Studiekostenaftrek Duitsland

Woetinque

New member
Beste collega's,

Ik heb een vraag betreffende studiekostenaftrek in Duitsland. Dit is in principe mogelijk mits je al een (voor)opleiding hebt afgerond. Mijn belastingadviseur heeft de kosten van de vliegopleiding (mijn 2de opleiding) dan ook opgegeven als negatief inkomen. De belastingdienst heeft dit vooralsnog afgekeurd met als reden dat ik tijdens de vliegopleiding niet wist of ik na de opleiding in Duitsland werk zou vinden. Er zijn meerdere van dit soort gevallen bekend.
Mijn belastingadviseur heeft mij aangeraden om van mijn vliegschool een brief te vragen met daarin beschreven eventuele nauwe contacten tussen Duitse maatschappijen en de betreffende vliegschool, en de betere vooruitzichten op de Duitse pilotenmarkt tov de Nederlandse.
Heeft iemand van jullie dezelfde ervaringen en misschien zo een voorbeeld brief welke met de aangifte naar de Duitse belastingdienst verstuurd is?

Ik verneem het graag. Vriendelijke groet.
 
Dit is in Duitsland een geval van een muntje opgooien.. Bij veel mensen word het verzoek afgewezen en een enkeling heeft de mazzel en krijgt het als negatief inkomen toegekend. Gelijke situaties van mensen met een andere uitslag.

Wat inderdaad een belangrijk punt is, is of dat je kan bewijzen dat je werkelijk interesse had voordat je überhaupt de opleiding begon. Ook moet je uitgeschreven zijn uit NL heb ik gehoord. De juiste punten weet ik niet precies en ik ken mensen die hier al 3 jaar met het finanzambt mee in discussie zijn. Zorg er iig voor dat je een lange adem hebt.

Verder helpt echt een doorzettende finanzberater als je die hebt en een hele dosis geluk..

Succes!
 
Dat is lekker gel#l van de belastingdienst. Ze blijven dat soort dingen natuurlijk proberen. Ten eerste is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand een ATPL voor de lol doet. Natuurlijk doe je die opleiding om geld te gaan verdienen! Hoe hoog de kansen zijn om daadwerkelijk niet werkeloos te worden, is geen zaak van de belastingdienst. Waar je die opleiding hebt gedaan, en of toen al te verwachten was dat je in D zou gaan werken is belastingtechnisch niet belangrijk. Zeker als het EU is mogen ze daar geen onderscheid naar maken.

Belangrijk is wel dat je in het jaar dat je de rekening kreeg, in D belastingplichtig was. Hiervoor is het genoeg als je een kamertje of iets dergelijks in D hebt gehad. Anders kan je officieel voor dat jaar geen verlies laten vaststellen.
 
Ik ben zo'n geval waar het 'muntje opgooien' goed heeft uitgepakt.

Opleiding in 2008 en 2009 in NL maar pas vanaf 2011 in D wonende en werkzaam. ALLE kosten door de Duitse belastingdienst overgenomen als aftrekpost, dus ook rentes e.d. vanaf 2008.

Heb een brief op laten stellen door de vliegschool met daarop zwart-op-wit dat de vliegschool internationaal is opgezet en dat er in het verleden ook jongens/meiden in o.a. Duitsland een baan hebben gevonden.
 
Als je een beetje een kundige en sluwe adviseur hebt , moet het geen probleem zijn : ik krijg de boel weliswaar niet als "Werbungskosten" afgetrokken ( wat het eigenlijk zijn ) maar wel tot het maximum van €6000 per jaar als "Sonderausgaben".

Ongeacht woonplaats/belastingplicht/briefjes van vliegscholen.

Als je een PM stuurt kan ik je wel iemand aanbevelen die erg thuis is in de materie , die kerel heeft me al een hoop geld en ellende bespaard.
 
Ze hebben het idd nu ook niet als Werbungskosten geaccepteerd, maar hebben zelfs mijn rentekosten niet eens meegenomen. In principe moet mijn belastingadviseur ook thuis zijn in de materie, hij heeft ook meerdere piloten als klant. En wat ook al geschreven werd en wat mijn bel.adviseur zei is dat het met muntje gooien is momenteel. Ik probeer het ook maar met een brief. In elk geval bedankt voor alle info!
 
Hoi Tampie. Middels brief is het dus bij jou gelukt. Er goed. Zou bij mij dusnin principe ook kunnen. Is het misschien mogelijk dat je via pm mij jouw brief stuurt, zodat ik een beetje weet wat er in moet komen en dit door kan geven aan de persoon die de brief opsteld? Al vast bedankt voor je reactie. Groet.
 
Back
Top