Té jong om aangenomen te worden!?

JoostKoevoets

New member
Ik zit een beetje in een dilemma, ik zit nu in 4HAVO en ben 16 jaar. Uitendelijk hoop ik te eindigen in de cockpit maar de weg ernaar toe zit nog tegen. Ik heb het probleem dat ik erg jong ben als ik wil beginnen aan een opleiding, liefst de KLS. Als alles gaat zoals verwacht ga ik op mijn 17e de selectie in. Helaas heb ik geen natuurkunde en geen wiskunde B, lijkt wel of alles tegen zit!
Nu zit ik te twijfelen wat ik nu ga doen na de havo, ik ga sowieso de KLS proberen maar als dat niet lukt wat dan?
1. Een jaar werken, natuurkunde en wiskunde B halen en daarnaast een jaartje zweefvliegen?
2. Toch niet de kls maar een andere school proberen waar de kans groter is om aangenomen te worden?
3. Airline pilot en management waar je uiteindelijk toch ook bij de KLS terecht komt?
4. Een andere HBO opleiding gaan doen en na deze het nog eens te proberen?

Wat raden jullie mij aan of zijn er nog andere keuzes, alvast heel erg bedankt!
 
Zou met een iets andere instelling dan:

heb ik geen natuurkunde en geen wiskunde B, lijkt wel of alles tegen zit!


........de selectie ingaan, lijkt me dat je zelf die keuze hebt gemaakt. Verder zou ik me afvragen wanneer je af wordt getest omdat je te jong bent, of het dan zin heeft om op dat moment ergens anders selectie te doen.

Jaartje werken en leren scheelt vaak veel, moet je alleen niet blijven hangen bij de lokale Super de Boer en daar vakkenvullen, maar wel iets zoeken waar je enige verantwoordelijkheid hebt.
 
Ik denk dat je zoals Surferboy al zegt wel je instelling wat moet bijschaven.

Als je 17 bent gedurende de selectie, ben je (bijna) 18 als je aan de opleiding begint, mits je toegelaten bent. Er zitten wel meerdere jongere op de KLS rond deze leeftijd.

Besef immers wel dat de KLS niet het heilige mekka is. Als je bij de KLS bent afgekeurd, zegt dat helemaal niets of je wel of geen piloot kunt worden. Als je nu bij 3 scholen wordt afgekeurd, is het andere koek natuurlijk.

Ik heb op mijn 17e ook selectie bij KLS gedaan, afgevallen, maar ben zeer goed terecht gekomen, beter dan gemiddeld. M.a.w het maakt niets uit of je wordt afgekeurd bij de KLS. Sommige dingen in je psychologisch rapport kun je aan gaan werken, maar ga niet na de KLS een HBO-studie doen, om die vier jaar vol te maken en vervolgens wéér bij de KLS selectie doen. Het is echter wel handig om een HBO of WO als backup te hebben ;) Vooral als je kijkt naar de stijgende olieprijs en over 2 jaar kunnen we natuurlijk niet een klinkklaar antwoord hebben hoe het er qua economie er dan uitziet...
 
Last edited:
ik zou voor optie 1 gaan;)

Helemaal mee eens.. Maar zeg eens; je zit al in 4HAVO, welk profiel heb je dan gekozen? want je zegt dat je geen WiB en Natuurkunde hebt.. En ik vraag me af hoe je in 4H alsnog dan WiB en Natuurkunde kan doen..
 
Die zin is niet zo letterlijk bedoeld hoor, wil er echt alles aan doen om het te halen. Heb ik er een voordeel aan als ik ga zweefvliegen?
 
Is niet echt aan te tonen lijkt me, maar 'tis wel gewoon leuk om te doen!:cool:
 
Je moet niet gaan zweefvliegen omdat je dan denkt dat je kansen groter zijn op toelating, je moet gaan zweefvliegen omdat je het leuk vindt :)
 
klopt, en misschien maak je ook wel een kans om je sneller toegelaten te worden, omdat ze dan zien dat je vliegaanleg goed is..
 
Helemaal mee eens.. Maar zeg eens; je zit al in 4HAVO, welk profiel heb je dan gekozen? want je zegt dat je geen WiB en Natuurkunde hebt.. En ik vraag me af hoe je in 4H alsnog dan WiB en Natuurkunde kan doen..

Je kan bij de selectie van KLS toch een certificaat tekenen dat je deze nog gaat halen, of ik ga het in de zomervakantie proberen!
 
Dat verbetert niet door zweefvliegen hoor, 't gaat 'r vooral om of je de leercurve kunt bijhouden.
 
Het is geen voordeel t.o.v vliegaanleg hebben of niet, zeker ook geen nadeel hoor. Als je de sim in gaat willen ze een leercurve zien. M.a.w ze gaan net zo ver tot het niveau is bereikt waar jij nog wat fouten maakt. Of dit nou 10 keer zo moeilijker is als een kandidaat zonder zweefvliegervaring doet er niet toe. Van fouten moet je leren en dat is wat zij willen zien. Hoe zet jij een fout om in iets goeds ? Heb jij daar aan één aanmerking genoeg aan, of lukt het pas na 10 keer dezelfde fout gemaakt te hebben ?

