Tips/advies voor de selectie als Vlieger bij Defensie

Altair

New member
Beste mede-luchtvaartliefhebbers,

Binnenkort begin ik met de selectieprocedure als Vlieger bij Defensie. Wetend dat dit een nu of nooit kans is, moet ik toegeven dat het me wat spanning bezorgt. Ik heb drie vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen:

1. Allereerst weet ik dat er veel vraag is naar Vliegers, maar dat er ook veel deelnemers zijn die meedoen aan de selectie. In de kennisbank zie ik hier en daar wat ‘gedateerde’ informatie over de trajecten. Omdat ik zo goed mogelijk voorbereid de selectie in wil gaan, ben ik benieuwd welke middelen (websites, artikelen, boeken of programma’s) me zo goed mogelijk kunnen helpen met voorbereiden. Ik weet dat ik niet overal op kan voorbereiden, maar als er iets is die me toch een edge” kan geven, dan neem ik het graag mee.

2. Tegen de tijd dat ik meedoe, zit ik aardig tegen de leeftijdsgrens, maar ben er nog niet erover heen. Kan dit een factor zijn die niet in mijn voordeel gaat spelen? Ik ben bang dat ik goed door de selectie ga, maar toch afgekeurd wordt op mijn leeftijd, ook al is mijn leeftijd niet over de grens. Ik weet in ieder geval dat ik de korte vliegeropleiding wil/ga volgen.

3. Als laatst ben ik benieuwd in welk traject de meeste kandidaten door de mand vallen, of is dit gevoelige informatie wat niet bekend gemaakt mag worden? Kan iemand hier inzicht op geven? Dit is, zodat ik me (mentaal) op kan voorbereiden, en niet dezelfde fouten wil maken als anderen.

Mocht je zelf de selectie hebben gedaan, wat is je ervaring? Wil je deze delen?
 
Hoi,

Om meteen met de deur in huis te vallen. De vacature voor de korte opleiding tot vlieger zit al een tijdje dicht. Het enige wat je nog met een hoge leeftijd zou kunnen proberen, is de verkorte opleiding voor de Reaper. Is hetzelfde traject als die voor de vliegeropleiding.

Kijk maar even op de werkenbijdefensie.nl pagina voor meer info

Groet.
 
Hey Hoelahoop,

De vacature is momenteel inderdaad gesloten. Ik heb eerder met een recruiter gesproken en die had me geadviseerd om te wachten tot de vacature voor de korte opleiding tot Vlieger weer open gaat. Pas wanneer dat gebeurt, ga ik beginnen met solliciteren. Dus tot die tijd probeer ik informatie te verkrijgen die me helpen om goed voorbereidt de selectie in te gaan.
 
Hey Hoelahoop,

De vacature is momenteel inderdaad gesloten. Ik heb eerder met een recruiter gesproken en die had me geadviseerd om te wachten tot de vacature voor de korte opleiding tot Vlieger weer open gaat. Pas wanneer dat gebeurt, ga ik beginnen met solliciteren. Dus tot die tijd probeer ik informatie te verkrijgen die me helpen om goed voorbereidt de selectie in te gaan.

Oké duidelijk.

Als je binnen de leeftijdsgrens valt maar wel tegen de bovengrens aanligt is dat geen enkel probleem. Dat wordt zeker niet als een nadeel gezien. Er zitten genoeg 'oudere' jongens in de opleiding.

Merendeel van de mensen valt af tijdens VCT1 en VCT2. Hier kan je je eventueel op voorbereiden door soortgelijke capaciteitentests te oefenen.

Zorg dat je gemotiveerd bent en weet hoe het werkveld eruit ziet. Dan kan je een heel eind komen tijdens de keuring.
 
Oké duidelijk.

Als je binnen de leeftijdsgrens valt maar wel tegen de bovengrens aanligt is dat geen enkel probleem. Dat wordt zeker niet als een nadeel gezien. Er zitten genoeg 'oudere' jongens in de opleiding.

Merendeel van de mensen valt af tijdens VCT1 en VCT2. Hier kan je je eventueel op voorbereiden door soortgelijke capaciteitentests te oefenen.

Zorg dat je gemotiveerd bent en weet hoe het werkveld eruit ziet. Dan kan je een heel eind komen tijdens de keuring.

Bedankt voor de geruststelling over de leeftijd! Ik kan wel willekeurige websites uitkiezen, maar ik wil niet ver van huis zijn. Ken je websites/apps/oefenboeken waar ik de tests kan oefenen die (een beetje) overeenkomen met VCT1 & 2?
 
Hallo!

Ik ben zelf in september aan de opleiding begonnen en heb dus de volledige selectie doorlopen. Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1. Qua voorbereiding kan je niet heel veel doen. Bekend is dat VCT1 een capaciteiten test is dus deze kan je eventueel oefenen op internet. Over VCT-2 is, en mag, niet te veel bekend worden gemaakt. Dit zodat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat tussen kandidaten. Voor de rest, zorg dat je weet waarom je het wel en dat je fysiek in orde bent. Meer kan je niet doen.

2. Leeftijd gaan ze je echt niet op afkeuren. Ze hebben mensen nodig, dus ze zijn vaak al lang blij als er genoeg mensen door de selectie komen. Ik ben zelf ook 24, dus hoor ook bij de 'oudere'. Maar in mijn groep zitten we met mensen van 18 tot 25, met een gemiddelde leeftijd van 21.

3. VCT 2 is zeker het stuk waar de meeste mensen afvallen. Hier wordt de grote 'schifting' gemaakt tussen vliegers en niet vliegers. Daarna valt bij het assessment is mij toen der tijd verteld nog zo'n 50% af. Maar pin me niet vast op deze percentages. De ene keer valt iedereen af, en de andere keer gaat iedereen door.

Heel veel succes!
 
Hallo!

Ik ben zelf in september aan de opleiding begonnen en heb dus de volledige selectie doorlopen. Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1. Qua voorbereiding kan je niet heel veel doen. Bekend is dat VCT1 een capaciteiten test is dus deze kan je eventueel oefenen op internet. Over VCT-2 is, en mag, niet te veel bekend worden gemaakt. Dit zodat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat tussen kandidaten. Voor de rest, zorg dat je weet waarom je het wel en dat je fysiek in orde bent. Meer kan je niet doen.

2. Leeftijd gaan ze je echt niet op afkeuren. Ze hebben mensen nodig, dus ze zijn vaak al lang blij als er genoeg mensen door de selectie komen. Ik ben zelf ook 24, dus hoor ook bij de 'oudere'. Maar in mijn groep zitten we met mensen van 18 tot 25, met een gemiddelde leeftijd van 21.

3. VCT 2 is zeker het stuk waar de meeste mensen afvallen. Hier wordt de grote 'schifting' gemaakt tussen vliegers en niet vliegers. Daarna valt bij het assessment is mij toen der tijd verteld nog zo'n 50% af. Maar pin me niet vast op deze percentages. De ene keer valt iedereen af, en de andere keer gaat iedereen door.

Heel veel succes!

Hey Pinuts,

Erg bedankt voor de informatie! Het geeft wat meer inzicht in op wat me te wachten staat. Ik ga zeker online diverse capaciteiten testen oefenen. En dan maar hopen op het beste. En wat goed dat je door de selectie bent gekomen. Ik wens je veel succes en plezier tijdens de opleiding. Wie weet komen we elkaar in de toekomst wel tegen.
 
Back
Top