Touroperators

Wiper

New member
Singapore Airlines favoriete maatschappij Nederlandse reisbranche
"luchtvaartnieuws.nl"

11-01-2005


UTRECHT - Tijdens de vakantiebeurs, die vandaag (11 januari) van start ging in de Utrechtse Jaarbeurs, is door de medewerkers van Nederlandse reisbureaus Singapore Airlines uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij van het jaar 2004. De maatschappij ontving de onderscheiding in de categorie lijndiensten overall.

Martinair werd gekozen als beste chartermaatschappij en Transavia als beste low cost carrier.

De benoemingen vonden plaats tijdens het zogenaamde Veren Gala van het vakblad Reisrevue. Allerlei soorten aanbieders in de reisbranche maakten kans op het bemachtigen van een velbegeerde Veer als onderscheiding.

In de categorie beste luchtvaartmaatschappij overall werd Malaysia Airlines tweede en KLM derde. In de categorie chartermaatschappij werd Dutchbird tweede en Transavia derde. In de categorie low cost carrier, ten slotte, werd easyJet tweede en de inmiddels verdwenen merknaam Basiq Air derde.

Het evenement werd gesponsored door reisverzekeraar Elvia die zelf naast de prijzen greep als beste reisverzekeraar 2004. De prijs op dit gebied van de reisindustrie ging ook dit jaar weer naar de Europeesche Verzekeringen.



UQ:
De verkiezing van de Nederlandse "beste" maatschappijen gaat natuurlijk nergens over. Dit is een politiek spelletje van de reisbrache om mee aan te kunnen geven wat zij belangrijk vinden (bijv:commissie) en niet wat de passagier en de feiten (on time perf.) zeggen. En wat is er van de charters eigenlijk nog over? Is er nog wel iets rendabel?

De reisorganisaties zijn de grote schuldige in het verhaal. Zij gaan in zee met criminelen en spelen spelletjes met stoelen (en dus met pax) om maar op zo laag mogelijke kosten uit te komen.

Oproep aan de touroperators: Stop met rotzooien en zorg dat er een betrouwbare nieuwe charterclub komt! Breng anders zelf een keer de moed op om wat op te starten zoals in de landen om ons heen.

Shoot... (ehh.. ik bedoel dan in reply, niet in vastgoedtermen)
 
Last edited:
De touroperators zijn de hoofdschuldigen aan de chaotische situatie die nu ontstaan is. De grote twee (TUI en Cook) krijgen het keer op keer voor elkaar om voor een dubbeltje weer over te stappen naar iemand anders. Ieder vorm van loyaliteit naar de airlines is ze volkomen vreemd. Ze hebben er alle belang bij dat er naast het rood-groene blok (die elkaar trouwens ook zowat doodconcurreren) andere spelers beschikbaar blijven om de prijzen onnatuurlijk laag te houden.


En voor wat betreft een eigen operatie: ze kijken wel uit. Hapag-Lloyd Nederland heeft het nog geen jaar uitgehouden bijvoorbeeld. De reden is simpel, de Nederlandse clubs zijn gewoon veel goedkoper dan de TO's eigen airlines. Ze dreigen er wel voortdurend mee, maar maken het nooit waar.

PS.: Ik had trouwens wel verwacht dat DBR postuum met de (v)eer zou gaan strijken. Misschien de betaalde catering? Je moet die verenverkiezing trouwens niet overschatten, het is puur het oordeel van de jongens en meisjes achter de reisburobalie. En die zullen vooral stemmen op het meest agentvriendelijke bedrijf.
 
Last edited:
Grappig dat bij de low cost categorie Transavia met de eerste en derde plek aan de haal gaat. Basic was natuurlijk geen andere maatschappij alleen een ander stickertje op de koffiemok.
 
Back
Top