Te dikke stessen ontslagen in India, wanneer is NL aan de beurt???

Tja hoe lullig ook voor de dames in kwestie.... ik kan me ergens wel voorstellen dat je als maatschappij aan het cabinepersoneel bepaalde eisen wil stellen als het gaat om veiligheid en dat daar een maximale breedte bij komt kijken (gangpaden zijn meestal niet zo heel breed).
En... daarnaast zijn ze natuurlijk het visitekaartje voor de maatschappij dus bepaalde eisen aan uiterlijk/uitstraling zijn dan een logisch gevolg, al is het uiteraard wel moeilijk te definieren waar de grens ligt. Tattoo's en dwergen zijn niet mogelijk, maar erg dikke mensen wel? lastig grijs gebied.
 
Las een ander artikel waarin stond dat ze 3 kilo boven het maximum zaten.

Afgelopen zomer was er een stewerdess aan boord van het vliegtuig waar ik in zat, die niet fatsoenlijk door het gangpad pastte.. Die zat geloof ik wel meer dan 3 kilo erboven.
 
Het gaat hier niet om flightsafety eisen, puur om uiterlijk als je de vereiste maten ziet:
Air India said:
Een 18-jarige stewardess van 1,52 meter mag in dienst van Air India maximaal 50 kilo wegen. Voor collega’s tussen de 26 en 30 jaar die even lang zijn, geldt een maximum van 56 kilo.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=29125

Dat zijn flink skinny poppetjes, hoor.

Over de televaag reacties zullen we echter maar niet beginnen....
 
Tja hoe lullig ook voor de dames in kwestie.... ik kan me ergens wel voorstellen dat je als maatschappij aan het cabinepersoneel bepaalde eisen wil stellen als het gaat om veiligheid en dat daar een maximale breedte bij komt kijken (gangpaden zijn meestal niet zo heel breed).
En... daarnaast zijn ze natuurlijk het visitekaartje voor de maatschappij dus bepaalde eisen aan uiterlijk/uitstraling zijn dan een logisch gevolg, al is het uiteraard wel moeilijk te definieren waar de grens ligt. Tattoo's en dwergen zijn niet mogelijk, maar erg dikke mensen wel? lastig grijs gebied.

Ach kom, als je zo dik bent dat je niet door een gangpad kunt lopen dan heb je grotere problemen dan het feit of je wel of niet mag werken bij Air India. Safetywhise kun je maar beter een stevige tante hebben in de cabine die de kracht in haar armen heeft om een ge-armde deur in 1x te openen!! Dat lukt die poppetjes niet zo 1-2-3, zeker niet in een 737 zonder power assist.
 
Ach kom, als je zo dik bent dat je niet door een gangpad kunt lopen dan heb je grotere problemen dan het feit of je wel of niet mag werken bij Air India. Safetywhise kun je maar beter een stevige tante hebben in de cabine die de kracht in haar armen heeft om een ge-armde deur in 1x te openen!! Dat lukt die poppetjes niet zo 1-2-3, zeker niet in een 737 zonder power assist.

Dat klopt, maar het ging hier om het feit dat ze waren ontslagen.
Ik zeg niet dat het terecht is of dat ze geen andere problemen hadden; ik zeg alleen dat het op zich niet ondenkbaar is dat (veel) te dik zijn een safety issue is.

Maar zoals Nosig aangaf was dat hier bij Air India waarschijnlijk niet het geval maar meer een kwestie van uiterlijk.
 
Juist.

Ik wil weer op een airline vliegen waar de stewardessen leuke eyecandy zijn en geen ouwe vette taarten of oud leden van de Village People. Mandatory ontslag als je 40 bent:grijns:
 
..en waar de piloten zich 8 jaar in dienst van Hare Majesteit bewezen hebben, of op z'n minst de RLS of NLS hebben gevolgd!
 
Ik zeg Air Dolomiti.

(Vrij naar Beavis and Butthead : "boioioing!" )
 
Als vliegend personeel heb je een representatieve functie, dus moet je er ook zo uit zien. Dus dat houdt ook in dat je niet te dik moet zijn. Om over vliegveiligheid maar niet te spreken.

Nou hoef je wat mij betreft ook niet zo dun te zijn dat als je iemand tegen het licht houdt je haar hart ziet kloppen, maar dat is nog altijd beter andersom.

Kom ook niet aan met smoesjes dat het een ziekte is waarom je zo corpulent bent, want dat geldt slechts voor 3% van de dikke mensen.
 
Als vliegend personeel heb je een representatieve functie, dus moet je er ook zo uit zien. Dus dat houdt ook in dat je niet te dik moet zijn.
Dat zegt nogal wat over hoe JIJ representatief opvat en hoe jij over mensen denkt met wat overgewicht.

Kom ook niet aan met smoesjes dat het een ziekte is waarom je zo corpulent bent, want dat geldt slechts voor 3% van de dikke mensen.
Ook dat zegt nogal wat over hoe jij over mensen met overgewicht denkt ("ze zijn lui en dom, het is hun eigen schuld").

