Take-Home pay voor niet-piloten

airtrabajo

New member
Putty,

Sorry, Putty wil je niet afkraken, maar ik ken echt heel wat mensen in de IT die als consultant veeeeeeeeeeeel meer dan 2900 Euro netto per maand verdienen. En je moet niet gelijk betreffende je eigen situatie een kam scheren over het hele bedrijfsleven. Zijn genoeg industrieën waar men nog veel en veel meer maakt dan piloten en dat zijn zeker niet alleen toppers. Ik verdien bijna het dubbele wat jij krijgt en ben zeker nog geen topper in de olie-industrie.

AT

Ps: Sorry Diana moest effen
 
Putty,

Sorry, Putty wil je niet afkraken, maar ik ken echt heel wat mensen in de IT die als consultant veeeeeeeeeeeel meer dan 2900 Euro netto per maand verdienen. En je moet niet gelijk betreffende je eigen situatie een kam scheren over het hele bedrijfsleven. Zijn genoeg industrieën waar men nog veel en veel meer maakt dan piloten en dat zijn zeker niet alleen toppers. Ik verdien bijna het dubbele wat jij krijgt en ben zeker nog geen topper in de olie-industrie.

AT

Ps: Sorry Diana moest effen

De petrochemische industrie is niet echt een goed voorbeeld. Daarnaast ben je ook daar een aardige topper als je bijna E 6000,- NETTO mee naar huis krijgt van je baas.

Ik denk dat putty het aardig bij het rechte eind heeft. In "het (immer zo overgewaardeerde) bedrijfsleven" zijn salarissen van 3000 euro netto haalbaar voor mensen met toch minimaal 10 jaar ervaring na een 4-of 5 jarige HBO of WO studie. En dan moet je ook nog in de goede branche werken. Een salaris van over de 4000 netto zijn toch weggelegd voor de mensen aan het eind van de carriere of de topmanagers (45+) in de beter betaalde branches.

Er zijn altijd enkele uitzonderingen op te vinden, maar neem van mij aan dat je in "het bedrijfsleven" niet doodgegooid wordt met geld. (En er zijn ook gewoon veel mensen die niet eerlijk willen zijn over hun salaris(vooral in het geldverstrekkerswereldje..))

Maar dan weer meer ontopic:
Ik denk dat het salaris van een piloot is opgebouwd uit meerdere factoren en dat het daarom ook meer verklaarbaar is dat het vrij hoog is:
  • Onregelmatige werktijden
  • (Mogelijkheid tot) lange werkdagen
  • Het is een beroep waar je aanleg voor moet hebben (anders dan alleen hersenen)
  • Het is een behoorlijk onzekere branche
  • Je hebt er zelf ook behoorlijk in moeten investeren
  • Je bent direct verantwoordelijk voor een bult hardware en personen, zonder directe ondersteuning
En zo zijn er nog wel een aantal redenen te verzinnen.

Moraal van mijn verhaal. Wees blij dat je het mooiste beroep ter wereld mag uitvoeren, en dat je er nog voor betaald krijgt ook nog! :grijns:
 
Hier dan een eigen thread voor de niet-piloten zodat ze hun ideeën over salarissen kunnen posten, zonder dat te doen in het Beroepspilotenforum.
 
Amen.
Is er ook zoiets als een petrochemisch forum, a la airwork? Dan wil ik graag daar mijn salaris posten. In een aparte thread, zoals het hoort.
 
:D:D:D Doe ik mee.

Een vriend van me is chemisch technoloog. € 5500 per maand + auto + reiskosten en allerlei vergoedingen etc. Dat schijnt in zijn sector erg goed te zijn. Hij is dit jaar begonnen.
Een familielid van me heeft iets op de HTS gedaan en is net begonnen met zo'n €4500.
Ander vriend bij KLM Operations zit op zo'n €2500 netto (weet niet wat dat bruto is) + 13e maand en vacantiegeld + pensioen en IPB rechten etc.
Zoals al gezegd zit het echte geld in het hebben van een eigen bedrijf.
 
Een vriend van me is chemisch technoloog. € 5500 per maand + auto + reiskosten en allerlei vergoedingen etc. Dat schijnt in zijn sector erg goed te zijn. Hij is dit jaar begonnen.
Een familielid van me heeft iets op de HTS gedaan en is net begonnen met zo'n €4500.

Bedoel je met "net begonnen" dat die mensen net van school af zijn? Dus ca. 23 - 26 jaar oud?
 
Neos,

Dat is absoluut flauwekul wat je daar schrijft.

4000 euro per maand als top manger ???


