Theorie examens ppl in Brussel?

Rdkraker

New member
Ik wil mijn ppl theorie gaan doen via Orbit, distance learning. Dit is eng talig, wat voor mij overigens geen probleem is.

Zij bieden de mogelijkheid om ipv bij het cbr, de examens in Brussel te doen. Dit moet wel allemaal op één dag, maar kost dan ook maar 95 eu (plus 150eu aan hotel en vervoer). Dus 250 eu ipv 700...

Wie heeft er ervaring met examen in Brussel? (en/of met theorie via Orbit)
 
Ik heb met beiden ervaring. Heb mijn ATPL theorie gedaan bij Orbit en de examens afgelegd in Brussel. Was prima te doen, niets te klagen.

Ik ging om 05:00 de snelweg op, deed mijn ontbijt en ging zsm de examens in. Geen hotelkosten, alleen benzine.
 
Met de auto??? Waar was dat examen? Toch in Brussel aan het Noordstation? Heb je dan niet flink wat parkeerkost betaald?

Misschien interessanter om met de trein te komen, maar dan wel erg ruim plannen want de zgn. Beneluxtrein heeft een kwalijke reputatie inzake vertragingen. Ik had een collega die van Zuid-Holland naar Brussel pendelde, die reed met de auto tot Ekeren om daar dan een binnenlandse trein te nemen. StationNoorderkempen zou misschien ook interessant kunnen zijn.
 
Bij ebzw leerden we klassikaal met de bafa boeken en qdb (online proef examens).
(De theorie kun je ook volledig online volgen bij Bafa)
Vervolgens examen gedaan in Brussel. Ben destijds met de trein gegaan naar Brussel Noord vanaf het station in Genk (reis 1.5 uur, € 30 retour, gratis parkeren in Genk)
 
Last edited:
Met de auto??? Waar was dat examen? Toch in Brussel aan het Noordstation? Heb je dan niet flink wat parkeerkost betaald?

Misschien interessanter om met de trein te komen, maar dan wel erg ruim plannen want de zgn. Beneluxtrein heeft een kwalijke reputatie inzake vertragingen. Ik had een collega die van Zuid-Holland naar Brussel pendelde, die reed met de auto tot Ekeren om daar dan een binnenlandse trein te nemen. StationNoorderkempen zou misschien ook interessant kunnen zijn.

Parkeerkosten was iets van €3-4 per keer dat ik ben geweest. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoelang je over een examen doet. Al betaal je €100 per keer dat je examen doet aan parkeergeld, volgens mij ben je dan nog steeds goedkoper uit dan in Nederland :grijns:
 
Check! Moet uit de kop van nh komen dus Brussel is niet naast de deur... Maar dat is te regelen. Maar is alle examens op één dag wel te doen? Geen idee wat de kosten bij herexamen zijn trouwens, maar 2/3 vakken tegelijk examineren is toch wel makkelijker lijkt me (afgezien van de kosten).
 
In hoeveel vakken hebben jullie tegelijk examen gedaan? Alle 7 op een dag?

Ik twijfel nog of ik voor Orbit ga. In Nederland mag je bij het CBR in 18 maanden tijd maar aan 6 examenrondes maximaal deelnemen. Ik weet niet of ik het goed heb geinterpreteerd, maar dan zou je theoretisch gezien in 18 maanden maar 6 (van de 7) vakken kunnen halen. Is deze restrictie ook van toepassing als je examen doet in Brussel? Ik wil zelf graag zo snel mogelijk alle vakken gaan halen.
 
Theorie examens ppl in Brussel?

Je mag inderdaad maar 6 zittingen bezoeken, maar je kan meerdere examens per zitting doen.
Stel je doet 3 á 4 examens per zitting dan heb je slechts 2 zittingen nodig en houd je er nog 4 over voor herkansingen.

(Side note)
1 zitting is niet 1 dag. Een zitting duurt over het algemeen een hele week en het is afhankelijk van het vak op welke dag dit geëxamineerd wordt.
Performance op dinsdagen, Airlaw op vrijdagen en Navigatie op woensdagen bijvoorbeeld (geen werkelijk tijdsschema!)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Alle examens tegelijk is wel te doen. Maar ligt natuurlijk aan allerlei persoonlijke factoren. Zelf de ppl theorie gedaan via Brainwash. Er waren er in onze groep best wel wat die alles in een dag gehaald hadden.
 
Last edited:
Ikzelf heb mijn PPL-theorie via Orbit en het FOD gedaan. Woon zelf in de regio Rotterdam, en had geen behoefte om zo vroeg weg te gaan. Ik ben dus de avond ervoor naar Brussel gegaan, en een hotelletje gepakt (als je oprijd boekt kost het niets). Volgende ochtend 7/9 examens gehaald (was het doel). Bij het herexamen ben ik wel met de auto gegaan, want toen begonnen de examens pas om 10:00, en niet om 08:30 zoals de eerste keer.

Ik vond alle examens tegelijkertijd wel goed te doen, mits je je goed voorbereid. Ik raad mensen ook aan de vragendatabase 'E-gle' aan te schaffen (voor iPad). Hierin staan honderden vragen en oefenexamens die, naar mijn mening, een goed beeld geven van de examens bij het FOD.
Ik zou het FOD aanraden en niet het CBR. Het CBR heeft voor de luchtvaart bij mij, en volgens mij in het algemeen, niet zo een goede reputatie.
Wel is het zo dat als je ervoor kiest dat je je examens bij het FOD doet, dat je al je examens daar moet doen. Je kan dus niet 5/9 examens in België doen en de rest in Nederland.

Geen idee wat de kosten bij herexamen zijn trouwens
Bij het FOD kost een herexamen €45,- totaal. Dus ook als je 2 examens herkanst, betaal je maar een tarief.
 