Ik mag mij gelukkig prijzen met mijn 65 kgs, gecombineerd met een lengte van 1.90 meter. Zo is het al de laatste 20 jaar ofzo. Het maakt geen reet uit hoeveel of wat ik eet. En eten, dat doe ik. Als er een crewmeal over is gaat die er meestal bij mij nog wel in. Ik sport niet of nauwelijks, vreet veel en alles wat ik tegenkom inclusief gefrituurde shit, drink geen light, eet geen light, vrees de half liters weissbier tijdens nachtstops ook niet. En toch kom ik nooit ook maar 1 kilo aan, het wordt allemaal poep en pies.

Als er mensen zijn zoals ik, dan zijn er ook mensen waar de verbranding juist zodanig is dat ze makkelijker in gewicht toenemen dan anderen zonder ze meteen "ziek" te noemen (ik ben kerngezond en fit zonder moeite).

In het Rubens tijdperk had Air India ongetwijfeld andere eisen gehad voor "representatief" (niet dat dat mijn specifieke voorkeur zou hebben).

rubens_leda_mit_schwan1599.jpg


De mevrouw in dit plaatje zou bij de Air India selectie al lang "afgevallen" zijn. Toch, als zij perfecte service levert, haar cabine goed managed en goed weet hoe ze tijdens noodgevallen moet handelen en mij gewoon een goed en voldaan gevoel zou geven na een vlucht (en haar airline dus perfect representeert), waarom zou ze er dan als een dun poppetje moeten uitzien? Representatief heeft niet veel met size te maken, extremen daargelaten (de Air India maten komen niet eens in de buurt van de helft van extreem).
 
Last edited:
Dat zegt nogal wat over hoe JIJ representatief opvat en hoe jij over mensen denkt met wat overgewicht.

Ik denk dat wij allebei ongeveer hetzelfde idee hebben over wat representatief is en wat niet. Je kan best een paar kilo's te zwaar zijn, maar niet 30 kilo.

Ook dat zegt nogal wat over hoe jij over mensen met overgewicht denkt ("ze zijn lui en dom, het is hun eigen schuld").

Ik heb m'n post nog eens na gelezen, maar dat lees ik niet terug.
 
Ik denk dat wij allebei ongeveer hetzelfde idee hebben over wat representatief is en wat niet. Je kan best een paar kilo's te zwaar zijn, maar niet 30 kilo.

Dan moet je toch nog maar eens wat beter dat artikel doorlezen:
Air India said:
Een 18-jarige stewardess van 1,52 meter mag in dienst van Air India maximaal 50 kilo wegen. Voor collega’s tussen de 26 en 30 jaar die even lang zijn, geldt een maximum van 56 kilo.

Dat is een BMI van 21.6, welke geldt als maximum! Het ideale gewicht met die lengte is ca. 45 kgs, dus het gaat hier om 5 kgs boven het meest optimale gewicht (waarbij 57.5 kilo nog als gezond wordt gezien), niet om 30 kgs. Maar wees eerlijk, zelfs als iemand 60 kgs zou wegen met 1.52 meter en ondertussen haar vak goed verstaat en sublieme service verricht, dan is dat toch wat elke airline zou willen (kennelijk niet)? Ik hoef niet met ze naar bed, ik wil gewoon een crew die persoonlijke top service kan leveren en in een noodgeval goed kan handelen.

Ik heb m'n post nog eens na gelezen, maar dat lees ik niet terug.

Je zegt het niet letterlijk, maar je impliceert het nogal duidelijk naar mijn mening:

"Kom ook niet aan met smoesjes dat het een ziekte is waarom je zo corpulent bent, want dat geldt slechts voor 3% van de dikke mensen."

Kortom, voor die andere 97% geldt kennelijk geen enkele smoes (alsof een max BMI die middenin de gezonde BMI range staat als corpulent gezien kan worden). Ik weet niet waar je die 30 kgs vandaan haalt, maar 7.5 kgs onder de maximale norm voor een gezonde BMI lijkt mij ten eerste niet bepaald "corpulent" en voor de gemiddelde westerling zelfs een utopie.

Meer details over deze case: http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1106825/Air-India-sacks-stewardesses-fat-fly.html

Wat is jou BMI?

Nog wat leuke wetenswaardigheidjes over deze modelle...eh... cabin attendants:

— In the mid-1990s Air India tried to recruit Miss India finalists and pay them a higher salary than other crew members

— Air hostesses with Pakistan International Airlines are subjected to rigorous selection procedures. “Their skin quality, height and weight are noted in the first interview session,” said a spokesman in 2007. “We check whether they have hair on their hands and arms and if they do, they are not selected”

— The Indian Supreme Court ruled in 2001 that women Air India flight attendants should be allowed to fly until the age of 58, like their male counterparts. They had previously been forced to retire at 45
 
Last edited:
Misschien een nieuw idee voor een poll: in welke BMI-range vallen piloten? Zittend beroep, weinig beweging (tenzij je de hotels op de route meetelt) onregelmatige diensten... Kan bijna niet goed komen dus!
 
Misschien een nieuw idee voor een poll: in welke BMI-range vallen piloten? Zittend beroep, weinig beweging (tenzij je de hotels op de route meetelt) onregelmatige diensten... Kan bijna niet goed komen dus!

BMI 18 (1.90m, 65kgs)
 
Hoe was het ook al weer: gewicht (kg) / lenge (m) in het kwadraat?

Toen ik begon: 18,38
Nu (6 jaar later): 20,83

In Amerika was het nog erger, 18 kilo erbij in een jaar... Maar wel lekkere burgers waren het!
 
Back
Top