Studieschuld

Super Grover

New member
Als ik morgen mn baan kwijt ben heb ik nogsteeds 160000 euro schuld, en heb ik niet heel veel 'krediet' bij de ABN. Als iemand in het bedrijfsleven morgen zn baan kwijt is heeft hij meestal geen studieschuld (OK ik heb ook nog wat studieschuld van mn vorige studie bij de IBG, maar geen 160000 euro). Het extra salaris is voor mij dus ook een soort risicotoeslag.
 
Last edited by a moderator:
Met betrekking tot de studieschuld die wordt gebruikt om het hoge salaris te verdedigen. Die hoeft, zoals ik al aangaf in mijn vorige inbreng, niet te worden gebruikt. Ik vind die salarissen gewoonweg gepast en gegund.:kiss:

Maar het pilotenvak is niet uniek als het gaat om forse studieschuld. Ook buiten de luchtvaartsector is het heel gebruikelijk dat werknemers jegens hun werkgever een verplichting aangaan om een studie te kunnen volgen. Toen ik van de HTS afkwam, ben ik in de automatisering begonnen met een opleiding bij het toentertijd gerenommeerde softwarebedrijf Volmac. Kosten 40.000 ouderwetse hollandsche florijnen. Ik had me bij mijn werkgever verplicht daar een vijftal (meen ik mij te herinneren) jaar te blijven werken. Bij voortijdig vertrek moest ik het volledige bedrag ophoesten. Na twee jaar heb ik nog een dergelijke cursus gevolgd en had ik bijna een ton 'schuld'. Bij eventueel ontslag wegens niet functioneren was geclausuleerd dat ik de helft moest ophoesten. Na mijn tweede opleiding verdiende ik net aan fl. 2200,- (rond de 1000 euri's?!) netto in de maand:passed:
Ik ben na drie jaar vertrokken naar een andere werkgever, die bereid was de bijna ton te betalen! Daar heb ik natuurlijk weer eenzelfde verplichting moeten ondertekenen en iets soortgelijks voor de leasebak die ik 'kreeg'.
De studieschuld heb ik daar uitgediend en de dagwaarde van de laatste auto heb ik betaald (van de bank!) toen ik zelfstandig ondernemer werd.
Ok, nu jullie weer ;)
 
Last edited:
Back
Top