

Tuurlijk op termijn zal er gekeken moeten worden naar vervanging van de huidige toestellen, maar dan moet eerder gedacht worden aan een termijn van 10+ jaar. Wat betreft de HZA-HZD je merkte terecht op dat dit nog "old-next-generation" toestellen zijn. Maar na de fuel factors van deze kisten zijn overeenkomstig met de andere kisten, dus ook hier zie ik geen reden om deze machines te vervangen. Maar goed hier moet ik bij vermelden dat ik totaal geen zicht heb op wat er met de vloot gebeurd, dus dit zijn ook persoonlijke speculaties :p

Wat betreft de oude 757s deze zijn vervangen met het oog op vlootstandaardisatie en dus kostenbesparingen. Komt bij dat de 757s sowieso minder zuinig waren dan de 737NG. Het uitfaseren van deze kisten had dus niks te maken met het niet vol zitten, want dat zaten zover ik weet overall gezien wel.

@ superpilut: de 73s zijn idd dry

Gr.!

p.s. voor de lucky bastards die met de Air Finland vliegen: de cabine crew ziet er erg appetijtelijk uit ;)
 
Last edited:
[Off-topic]

@Berven:

Ik zie 'Locatie: Hardenberg.' Nou ken ik wel een mevrouw Hardenberg, is dat een cryptische verwijzing? Of woon je daadwerkelijk in Hardenberg?

[/On-Topic]
 
Triportganger, ok. Maar de vlucht naar Banjul, maakt toch een tussenlanding op Faro? Maar ik heb zelf in een 757 van Transavia gevlogen, wat een bak is dat geweest. Dat was in 1999 en 2000, op beide vluchten van Amsterdam naar Kos. Die lijkt mijn toch favoriete vliegtuig, nu nog wel.

Maar ja, 737's zijn erg populair in Nederland bij de KLM, ArkeFly en HV zelf. Minstens wachten we gewoon de ontwikkelingen bij Boeing en Airbus zelf. Toerisme verandert ook ontzettend snel van ene andere trend naar andere trend. Ik zie HV ook niet gauw verder dan Banjul zien te vliegen, wat het ook in het verleden wel ten sprake was geweest. HV is Europa als doelmarkt voor pax. Volg je ook ontwikkelingen bij TUIfly? Die kan ook geduchte concurrent voor HV en MP zijn. Er wordt van alles gegroddeld over de KLM, HV en MP. Als de KLM MP overneemt, willen ze dus proberen de paxdvisie misschien bij HV onderbrengen en de cargodivisie van MP bij de KLM-AF cargodisivie.
 
@ Berven; jah ik werk op de commercieële afdeling van HV en net als in elke andere branche hou je concurrenten natuurlijk in de gaten. En dat gebeuren over de pax divisie van MP naar HV zijn roddels/geruchten/prive hersen spinselen van mensen die net als wij hier allemaal op dit forum maar speculeren. Er is dus niks bekend over KLM die "wil proberen" de Europa operatie van MP bij HV te voegen in geval van overname.

P.s. ik moet toegeven dat ik qua slanke lijnen de 757 ook 1 van de mooiere kisten vind
 
Last edited:
Triportganger, ik heb vorig jaar met HV gevlogen, van Enschede naar Palma de Mallorca, was perfect, eten en drinken waren goed, niet zo echt duur lijkt me. Ik waardeer dat ook veel keuze is aan het cateringaanbod van HV. Ga zo door! Ik vind een 737-800 een prima en moderne kist die goed bij HV past. Maar echter hou ik ontwikkelingen goed bij wat er allemaal op chartergebied gebeurt.

Wat echter mensen zeuren over zo dure catering en zo krappe beenruimte bij HV betreft, las ik ook hun reacties die ze zelf hebben ervaren, op www.turbulentie.nl en de luchtvaartnieuws.nl. Heel verschillend allemaal. Echter als ze meer beenruimte willen vind ik echter dat ze bij ArkeFly op MP moeten voor Comfort Class gaan, maar bij jullie (HV) snap ik wel dat jullie liefst all-economy class hebben dan duurder klasses zoals Comfort Class. Zo doen ook andere low-cost maatschappijen niet als ze klasses gaan aanbieden van luxe tot geldbewuste classes. Bij RyanAir moeten ze soms betalen voor stoelkeuzes, wist je dat? Maar ook bieden ze meer services aan, dat sommige passagiers moeten betalen voor bagage meenemen tegen een geringe tarief.
Ik zie wel groot verschil van nu en verleden, in het luchtvaartwereld, is zo erg veranderd. Vroeger gingen de mensen alleen vanaf Schiphol naar zonnige bestemmingen met grotere vliegtuigen zoals Boeing 747 of DC-10 of MD-11, en soms Boeing 757's. Maar nu niet meer, jullie gebruiken zelfs nu kleinere vliegtuigen zodat men ook van regionale luchthavens kunnen vertrekken naar diverse drukke bestemmingen in Europa. Best meer frequenties en vluchten, op meer tijdstippen. Da's wel handig.
 