@ Putty – Een vriend van mij werkt voor de ABN-Amro als consultant en die neemt nog veel meer naar huis dan al die genoemde piloten salarissen. Ik zou toch maar eens bij de grotere multinationals gaan kijken want ik krijg de indruk dat je bij pietje puk IT bedrijf werkt en dan kom je inderdaad niet hoger dan 2900 E per maand.

No disrespect to anybody,

Keep the peace

AT
 
Last edited:
Intermediair heeft een salaris compass. Hier worden de gemiddelde salarissen weergegeven voor verschillende functies. Als ik hier management invul voor een grotere organisatie binnen een commerciele branche dan komt hier uit dat een gemiddelde algemeen directeur 85.000 euro per jaar verdient zonder bonus. Laat hier 30.000 euro bijkomen aan bonus dan zit je nog niet zo spannend hoor.

TNT heeft 13 loonschalen en de hoogste schaal gaat niet hoger dan een kleine ton tenzij je boven de 20 dienstjaren zit. Na de 13 schalen onderhandel je, je salaris direct met de directie. Ik ken niemand onder de 40 die boven de schaal 13 zat en dat is jong op dat niveau. TNT is werkgever van het jaar geworden en ik kan me niet voorstellen dat ze nou zo ver van het gemiddelden afzitten.

Dus ik weet niet waar al die vrienden en kenissen vandaan komen die zo veel verdienen maar die vallen dan echt in het bovenste deel van de markt. Die mogen dus in hun handjes klappen wat betreft hun salaris.

Conclussie:
- Wil je rijk worden, begin je eigen bedrijf. Wil je gelukkig worden, word piloot :D

Gr
Eelco
 
Volgens mijn zijn meer dan 50% van de eigen ondernemers binnen het eerste jaar al failliet.
En dan zijn er ook een hoop die echt niet boven modaal verdienen.

Gelukkig is geld niet het belangrijkste, mits je basis behoeften zijn vervuld iig.
 
:Zoals al gezegd zit het echte geld in het hebben van een eigen bedrijf.

Een eigen goedlopend bedrijf bedoel je.... Vaak maak je er inderdaad zoals Erique zegt geeneens zoveel winst mee.

Voor een goed verdienend en lopend bedrijf heb je de volgende ingredienten nodig: voor het beginnen een zak geld + héééél hard en veel werken (= geen vrije tijd) + beetje brains + contacten, en als laatste toevoeging : Veel geluk.

Piloten hebben op dit punt wel een beetje zekerdere toekomst. Maar daarintegen is het wel veel leuker je eigen baas te zijn en kan je je eigen werknemers afzeiken:p:
 
Last edited:
@ Neos, ja, net van school/opleiding.

Sorry, maar dan is er geen manier waarop zij, vers van de uni of HBO 5500,- netto mee naar huis krijgen. Dat bestaat niet. Echt niet. Dan verdien je direct een mille meer dan een (uitgegroeide)hoogleraar die je net heeft opgeleid.

@airtrabajo:

No offence taken, maar ik heb het wel over netto salarissen dan he? Dan zit je dus als top-manager bij een normaal bedrijf op ca. 4000,- netto (dus 10.000!! bruto) Kom je bij een multinational aan de bak als topmanager dan kan het een veelvoud van dat worden, maar dat zijn er echt maar heel weinig hoor!

En @ die ABN-consultant: Jullie zijn dus precies de mensen die altijd liegen over jullie salaris. ;)


Ik denk dat het verhaal van Eelco meer in de werkelijkheid gaat. Tenminste, dat ik wat ik nu ook tegenkom in het bedrijfsleven.

In de link hieronder staan de salarisschalen van de Universiteit Twente. Een uitgegroeide hoogleraar verdient dan net 8000,- BRUTO. Grote gemeenten houden ook deze schalen aan. Dat houdt in dat een topmanager binnen de gemeente (gemeentesecretaris, of bijv. wethouder) ook op 8000,- maxt. In het bedrijfsleven zul je daar als topmanager overheen geen. Maar dus niet als consultant bij de ABN. (Of je bent heeeel goed) Laat staan dat je het direct van een bedrijf krijgt ná je afstuderen.
http://www.utwente.nl/pao/info_voor/medewerkers/Beloning/tabellen/sal_tabel_0407.pdf
 
Een aantal van mijn vrienden studeren nu zo'n beetje af.
Het is echt niet veel wat die jongens aangeboden krijgen, het wordt echter wel leuk gemaakt met een auto o.i.d.
Echter, de stappen in het salaris zijn wel behoorlijk !