Zweefvliegen is immers wel weer goed voor je motivatie. En bovenal leer je veel mensen in de luchtvaart kennen op de zweefvliegclub.
 
Het is geen voordeel t.o.v vliegaanleg hebben of niet, zeker ook geen nadeel hoor. Als je de sim in gaat willen ze een leercurve zien. M.a.w ze gaan net zo ver tot het niveau is bereikt waar jij nog wat fouten maakt. Of dit nou 10 keer zo moeilijker is als een kandidaat zonder zweefvliegervaring doet er niet toe. Van fouten moet je leren en dat is wat zij willen zien. Hoe zet jij een fout om in iets goeds ? Heb jij daar aan één aanmerking genoeg aan, of lukt het pas na 10 keer dezelfde fout gemaakt te hebben ?

Zweefvliegen is immers wel weer goed voor je motivatie. En bovenal leer je veel mensen in de luchtvaart kennen op de zweefvliegclub.

Ja de contacten die je daar opdoet zijn wel goed, en de ervaring die je doet lijkt mij al super gaaf. Zijn er toevallig ook mensen die dit zelfde traject hebben doorlopen?
 
Waarom niet VWO er achteraan plakken en proberen daar alvast WiB en natuurkunde te doen? Dan ben je met je 19 jaar nog een van de jongeren als je aan een vliegopleiding begint.
 
Waarom niet VWO er achteraan plakken en proberen daar alvast WiB en natuurkunde te doen? Dan ben je met je 19 jaar nog een van de jongeren als je aan een vliegopleiding begint.

Volgens mij kan je in het profiel EM geen natuurkunde en wisb plakken. Vwo was ook een optie maar het hield me tegen dat ik dan geen wisb en natuurkunde kan doen? Of kan dit wel? Want dan moet ik NG/NT kiezen!
 
maar ga niet na de KLS een HBO-studie doen, om die vier jaar vol te maken en vervolgens wéér bij de KLS selectie doen. .

Wat is hier mis mee? ik heb dit ook gedaan bij de kls, ben op mijn 17e afgewezen, en ben een hbo studie gaan doen (2 zelfs waarvan een niet afgemaakt) en ben onlangs door dezelfde selectie gekomen bij de kls. Ik zie daar juist wel een voordeel van in, een hbo opleiding doen om daarna weer de selectierondes in te rollen.
 
Wat ik bedoel, is dat je niet alles op alles moet zeggen om uitsluitend toegelaten te worden tot de KLS. Een afwijzing bij de KLS betekent niet dat jij geen piloot kunt worden. Kijk, als je bij 3 scholen bent afgewezen, dan pas kan ik me voorstellen dat het niet onverstandig is om een HBO opleiding te doen. Er immers meer dan de KLS ;)

Trouwens, Joost, bij de EPST kun je als ik het goed heb met minimaal wiskunde a1,2 aangenomen worden. Zonder natuurkunde. Je moet wel een test over je natuurkundeinzicht afleggen volgens mij. Als je dit traject overweegt, moet je wel in je achterhoofd houden dat een baan in Nederland niet echt voor de hand ligt, omdat de Nederlandse maatschappijen toch echt wel natuurkunde eisen.
 
3. Airline pilot en management waar je uiteindelijk toch ook bij de KLS terecht komt?

Bedenk dat je voor Airline Pilot & Management evengoed al aangenomen moet zijn bij de KLS. Je kan dus niet na afkeuring bij de KLS alsnog AP&M gaan doen.

Ik zal zelf ongeveer in hetzelfde schuitje. In VWO-6 was ik ook 17 toen ik aan de selectie bij de KLS begon. Hoeft geen probleem te zijn, als je maar niet een persoon bent die zijn hele middelbare schooltijd in en rondom zijn eigen huis heeft geleefd. Dan is de kans inderdaad erg groot dat men je te jong vindt en je adviseert om eerst maar eens wat levenservaring op te gaan doen.

Verder zou ik na een eventuele afwijzing bij de KLS het bij een andere vliegschool proberen. Dit zou dan wel een beetje van de reden van afwijzing afhangen. Wanneer het overduidelijk is dat je het (nog) niet in je hebt moet je gewoon eerst lekker iets anders gaan doen vind ik.

In ieder geval succes met je keuze!

Tim
 
1. Een jaar werken, natuurkunde en wiskunde B halen en daarnaast een jaartje zweefvliegen?

Dat heb ik gedaan en ik ben bepaald niet slecht terechtgekomen..
Het ligt natuurlijk wel aan je inzet en motivatie maar ondenkbaar is het geenszins.

Succes dude.
 
Back
Top