Studenten naar JetAirFly

KLSers die na klas 10-1 beginnen mogen geen verwachting hebben om in dienst te treden bij de KLM staat er in het contract voor de KLS. Vanaf welke klas deze regel weer verdwijnt uit het contract ligt aan de vraag. De wachtlijst zal dus niet tot een eeuwigheid blijven oplopen, maar pas weer worden bijgevuld als die leeg dreigt te raken.

Op het moment is de KLS dus gewoon een goede vliegschool, zonder enige voordelen om bij de KLM binnen te komen. (mocht er een grote vraag zijn de komende jaren zullen klsers natuurlijk wel wat voordeel hebben boven anderen, maar juridische gezien zijn ze gelijk)
 
Dat was inderdaad al duidelijk. Waarom post je dat hier nu? De vraag van Ties92092 ging over de statement van Alien die weer ging over de jongens die nu COVA hebben bij de KLM. Dat zijn dus afgestudeerden van de KLS voor de duidelijkheid.
 
ja ik snap je post ook niet helemaal on behave..? mijn vraag ging inderdaad naar Alien die stelt dat er minstens 5 jaar moet worden gewacht.
 
You do the math. 2730 man op de lijst, tot en met 2014 264 man met pensioen (VNV). Als die 350 man allemaal aangenomen worden tot 2014 betekent dat groeiscenario van iets meer dan 3%. (in 5 jaar that is).

En aangezien de KLM nu nog ruim in de sterkte zit is dit niet onrealistisch lijkt me...
 
You do the math. 2730 man op de lijst, tot en met 2014 264 man met pensioen (VNV). Als die 350 man allemaal aangenomen worden tot 2014 betekent dat groeiscenario van iets meer dan 3%. (in 5 jaar that is).

En aangezien de KLM nu nog ruim in de sterkte zit is dit niet onrealistisch lijkt me...

Die wachtlijst van 350 man bereikt pas zijn volledige lengte over twee jaar omdat de laatste klas van 2009 (oktober gestart) de hekkensluiters zijn op deze lijst. De jongens en meiden die nu door de COVA komen zitten ongeveer op plekje 150 tot 170 van de wachtlijst.

Dus in jouw scenario kun je de duur van de opleiding van je 5 jaar halen en kom je weer op ongeveer 3 jaar uit (na afronding opleiding).

Jaja, ik weet het, tis allemaal koffiedik kijken op het moment, dus het heeft eigenlijk geen zin om jaartallen te noemen, maar ik doe het toch :yeehaa:
 
En ook dit jaar is het weer zover: 12 ab initio's aangenomen bij JetairFly.

Ook ik heb €8000 neergelegd voor die Linetraining. Ik zie dit dus als iets nuttigs, zelfs al zou ik na september weer op straat staan.

Nu de tijden weer wat positiever zijn en er overal weer plusjes verschijnen op pjn :) ben ik benieuwd hoe iedereen nu hierover denkt.
 
Last edited:
Hoe zit het eigenlijk met de mensen die dit jaar van KLS naar JetairFly zijn gegaan? Kunnen die ook komend jaar weer voor JetairFly vliegen?
 
Last edited:
het is toch gewoon een zielige reactie van KL. Die jongen is terecht blij met zn zomercontract bij JAf, ik zie niet in waarom er dan zo'n cynische opmerking moet volgen.
 
het is toch gewoon een zielige reactie van KL. Die jongen is terecht blij met zn zomercontract bij JAf, ik zie niet in waarom er dan zo'n cynische opmerking moet volgen.

Wie zegt dat hij dat cynisch bedoeld heeft. Bedoel , KL is redelijk ervaren en weet heus wel een beetje hoe het in elkaar steekt.

Als je de mogelijkheid krijgt om een seizoen bij JAF of Arke te kunnen vliegen, dan moet je het ook doen. Bedoel, anders moet je op de bank zitten niksen tot je aan de beurt ben als Nr 305 op de wachtlijst.
 
nou het komt behoorlijk cynisch over. Als het wel gemeend is dan neem ik bij deze alvast mijn woorden terug en bied ik mijn excuses aan.
 
Ik begrijp de reactie van KL volkomen.
De banenmarkt wordt er (op z'n zachtst gezegd) niet beter op, als mensen staan te springen om dit soort deals te sluiten. Natuurlijk begrijp ik de positie van mensen als Matt ook wel, 8k betalen en waardevolle uren maken tegenover thuis zitten en braaf wachten tot KLM een keer opbelt? Natuurlijk ga je dan vliegen.

Echter Ties, als je wat langer op het forum meeleest en je wat meer had verdiept in wat er de afgelopen 2 á 3 jaar heeft gespeeld, dan weet je dat er bij bepaalde airlines mensen uitgetrapt zijn om plaats te maken voor fors betalende wannabe's.
En hun reactie kun je je dan wel voorstellen toch?

Even een beetje goedbedoeld advies: sinds je onder je eigen naam post, is het misschien handig om niet zo'n grote mond te hebben als je net komt kijken.
Niet alleen op dit forum :biertje:
 
Last edited:
ik ben niet geheel nieuw, ik lees (en af en toe discussieer) al ruim 2 jaar mee en zo heb ik ook gelezen wat KL is overkomen en gelukkig voor hem vliegt hij weer en daar ben ik voor hem hartstikke blij om.

Dan je punt dat er mensen uit zijn gezet voor mensen met een zomercontract. Ik vind dat je die schuld niet kan leggen bij de mensen die hierop ingaan, maar bij de beleidsbepalers van die maatschappij. Dit zeg jij ook. Mijn opmerking is niet als grote mond bedoelt maar als het inderdaad cynisch was van KL, vind ik het toch een flauwe opmerking want ik vind niet dat je je afgunst wegens zo'n beleid dan op zo'n manier moet uiten ten koste van iemand die (terecht) blij is met zo'n contract.
 
Last edited:
Zonder mensen die op dit soort deals ingaan, zou het beleid niet bestaan.

De markt maakt dit helaas mogelijk en dat is voor niemand (behalve de aandeelhouders) goed.
Uiteindelijk draag je bij aan verslechterende arbeidsvoorwaarden voor alle vliegers, overal. Vandaar dat je niet met gejuich ontvangen zult worden met dit soort berichten.

Na een opleiding van anderhalve ton nog even moeten betalen om te mogen werken.
Ga dit voor de grap eens even aan iemand buiten de luchtvaart vertellen, ze verklaren je compleet voor gek. Terecht? Dacht het wel!

Helaas is het zo dat er tegenwoordig maar bitter weinig te kiezen valt als je thuis zit met je vers gedrukte brevetje. Daarom ook geen hard feelings richting mensen die graag hun carriere willen starten, al is het op deze manier.

Maar veel sympathie hoef je om bovenstaande redenen niet te verwachten.
 
nouja die 8000 betaal je aan de KLM die onder de kostprijs dit aanbied voor je TR en niet aan de maatschappij waar je gaat werken. JAF in dit geval. Anders dan bij Ryan air, waar je volgens mij 30k neer mag leggen ook al heb je al een TR op zak. Daar zit wel verschil tussen
 
Back
Top