Te huur: Noodzender PLB personal locator beacon

sodaclub112

New member
Dit kleine gele appartaatje kan uw leven redden als u ergens ter wereld in een noodsitiuatie komt te zitten. De zender zend signalen uit naar speciale Cospas-Sarsat satalieten en naar GPS satalieten door een internationale organisatie. Deze worden 24 uur per dag over de hele wereld bewaakt door de hulpdiensten en er wordt op gereageerd met een reddingsactie. Gaat u op wereld reis naar gebieden waar geen telefoon bereik is dan is dit apparaat ideaal! Bij wintersport kan dit apparaat ook gebruikt worden als er onverhoopt hulp nodig is. Per dag te huur. Kan door heel Nederland geleverd worden dmv PostNL

Pm voor meer informatie of mail naar plbhuur@hotmail.com

Photo%20XS-4%20GPS%20hand%20rvb%20(1).jpg
 
Last edited:
De zender zend signalen uit naar speciale Cospas-Sarsat satalieten en naar GPS satalieten door een internationale organisatie.

Niet helemaal correct, hij ontvangt data van verschillende GPS satellieten (mits onder GPS bereik) en berekend daarmee zijn positie. Die positie wordt meegegeven in de uitzending aan de COSPAS-SARSAT satelliet als aanvulling op het zogenaamde 15 HEX adres. De nauwkeurigheid van de GPS functie is hoger dan dat ze met het uitpeilen van het signaal kunnen bereiken.

Het is wel belangrijk dat het baken goed geregistreerd wordt. Als een baken (PLB, EPIRB of ELT) afgaat gaat men eerst na waar hij geregistreerd is, en probeert men de bijbehorende telefoonnummers te bellen om na te gaan of het echte melding is.

Goed aanmelden en de juiste telefoonnummers is dus van levensbelang! Als je hem verhuurt zal dit mogelijk steeds veranderen, dus houdt hier dan ook rekening mee als huurder en verhuurder.
 
klopt, de PLB ontvang van gps satalieten signalen om zijn positie te bepalen, maar hij zend die coordinaten en de HEX code naar de cospas/sarsat satellieten en dit pakketje wordt bij het reddings centrum afgeleverd. Trouwens, de cospas/sarsat satallieten kunnen ook zelfstandig de positie van de PLB localiseren dus zelfs als er geen GPS signaal is kan toch een positie bepaald worden moor middel van dopler shifting. Als laatste lokaliseer middel zend de PLB op het 121.5 Mhz een signaal uit dat in de buurt zijnde reddingmedewerkers gebruiken om je te vinden. Onderaan een filmpje dat een goede weergave van het systeem geeft.

Uiteraard update ik de gegevens van de houder van het apparaat, dat kan heel eenvoudig via internet. De laatste keer dat hij verhuurd is ging de gebruiker solo hiken in Ijsland, gelukkig had hij hem niet nodig maar hij was toch blij dat hij hem bij had! Hoe veel is jou leven waard?

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=8m78j0TIeVg[/YOUTUBE]
 
Hm, zou interessant kunnen zijn, want enerzijds zijn er landen (Oostenrijk minstens, dacht ik?) waar je zo'n ding verplicht moet aan boord hebben, en anderszijds investeer ik niet graag in een technologie die nog erg snel evolueert. (Hoeveel jaar hebben de 121 Mhz ELT's kunnen dienen?)

Kun je een indicatie geven van het tarief per dag? Kwantumkorting per week/maand ..?
 
Hoi,

Ik weet niet hoe lang die oudere versies van PLB dienst gedaan hebben maar deze is helemaal up to date en heeft de verplichte 406 mhz technologie die nu de standaard is.

Per weer kost hij 12 euro. Als je hem langer dan een een maand huurt 10 % korting op de weekprijs. Per dag kost hij 3 euro. Borg is 200 euro. Dit bedrag krijg je terug als ik de PLB weer ongebruikt ontvangen heb - de verhuur/verzendkosten. Evt. Verzendkosten zijn 7 euro, ophalen is gratis. De terug verzend dag telt niet mee voor de verhuur prijs. Het is een kleine investering en wie weet heb je hem een keer heel hard nodig!

PM maar bij interesse of email naar plbhuur@hotmail.com
 
Last edited:
Back
Top