Toekomst Transavia na nachtsluiting EHAM

GE9X

New member
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...trek-uit-nederland-bij-nachtsluiting-niet-uit

Een nachtsluiting van Schiphol zal betekenen dat HV 2 keer per dag kan opereren ipv 3. Volgens Trans zal dit zorgen voor onbetaalbare (mbt low-cost concurrentie) vliegtickets.

Wat zijn de mogelijke opties als EHAM met een stricte nachtsluiting komt?
Vliegtuigen met meer capaciteit om toch iets uit de 2 sectoren per dag te halen?
Verhuizen naar een ander vliegveld binnen NL (ik las laatst dat Transavia wat zomerslots inlevert op Rotterdam dus dit waarschijnlijk ook niet)?
Het slot erop? Gaat de AF-KLM Groep haar low-cost maatschappij (of een deel ervan) laten vallen? Wie neemt dan die routes over?
Verhuizen over de grens? Uitbreiden op Brussel?
Toch de prijzen (deels) verhogen en dan hopen dat mensen het kunnen blijven betalen?

Ik kan overigens niks vinden op het internet over de net profit van Transavia, alleen de net profit van KLM/AF en de totale omzet van Transavia binnen de groep.

Of gaat de luchtvaartlobby toch zegevieren?

Time will tell...
 
Last edited:
transavia gaat het er moeilijk mee krijgen, dat staat vast.
Desondanks maken ze het natuurlijk wel wat groter voor de media.
Mijn werkgever zit in hetzelfde segment als HV, maar dan in Duitsland.
Op Keulen na (waar 6 van onze 85 vliegtuigen gestationeerd zijn) hebben al onze vliegvelden ook een nachtvlucht verbod.
Onze grootste basis Düsseldorf is na 2300 dicht, met extensie kan er tot 2400 geland worden. Snachts is het vliegveld wel open maar kom je alleen met een mayday binnen.
Vanaf 0600 wordt er takeoff gegeven dus startup vanaf ongeveer 0550.

Ook wij verdienen geld, alleen het vergt inspanningen en een iets andere operatie.
Het grootste probleem wat ik voor HV zie (en KLM, TUI, Easy etc) wat doe je met vertraagde vluchten. Moeten die helemaal naar luik, Brussel of Munster Osnabruck uitwijken? Dat wordt wel een duur grapje.

Verder is de sluiting zelf natuurlijk belachelijk! De overheid is toch wel de meest onbetrouwbare partner die je voor kan stellen.
Investeringen in nieuwe zuinige stille vliegtuigen worden nu afgestraft, naast het slot debacle nog een mooi dossier van de ministerraad.
 
Jullie denken erg vanuit de routes, vanuit de maatschappijen, vanuit de luchtvaart zelf. Vanuit objectieve decibellen ook. Ik denk niet dat dat is hoe de politiek denkt. En dat is best een probleem.
 
Ik heb een erg cynische mening over de politiek. Ik denk dat de politiek überhaupt niet denkt aan het landsbelang, er geen beroeps politici meer. Ze zijn allen bezig met hun carrière na de politiek.
Rutte is al 2 jaar bezig met de NAVO, zijn voorganger (Balkenende) werd wel erg snel partner bij EY, of is dat toeval..?

Punt is dat politici naar mijn mening niet meer bezig zijn met het verkondigen en verdedigen van hun standpunten, maar dat ze al snel kijken naar wat is het beste voor hun partij (vandaag pro luchtvaart maar als het uitkomt morgen het mes erin), zie bv ook het dossier omtrent de agrarische bedrijven. Niets is ze veranderlijk als de standpunt van de VVD in stikstofdossiers.
 
Back
Top