Dan klinkt de combinatie orbit en Brussel mij idd prima in de oren. Dank voor de tip van e-gle!
Ik zie dat ze zelf ook e-learning aanbieden voor de theorie, maar aangezien ze geen fto zijn, kan ik denk ik niet op die manier de theorie doen helaas. Jammer, want maar 250eu... :)
 
Je mag inderdaad maar 6 zittingen bezoeken, maar je kan meerdere examens per zitting doen.
Stel je doet 3 á 4 examens per zitting dan heb je slechts 2 zittingen nodig en houd je er nog 4 over voor herkansingen.

Dank wfm! Meerdere examens per zitting kunnen doen was antwoord waar ik naar op zoek was. Alles ineens hangt inderdaad af van persoonlijke factoren maar ik wil alle vakken wel sneller gehaald hebben dan in 18 maanden. :)

In welke volgorde zijn jullie van plan de vakken te halen? Ik heb begrepen dat Air Law een van de moeilijkere is en Meteo en RT de makkelijkere.
 
In welke volgorde zijn jullie van plan de vakken te halen? Ik heb begrepen dat Air Law een van de moeilijkere is en Meteo en RT de makkelijkere.

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat RT en aerodynamica het makkelijkst zijn, maar dat ligt er een beetje aan hoe je aanleg is. Air Law is in mijn optiek gewoon simpelweg stampen, je kan weinig beredeneren, in tegenstelling tot aerodynamica. Stampen vind ik lastig, dus daarom was Air Law voor mij lastig. RT is daarentegen erg makkelijk als je al praktijkervaring (of zelfs je praktijkexamen) hebt.

Ik heb verder begrepen dat navigatie en meteorologie verreweg de moeilijkste vakken zijn, omdat dit gewoon de 'grootste' vakken zijn.

Dus de volgorde is best afhankelijk van de persoon. Probeer ongeveer dezelfde hoeveelheid stof per zitting te doen (dus bijvoorbeeld twee 'kleine' vakken + een 'groter' vak en dat dan afwisselen met twee 'grote' vakken bij de volgende zitting enz.).
 
De examens zien er als volgt uit in Brussel:

 - Luchtvaartwet en ATC procedures 16 vragen 00:45 u
 - Algemene kennis vh luchtvaartuig 12 vragen 00:30 u
 - Vluchtprestatie en Planning 16 vragen 01:00 u
 - Menselijke prestatie en beperkingen 12 vragen 00:30 u
 - Meteorologie 12 vragen 00:30 u
 - Navigatie en Radionavigatie 16 vragen 01:00 u
 - Operationele procedures 12 vragen 00:30 u
 - Vluchtbeginselen 16 vragen 00:45 u
 - Communicatie 12 vragen 00:30 u

De moeilijkse vakken zijn: meteo, navigatie, vluchtprestatie en vluchtbeginselen. Dit zijn de redenatie vakken. De rest is puur leerwerk. Tip: er wordt ook veel gestoeid met verschillende eenheden in een vraag, waarmee je moet rekenen/beredeneren. Lees daar vooral niet overheen! Dit kost je punten.
Als je eerder klaar bent met een examen, hoef je niet te wachten totdat de tijd per examen voorbij is. Je kunt gewoon verder met het volgende examen. Bij de initiele poging was ik al voor 12 uur klaar. ( 8:15 begonnen) Daarna nog voor 2 vakken herexamens gedaan voordat ik de gehele theorie behaald had.
 
... en als ik even mag mierenneuken: "FOD" is de afkorting voor "Federale Overheids Dienst" (wat volgens mij al grammaticaal foutief is, het hoort te zijn "Overheidsdienst") het is dus DE FOD en niet HET FOD. Maar vooral: er zijn er meerdere van, "FOD" is alleen maar het nieuwe woord voor wat vroeger een ministerie heette. Waarom die naamsverandering zo nodig was wil ik nog wel eens weten, trouwens. Maar er zijn er dus meerdere: FOD Justitie, FOD Financiën (ook wel FODFIN genoemd) en, hier relevant, de FOD Mobiliteit, vroeger "het ministerie van verkeerdwezen" (haha). Conform de webstek hoor ik wel eens spreken van "mobilit", nog niet zo gek eigenlijk. Cfr. www.mobilit.fgov.be
 
En ter info... Deze week samen met collega student naar Brussel afgereisd. Na goeie nacht slapen in hotel 100m van de examenlocatie opgegaan voor ppl theorie.

Ik in 1x geslaagd voor alle vakken, medestudent moet voor 2 vakken terugkomen. Heb geen vergelijkingsmateriaal met cbr helaas, maar vond eea nog wel pittig. 1 vak precies 75 pct (het voor mij meestal toch makkelijke ops procedures), rest 81 of hoger. En mijn grootste uitdaging FPP maarliefst 93... :) Geen peil op te trekken dus.
 
Adres ATPL examens brussel

Adres ATPL examens brussel

Hoi!
Ik heb morgen mijn theorie examens van Orbit in Brussel, alleen staat er in de bevestigingsmail geen adres.
Klopt het dat het hier is: Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel (Rue du Progres) ?

Is het makkelijk te vinden?
Bedankt alvast!

Groetjes,
Skybaby
 
Klopt, ik heb mijn PPL theorie-examens daar ook gedaan. Je loopt bij het FOD (Belgische CBR) naar binnen en je meldt je bij de balie aan. Als ik het me goed herinner, krijg je dan een toegangscode, en kan je jezelf aanmelden op een van de pc's die daar staan.

Ik neem aan dat de ATPL theorie-examens ook daar plaatsvinden ;)

Succes!!

Theo
 
Back
Top