Teuge radio ATC online te luisteren?

"Scanners" via internet toegankelijk maken, dat wordt wel gedaan, de techniek daarvoor is bijvoorbeeld een WebSDR (http://websdr.org).

Maar ik ken er geen in die regio, die de luchtvaartband dekt. Een zendamateur in die regio zou zoiets wel kunnen opzetten, ook zonder toestemming van Teuge zelf (de frequentie is in principe openbaar). Wel liefst heel dichtbij de luchthaven, anders hoor je toestellen op de grond niet.

Dat maakt het lastig om alle luchthavens compleet te hebben, op LiveATC. Je hebt bij elke luchthaven apart een ontvanger heel dichtbij nodig.
Sommige feeds van LiveATC zijn dan ook behoorlijk slecht...
 
Een oplossing zou kunnen zijn dat één van de bedrijven of clubs op het veld met hulp van LiveATC zo'n installatie inricht. Handig voor de eigen leerlingen / leden, maar ook gelijk voor de rest van de wereld die wil meeluisteren.
 
Mag ik even de vlieg in de pap zijn?
Wat is er zo interessant aan de operaties op Teuge dat dit online moet?
RT is niet vliegveld specifiek.
Je leert meer door naar Rotterdam of Eindhoven te luisteren met een combinatie van groot en klein verkeer.
 
Last edited:
Ik zou er zelf ook denk ik niet zo gauw naar gaan luisteren, maar ik kan me voorstellen dat als je er in de buurt woont of als je als beginner een vlucht voorbereidt die kant op dat het dan leuk is om met de live audio en de live radarbeelden via één van de vele sites die daarvoor zijn alvast een beetje de modus operandi op te pikken. AIP is theorie. Ieder groen veld heeft zo zijn eigen gewoontes waar je ter plaatse mee te maken krijgt. Hoe gemakkelijk ze zijn met afwijkingen van standaardprocedures, welke afwijkingen vaak aangevraagd worden, hoeveel informatie ze je ongevraagd geven bij je eerste call, hoeveel lesvluchten er tegelijk in het circuit vliegen, enzovoorts. Gewoon om een beetje een beeld te krijgen.
 
Tja als je dat leuk vindt is dat toch prima...

Ik had een radio in de auto tijdens het lessen. Nog voordat ik de vliegschool binnenliep wist ik al hoe druk het in het circuit was, en had ik al een eerste ATIS. Zit je meteen in de flow.

Maar "zomaar" uitluisteren ben je snel zat hoor. Tenminste, ik wel.

Om echt iets te leren (controlled of uncontrolled) wil je wel een compleet en goed verstaanbaar beeld, dus van een station dichtbij of een stream van de toren zelf.
 
Even linkje doorgeven:


Why isn't this airport or ATC facility covered?
LiveATC feeds are provided by both LiveATC and a large and growing group of volunteers near airports around the world. New feeds are being added constantly, but feeds can disappear for several reasons (feed volunteer moved, feed is down for an extended period of time because it is being moved, volunteer is no longer able to provide the service, etc.). In many cases we try very hard to recruit a new volunteer and we take pride in maintaining high uptime and high quality reception. We aren't perfect, but we do strive for constant improvement.

What can I do to help?
If you know of anyone who might live near your airport or region of interest please have them get in contact via this contact form.
The main requirements to host a feed are:
  • Police scanner or any receiver capable of monitoring airband (118-136 MHz)
  • Always-on internet connection (LiveATC uplink uses only 16kbps)
  • Decent reception of a local airport, approach control facility, or ARTCC
  • Windows, Mac, or Linux/FreeBSD computer with sound card (requires very little system resources)
  • Inexpensive audio cable to hook your receiver to your sound card
  • Free software that we help install
 
Last edited:
Back
Top