TMG Uren Volwaardig????????

mark1

New member
Beste

Ik ben van plan om PPL op een TMG (sweefvliegtuig 130km) te halen maar mijn vraag is tellen deze uren als volwaardig mee en kunnen ze worden meegenemen voor CPL bijvoorbeeld?

Alle antwoorden zijn welkom.
 
Onlangs zo'n zelfde vraag aan IVW gestuurd en dit was het antwoord:


Geachte heer,

Voor het volgen van een modulaire opleiding dient u cf. JAR-FCL Bijlage 1 bij JAR-FCL 1.160 & 1.164(a)(4) houder zijn van een PPL afgegeven conform ICAO Annex 1, voorts dient u voor de aanvang van de vliegtraining 150 uur vliegtijd in de hoedanigheid van bestuurder van een luchtvaartuig te hebben voltooid.

Er wordt geen melding gemaakt van het type toestel waarop u vliegt derhalve kan worden geconcludeerd dat ook de uren die u in een TMG vliegt meetellen voor de 150 uur.

De JAR-FCL is beschikbaar op de website van IVW, ga daartoe naar:

www.ivw.nl
met een zoekopdracht "Nederlandstalige JAR-FCL" komt u op de juiste pagina.

Met vriendelijke groet,

------------------------
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Unit Persoonsdocumenten Personenvervoer en Luchtvaart
Postbus 120
2501 CC Den Haag


Het antwoord is dus "JA!" Succes en doe er je voordeel mee. Waar wil je leren TMG-vliegen trouwens?
 
kijk dat zijn dingen waar je wat aan hebt

kijk dat zijn dingen waar je wat aan hebt

Mijn dag kan niet meer stuk dat is toch even 100 euro minder per uur.

Ik weet niet precies waar want de prijs is overal de zelfde rond de 70 euro per uur. (advies is welkom)

maar ik vraag me af of IR ook mogelijk is op een TMG.
En bij add on naar helicopter of ze dan ook moeilijk mee gaan doen?
 
Op dit moment is een IR-rating voor zover ik weet niet mogelijk op een TMG. Sowieso moet je voor een CPL een paar uur op een "complex-vliegtuig" hebben gevlogen (variabele pitch prop, intrekbaar landingsgestel, etc.) Dus je ontkomt er niet aan om van de TMG uiteindelijk over te stappen op de SEP, maar je kunt het gros van je uurtjes wel maken op de TMG. Heb echter niet de illusie dat je makkelijk een super baan zult vinden als je A. modulair je CPL hebt gehaald en B. je uren op een TMG hebt gevlogen.
Als je wilt beginnen met een RPL (waarna je door kunt voor een PPL) dan kun je beginnen op Terlet (bij Arnhem). Prima sfeer, capabele instructeurs (vrijwilligers, dus gratis) en geen landingsgeld. Verder heb je de keuze uit drie vliegtuigen met bijbehorende prijzen en je kunt er zeven dagen per week terecht. Kijk voor meer info op www.terlet.org.
 
Ik lees in die Jar fcl op de ivw site dat je max 30 uur tmg mag meetellen voor de Cpl opleiding. Doe je de overige uren toch in de usa :)
 
Ik denk dat je het stuk leest over de geïntegreerde opleiding. Voor de modulaire opleiding staat dit er niet bij. Alleen dat je 150 uur moet maken op een vleugelvliegtuig. Bij mijn weten vallen TMG's daaronder.
 
nog een vraagje


wat word nou eigenlijk bedoelt met: dient u voor de aanvang van de vliegtraining 150 uur vliegtijd in de hoedanigheid van bestuurder van een luchtvaartuig te hebben voltooid.

Betekent het A: dat je voor de cpl training begint al 150 uur moet hebben
Of B: dat je in totaal voor cpl 150 uur moet hebben.

Graag nuttige antwoorden
 
Hallo,
dat betekend dat je voor aanvang van de praktijk voor het cpl 150 vlieguren moet hebben. Daarvan moet 100 uur PIC zijn + nog wat eisen. Ook moet je voor aanvang van de praktijk de theorie hebben. Ik ben daar direct na het halen van het PPl mee begonnen, ik ben niet helemaal zeker of dat nu nog steeds zo kan.
Voor afgifte van het CPL moet je 200 uur vliegervaring hebben.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

groet
 
Back
Top