Technisch vlieger

von Richthofen

New member
Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat er binnen een aantal maatschappijen er de mogelijkheid is om technisch vlieger te worden. Ik heb hier op het forum al een beetje gezocht, maar kan niet echt vinden wat deze functie nou precies inhoud. Is het iets waar je per sé ingenieur voor moet zijn? Is het een nevenfuntie die je naast normale vliegwerkzaamheden doet?

mvg,

v R
 
Nee hoor. Meestal is een een LTC of TRI en het stelt niets voor. Het betekent alleen dat je testvluchtjes en delivery flights mag doen en bijvoorbeeld op de 737 manual reversion mag vliegen etc. De eisen verschillen per bedrijf en je wordt door het bedrijf zelf aangewezen.
 
Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn als je een AML hebt?
(een beroep gecombineerd met functie van piloot)
 
Je kunt ook gewoon FO zijn hoor. Laatst nog rondgescheurd met alle pompen uit.
Wel lachen. Daarna nog EMER descent gedaan en single pilot ops terug naar het veld (op mijn verzoek)
Zonder tiller kun je toch nog een heel eind taxien met zo'n 737. Alleen die laatste turn naar de gate gaat wat moeilijk :grijns:
 
Elke Fo kan inderdaad mee op een testflight omdat alleen de captain van de verzekering gekwalificeerd moet zijn.
 
Als je:
- Havo diploma hebt (i.v.m. aanname airlines)
- bv. HBO Aviation Engineering, HvA
- (f)ATPL hebt behaald bij een van de vliegscholen.
- Baan hebt bij een airline

ben je dan (veel) meer waard voor zo'n maatschappij? Dus een (veel) grotere baan kans?
 
Als tech pilot ben je:

- verantwoordelijk om alle technische aspecten van het vliegtuig up to date te houden en dit te communiceren naar de flight crew. Dit houd in dat je oa de veranderingen van de manufacturer moet doorvoeren en dit kenbaar moet maken.

- je de acceptance flights doet en de test flights na bijv een groot onderhoud of als het nodig is

- je zorgt dat de technische kennis van de flightcrew goed is/blijft

- je zorgt dat de boeken en procedures up to date blijven en waar nodig aan passen.

Dit zijn zo een paar dingen die ik me herinner van de functie omschrijving van een technische piloot bij mijn vorige maatschappij.

Het is wel degelijk meer dan slechts af en toe een test flight doen. Tenminste bij de meeste maatschappijen....
 
Uit onze Part A:

CHIEF TECHNICAL PILOT
Reports to the Sr. V.P. Flight Operations
Responsibility:
- Conducting studies and evaluation of aeroplane development, designs and equipment;
- Development and maintenance of aeroplane flight test programs;
- Maintaining relationships with aircraft manufacturers and component suppliers as required.

Da's natuurlijk voor de chief, maar zijn deputies zullen ze ook veel werk doen, zoals wat Viper zegt. De Manuals van het vliegtuig, MEL, de Jeppesens, Technical met de laatste good-to-know issues met het toestel etc.
Hier zijn ze bijvoorbeeld druk bezig met de introduktie van de -8.
Veel bezoekjes naar Seattle vanwege configuratie, MEL, procedures etc.

Ik denk dat zodra ze bij FR Long Range gaan vliegen de tech pilots ook wel een tikje meer te doen krijgen met de intro van nieuwe toestellen en procedures.. :)
 
Als je:
1 - Havo diploma hebt (i.v.m. aanname airlines)
2 - bv. HBO Aviation Engineering, HvA
3 - (f)ATPL hebt behaald bij een van de vliegscholen.
4 - Baan hebt bij een airline

ben je dan (veel) meer waard voor zo'n maatschappij? Dus een (veel) grotere baan kans?


1 Nee
2 Nee
3 Ja, als ze je zonder brevet aannemen kan je maatschappij in de problemen komen
4 Helpt om die te hebben als je captain wilt worden

Hoe zie je zo'n aanname gesprek voor je bij Etihad ?

jij: "but but... I got my Heevoo and my HBO in the Netherlands?"

Canadian HR Captain: "ehh what is heevoo? and I watch HBO on tv as well but dont know what the Netherlands has to do with that..."
 
Last edited:
1 Nee
2 Nee
3 Ja, als ze je zonder brevet aannemen kan je maatschappij in de problemen komen
4 Helpt om die te hebben als je captain wilt worden

Hoe zie je zo'n aanname gesprek voor je bij Etihad ?

jij: "but but... I got my Heevoo and my HBO in the Netherlands?"

Canadian HR Captain: "ehh what is heevoo? and I watch HBO on tv as well but dont know what the Netherlands has to do with that..."

Haha!

Nee oke zo moet je niet bij een airline aankomen. Maar tegenwoordig ligt dit wat internationaler vastgelegd dan vroeger. Bachelors, Masters opleidingen en internationalere titels zoals Bacholor of Engineering.
Het ging niet echt om de HAVO en ATPL maar ik doelde er meer op of een (vlieg)technische opleiding naast je gewone vliegopleiding een meerwaarde heeft
voor de maatschappij. Maar kennelijk dus niet.
 
Niet voor de aanname. Maar natuurlijk wel voor jezelf als een soort vangnet voor als je niet meer zou kunnen vliegen. Het helpt waarschijnlijk ook wel om een nevenfunctie te kunnen krijgen, maar dat is meestal geen argument bij een selectie. Dan nemen ze mensen aan om te gaan vliegen en juist geen mensen die al aangeven minder te willen gaan vliegen en er wat bij te gaan doen.

Of zoiets.
 
Back
Top