Technisch inzichttest Fase 1 EPST

Avian

New member
Beste (aanstaande) vliegers!

Over twee weken heb ik de eerste selectieronde bij EPST. Omdat mijn middelbareschooldiploma geen Natuurkunde bevat zou ik graag wat meer informatie willen bemachtigen over de technisch inzichttest. Uit een post van WIEBE, eind vorig jaar, begrijp ik dat er naast inzicht ook enige kennis vereist is. Hij postte de volgende vragen/onderwerpen:

Waarom geeft een vleugel lift?
Waarom stijgt een heteluchtballon?
Draaiende tandwieltjes
Formule voltages/ampere

Zijn er forumbezoekers die dit lijstje aan kunnen vullen of tips hebben? Dan kan ik enigzins voorbereid aan dit onderdeel beginnen :) .

Dankbare groeten, Avian :biertje:
 
Last edited:
Heb ook geen natuurkunde gehad en test ook gehaald, was niet zo heel moeilijk, je moet er 10 van de 15 goed hebben. Maar weet verder niet precies wat ze vroegen. succes
 
Brembo said:
Lift/ Luchtballon
Gewoon wat basis vliegtuigtechniek is wel een goed boek bij de slegte.
Draaiende tandwielen
Zoek is op internet http://www.uitwiskeling.be/2002/tandwielen/
Formule voltage/Ampere
http://home.wxs.nl/~heuvelvdg/nl/electronics/course/course.html lees dit is door, en maak is wat opgaven.
Stel je voor je hebt een spanningsbron van 5V een weerstand van 10 Ohm, hoeveel is de stroomSTERKTE ?

(het is stroomsterkte)
Maar zoiets is simpel dat krijg je al in de 2e en 3e klas van het middelbaar. en als je logisch nadenkt zou je ook al 2 als antwoord kunnen zeggen. ik denk dat het gewoon een kwestie is van een beetje logisch nadenken en dan lukt het wel.
 
Is dat alles wat de tech-test inhoud?

Valt al bij al nog mee dan, even in de electronica en basis vliegtuigtechniek verdiepen en het zou wel in orde moeten komen
 
Het is lastig om hierin een zinnig advies te geven.

De totale stof van de genoemde onderwerpen is best fors, en de vragen zijn gevarieerd. Je kunt dus niet in korte tijd van niets ineens alles weten, dus als je die intentie hebt zou ik er meer tijd voor nemen en bijvoorbeeld eerst een bijspijkercursus doen. Vooral omdat je het voor jezelf doet, en niet voor EPST.

Daarnaast geldt natuurlijk dat het voor de een makkelijker is dan voor de ander. Dus als je vind dat je het op een andere manier red dan zou ik dat zeker doen.

Voor mensen die al wel natuurkunde hebben gehad is het meestal genoeg om de onderwerpen/vragen die gesteld worden een beetje op te frissen. Stel je in dat geval bij de test niet teveel voor, het zijn maar een stuk of 15 vragen en bijna iedereen haalt de tech test wel.

Succes
Clown
 
Last edited:
naast de tech en de compass is er ook nog een psychologische....

Heeft iemand daar tips bij (of meer over de inhoud te vertellen)
 
Cpt. Relax

Je kunt dat onderdeel voorbereiden door het boek 'De lucht in, maar waarom met u' te lezen. Daar worden veel tips gegeven om een zo positief mogelijk te scheppen van je echte persoonlijkheid (dus zonder te liegen).

Misschien staat in de Kennisbank van airwork ook het e.e.a.
En via Google moet je ook een eind kunnen komen denk ik.

Succes!

Clown
 
meerval said:
(het is stroomsterkte)
Maar zoiets is simpel dat krijg je al in de 2e en 3e klas van het middelbaar. en als je logisch nadenkt zou je ook al 2 als antwoord kunnen zeggen. ik denk dat het gewoon een kwestie is van een beetje logisch nadenken en dan lukt het wel.

Is al een tijdje geleden dat hier een reactie is geplaatst, maar als je een spanningsbron hebt van 5V en een weerstand van 10 Ohm, dan is de stroomsterkte geen 2.
 
Jester747 said:
Is al een tijdje geleden dat hier een reactie is geplaatst, maar als je een spanningsbron hebt van 5V en een weerstand van 10 Ohm, dan is de stroomsterkte geen 2.

u = i*r --> 5 = i * 10 --> i = 0,5 ampies
 
Back
Top