Ik zie wel groot verschil van nu en verleden, in het luchtvaartwereld, is zo erg veranderd. Vroeger gingen de mensen alleen vanaf Schiphol naar zonnige bestemmingen met grotere vliegtuigen zoals Boeing 747 of DC-10 of MD-11, en soms Boeing 757's. Maar nu niet meer, jullie gebruiken zelfs nu kleinere vliegtuigen zodat men ook van regionale luchthavens kunnen vertrekken naar diverse drukke bestemmingen in Europa. Best meer frequenties en vluchten, op meer tijdstippen. Da's wel handig.

Ehm volgens mij heeft Transavia vrijwel alleen maar met kleinere vliegtuigen gevlogen (leeuwendeel 737). De grootste zijn een A300B2 geweest (PH-TVL, jaren 70) en een A310 (LX-TXA 1980). Ook hebben er nog even een aantal 707's gevlogen.
Verder vloog Martinair vroeger o.a. met de DC9 (RC Rapid Change).
Zelf heb ik o.a. nog in een KLM DC8 charter naar Las Palmas gevlogen (1981).
 
Dutchie, je hebt dus volgens mij in 1981 met de KLM met een DC-8-63 super gevlogen met ongeveer 240 passagiers. In die tijd was best wel veel passagiers in zo'n narrow body vliegtuig. Maar wat je bedoelt bij HV vroeger dat Airbus A300 te groot is bevonden, wat het geen succes werd geworden. Maar met de 707 vloog HV soms vracht op verre bestemming of werd alsmaar gebruikt voor hadji-operaties. MP heeft vroeger ook een tidje met Airbus A310 gevlogen (PH-MCA en PH-MCB), werden ook goed gebruikt op chartersvluchten. Ik vloog in 1984 met de Airbus A310 van de KLM naar Malaga vanaf Amsterdam. Toen was die vliegtuig echt fonkelnieuw afgeleverd van Airbus! Wat het ook echt comfort moge zijn, dat er ook ruimere stoelen waren (business class!), en ik zat toen ook in. Wat jezus, en ook meer beenruimte!

Wat HV betreft, ik las toen vroeger ook in Luchtvaartwereld, dat HV in die tijd ook serieuze belangstelling had voor Boeing 767's of de Airbus A310's, was dat ook zo? Wilde HV ook net als Martinair op verre charters? Toen was het 757 geworden, wat het ook succes werd bij HV, als gezien als een grotere broer voor de kleinere 737. In mijn ogen had ik wel gezien dat een 767-200 uitstekend bij HV zou passen. o.a. capactiteit van 250 passagiers. Zo kon HV misschien toch wel met een 767 verre lijndienst op Mombasa in Kenia openen i.p.v. een 737-300. De 757 bij HV kon dat ook wel doen. Een 767-300ER voor HV had best ook kunnen worden, ongeacht dat HV vroeger vaak op Afrika en ook Arabische bestemmingen wilde vliegen.

Ik ben van mening dat er in de toekomst misschien te weinig concurrentie op diverse verre bestemmingen van Nederlandse maatschappijen is, zodat MP en TFL nog allebei doen. Ik had ook vroeger ook gehoord dat Duitse luchtvaartmaatschappijen ook plannen had om bepaalde vluchten vanaf Amsterdam of regionale luchthavens starten naar zon-vakantiebetemmingen, dat is weinig succes gegund. HF (HapagLloyd), DE (Condor) en LTU (LT, vanaf maastricht naar Las Palmas) hebben dat wel gedaan. Maar nu is Air Berlin bezig om de vluchten uit te voeren naar Palma de Mallorca of Rimini. dat zijn slechts lijndiensten. Maar Air Berlin voert ook charters voor Nederlandse reisorganisaties.

Maar dat is niet alles. EU wil liefst meer concurrentie op Schiphol of wel andere luchthavens op lijn- en chartervluchten, van andere Europese maatschappijen. In dit situatie hebben de Nederlandse maatschappijen een grotere marktaandeel in chartervervoer. Dan houden ze stoelprijs wel hoog, zodat men vliegreizen soms duur uitkomt dan liefst goedkoper. Britannia heeft ook wel eens charter gevoerd van Maastricht naar Australië vanaf Manchester, dat duurde niet lang.

Wat zouden jullie denken als meer Europese chartermaatschappij ook charters willen openen vanaf Amsterdam of regionale luchthavens. Maar ik weet dat de marge zeer klein zou zijn om bijvoorbeeld LTU of Thomsonfly toch een charter gaan voeren van Amsterdam naar Tenerife of zo. Het ligt ook veel aan de reisorganisaties met wie ze willen zaken doen. Dan zijn ze misschien niet zo afhankelijk van MP, HV en TFL. Maar economische gevolgen spelen daar in een zeer grote rol, wat het ook dat Sudtours na de fallissement van Dutchbird een forse korting afdwong bij HV. HV nam de passagiers van DBR over, om voor Sudtours te vliegen. Zo zit Nederlandse luchtvaartbusiness in elkaar.
 
Back
Top