te veel water

partytrucker

New member
Hallo mensen

Nu deze week best wel veel water uit de lucht is gekomen,zou ik toch wel eens willen weten wat een grote kist daarvan nou voelt en hoe men hier op reageerd.
Zijn de banden dusdanig geprofileerd dat ze echt zo veel water afvoeren of is het gewoon roeien met de vleugels die je heb???
Weet wel uit de tijd tijd dat ik bij de blauwe zwaan werkte,dat er bij een echte wolkbreuk op EHAM al het verkeer werd lam gelegd.

Gr P.
 
Last edited:
Nee niet het afhandeling verkeer want daar zat ik zelf ook bij....
Ik bedoelde het luchtverkeer.

Heb namelijk paar keer meegemaakt dat er een paar Planes op de baan bleven staan totdat het weer wat opgeklaard was.

Gr P
 
Een afhandelings verkeer stop heeft meestal met de bliksem te maken. Niet de regen. Er wordt dan een afhandelings verbod afgekondigd door de DSM.
Voor wat betref je voorbeeld; het luchtverkeer keek waarschijnlijk op de weer radar en besloot even te wachtten ivm thunderstorm activity in de departure.
 
Het kan ook heel goed mogelijk dat het niet de regen op de baan is die het veroorzaakt maar atmosferisch gebeurtenissen die de performance na take-off beinvloeden bv windshear waarvoor vliegtuigen wachten
 
En voor wat betreft afvloeien water, daar doet de baan ook voor een groot gedeelte aan mee met speciale groeven. Dus het is een combinatie van factoren die van invloed is. Als de baan nat of vervuild is (contaminated met bijvoorbeeld sneeuw of ijs) heeft dat invloed op je remafstand en dus take off performance, alsmede op je zij wind limitaties. Alles staat als zodanig ook in de handboeken uitgelegd. Als je binnen die limitaties blijft en het advies opvolgt zoals het daar staat zit je meestal veilig, common sense (vliegerschap met een stoer woord) helpt ook een hoop. En ja, als het nat is kan je dat goed merken met remmen (veel sneller activatie van antiskid / ABS) alsmede met taxiën (neus wil rechtdoor als je te snel gaat).
 
Te veel water? Welnee.

1723089.jpg

http://www.airliners.net/photo/Flybe---British/De-Havilland-Canada/1723089/L/
 
Back
Top