En idd... volgen mij liegen er behoorlijk wat mensen over hun feitelijke salaris.
Toch zo'n beetje een verhaal van: de auto van de buurman is mooier.....
 
Last edited:
BoeehoeBoeehooe ... ik voel me zo'n loser :huilt: ... :haha:

@ Airtrabajo ... gefeliciteerd met zo'n prachtig salaris ... 't is je gegund :kiss:

Maar geloof mij en de anderen die aangeven dat er in NL veel wordt gelogen over het salaris en dat er heel veel lieden, de meerderheid, het echt moet doen met (veel) minder dan 2500 netto. Ik geef vaak leiding aan teams van 20 en ook meer mensen en kom het niet vaak tegen dat iemand daarvan meer meeneemt dan ikzelf (zefstandige ondernemers uitgezonderd). Ik weet dat, omdat ik begrotingen moet maken en daarop personeel meestal de grootste kostenpost is.
Dat het lijkt dat er veel mensen zijn die meer verdienen, komt door selectieve waarneming ... je bent geneigd alleen maar die mensen te horen en te onthouden die meer verdienen dan jezelf ... heb ikzelf ook, er zijn er zoveel, mijns inziens veels teveel, die meer krijgen dan ik :D
 
ach... als je maar gelukkig bent..

Ik denk dat veel mensen liegen over hun loon. So be it..

Doesn't matter what money someone else is making, as long as you are happy with what you've got!!!
 
Op een schaal van 0 tot 10 boeit het het salaris van een Nederlandse HBO'er me...... -2.

FD


Edit: waarom moet dit uberhaut op een pilotenforum??? wil hier met wannabe's, PPL, collega's over salaris, mooie meiden, drugs en rock and roll praten. niet over echte beroepen.
 
Last edited:
Mijn ervaring met salarissen buiten de vliegwereld is dat iedereen z'n salaris afrond naar boven, en dan nog ruimschoots ook. Ik heb in mijn vriendenkring een redelijk idee wat iedereen verdient, maar WO of HBO, niemand verdient meer dan 1700 euro netto. Wel met een auto, dat wel. Allemaal niet al te lang afgestudeerdt, dat dan weer wel.

Waar ik zelf altijd een beetje achterdochtig van wordt, is hoe de gesprekken over salarissen gaan.

Die knakker die je op een feestje ontmoet: "soooo, je bent dus piloot".

Ik: 'Yup"

Die knakker: "wat verdient dat nou?"

Ik: "dat en dat".

Die knakker: "oh, dan zitten we redelijk op hetzelfde niveau, ZEKER ALS IK WEER EEN MOOIE DEAL HEB GESLOTEN"


Nog NOOIT heb ik een willekeurig iemand ontmoet die zij: "tjonge, wat een mega-salaris, ik wou dat ik dat per maand ontving."

Overigens heb ik ook nog nooit iemand meegemaakt die 1152 euro per maand aan de IBG betaald.


Jongens, ik heb ook jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt, en iedereen die meer dan 4000 euro per maand mee naar huis neemt, is een TOPPER! HBO of WO, een loonslaaf is een loonslaaf. Een wijze man wist mij ooit te vertellen dat de eerste 2 cijfers van je jaarsalaris correspondeerden met je werkelijke leeftijd, dus 4000 p/m = ouder dan 40. Dus cut the crap,en zet je werkelijke cijfers neer.

Dus zet hier het bedrag neer dat je aan het einde van de maand op je rekening hebt. Zeg er desnoods ook bij of je een auto van de zaak hebt of niet.

Ik begin: KLM Operations, 23 jaar toen ik stopte, ploegendienst, 1900 NETTO per maand (ook wel Take-Home Pay genoemd). Voor de rest geen grondfuncties gehad, behalve vakkenvullen en koelkasten bezorgen, dus die laat ik maar buiten beschouwing. Overigens liet ik met die 1900 netto een hoop HBO-ers en WO-ers achter me, en we zijn nu 6 jaar verder, en de inhaalslag begint te komen.

Wellicht heb ik een vertekend wereldbeeld, but please, prove me wrong.
 
** Here is me proofing you wrong;

Heb ik dus voor niks bier betaald? Next week studentjes in EHLD *1
:haha:

FD

*1 Leid Den.
 
Het enige wat ik hier zie is een paar gefrustreerde wannabe piloten met HBO/WO papieren.
Heb ik ongelijk? ik ga langzaam zijn met reageren want heb deze donderdag een Turkey met mn handen schoon te maken... vies ding man.


Happy thanks giving!

3dflags_usa0001-0002a.gif


Flame away. Meanwhile, pretend like I care.
FD
 
Last edited:
Back
Top