Stormscope (effectief of niet?)

QED

New member
Ik heb even navraag gedaan bij ervarings experts over de stormscope. Kennelijk is het in Europa een tool waar je niet veel aan hebt, in vergelijking met het klimaat in de VS vind je in Europa kennelijk relatief weinig electrische activiteit in buien die toch redelijk gevaarlijk kunnen zijn. In de VS is dat anders en kan je meer buien herkennen met een stormscope. Wellicht verklaart dat waarom je ze hier nauwelijks ziet (behalve als ze wellicht geimporteerd zijn met stormscope uit de VS). Voor ons dus ook geen plug in optie voor de Garmin, aangezien het op zich kennelijk wel een duur (maar helaas nutteloos) apparaat is.

Iemand ervaring met de stormscope (in Europa)? Of kan iemand uitleggen waarom de electrische activiteit in de VS en Europa zo verschilt (terwijl het klimaat toch niet echt veel anders is)?
 
gebruik

gebruik

Ik denk dat het ook deels een persoonlijke voorkeur is, mede afhankelijk van de afstanden die je vliegt.
Iemand die met name binnen NL blijft zal er niet zoveel aan hebben. Als je veel grensoverschrijdend vliegt zal het al een stuk prettiger zijn om er één te hebben.
Daarnaast is het ook een voorkeur. De één wel perse stoelverwarming in z'n auto. Voor de ander hoeft het niet.
 
Last edited:
Ik ben zeker geen expert op het gebied van Stormscope, maar toch ben ik blij dat ons toestel er een heeft.
Wat heb je eraan? Je kunt er de electrische ontladingen binnen wolken erop zien, binnen een straal van 200 nm. Je ziet dus niet alleen bliksem die op de grond inslaat, maar ook ontladingen binnen de wolken. Als je deze ontladingen zich in een groepje voordoen, en je ze monitort, kan je je een beeld vormen van het stadium waarin de wolk zich bevindt. Ontladingen kunnen zich voordoen in sterke verticale luchtstromen waarbij grote windshear optreedt, dus niet alleen in onweerswolken, en in TCUs en CBs lang voordat het gaat regenen en je iets op een weerradar ziet.
Het belangsrijkste is natuurlijk dat je je goed voorbereidt op je vlucht en daarmee dus al weet hoe het weer je vlucht zal beinvloeden. Wanneer de Stormscope groepen ontladingen laat zien zal dit niet als een verrassing komen, maar eerder een nuttige aanvulling op de kennis die je al hebt en een versterking van je "situational awareness".
 
Je ziet dus niet alleen bliksem die op de grond inslaat, maar ook ontladingen binnen de wolken. Als je deze ontladingen zich in een groepje voordoen, en je ze monitort, kan je je een beeld vormen van het stadium waarin de wolk zich bevindt. Ontladingen kunnen zich voordoen in sterke verticale luchtstromen waarbij grote windshear optreedt, dus niet alleen in onweerswolken, en in TCUs en CBs lang voordat het gaat regenen en je iets op een weerradar ziet.

Alleen schijnt dit, kennelijk (google laat er nog niet veel over los), anders te zijn in de buien boven West Europa in vergelijking met die boven het (warme / droge?) continent van Noord Amerika. Kennelijk verraden buien zich daar vroegtijdig eerder door electrische activiteit, maar niet in deze regio.

Ik denk dat het klimaat wel degelijk heel anders is daar dan hier. West Europa ligt in vergelijking met de VS een stuk noordelijker (New York ligt op de breedtegraad van Madrid ongeveer) en heeft met meer frontale neerslag te maken daar waar de VS veel heftige convectiebuien heeft (landklimaat). Of dit er mee te maken heeft weet ik niet, zo te lezen is er nog veel onduidelijkheid over onweer / electrische activiteit in buien. Wellicht is ons klimaat nog het beste te vergelijken met dat van rond Vancouver.

Wellicht staan hier wat clues tussen, maar voor mij roept het voornamelijk meer vraagtekens op.

Maar goed, geeft de stormscope niet een "false sense of security" in je "situational awareness" als dat je enige weers indicatie is (geen wx radar) in een gebied waar, kennelijk / wellicht, buien zich niet of minder verraden door electrische activiteit? En dat laatste is dus de vraag, of dat inderdaad zo is. Zo ja, dan is een stormscope vooral onveilig door de valse waarde die er aan gegeven wordt.
 
Ik ben ook blij dat NazgulAir een stormscope aan boord van de Comanche heeft. Ik heb het recent in de praktijk mogen zien werken tijdens een vlucht van Rotterdam naar Tannheim en terug en vond het een erg zinvolle real time aanvulling op de meest recente weerberichten die we hadden. En dat was die dagen uitermate welkom, want zo'n fijn vliegweer was het bepaald niet.

Of buien zich boven het Europese continent minder snel op de stormscope laten zien dan buien in de VS weet ik niet, maar in ieder geval vond ik de indicaties op de scope zowel zeer duidelijk zichtbaar als eenvoudig te interpreteren. Als actuele aanvulling op de bij ons al bekende weerinfo erg wenselijk en bruikbaar, en daarmee dus zinnig.

De discussie over of een stormscope slecht is voor je situational awareness vind ik een beetje flauw. Een stormscope is (net als een GPS bijvoorbeeld) een tool die je helpt om je awareness te vergroten - in dit geval juist om bepaalde verraderlijke weersituaties tijdig te kunnen onderkennen. Het geeft aanvullende real time info op waar je al op voorbereid zou moeten zijn als je je vluchtvoorbereiding goed hebt gedaan.

Net als met vele andere instrumenten in de luchtvaart is het géén vervanger van een slechte voorbereiding of ander instrument (weerradar), en kan het in z'n eentje ook geen 100% garanties over bepaalde situaties geven. Net als bij een GPS - je vertrouwt je navigatie ook niet voor de volle 100% alleen aan dit apparaat toe. Als je dat wel doet, dan geeft dàt pas een false sence of security. Maar dat zegt naar mijn mening alles over het fout bezig zijn van de piloot en niets over het nut van het apparaat . . .
 
Last edited:
Net als bij een GPS - je vertrouwt je navigatie ook niet voor de volle 100% alleen aan dit apparaat toe. Als je dat wel doet, dan geeft dàt pas een false sence of security. Maar dat zegt naar mijn mening alles over het fout bezig zijn van de piloot en niets over het nut van het apparaat . . .

Exact, en dat geeft ook het risico aan van zowel gps als een stormscope. Alhoewel een gps een bewezen staat van dienst heeft en zichzelf controleert en daar ook voor kan waarschuwen. Als je de reclame van stormscope echter mag geloven kan je er alleen meer mee dan je wellicht (da's de vraag) hier kan verwachten, daarom zou het een mooie aanvulling zijn op een weer radar maar wellicht minder als een stand alone tool in IMC weer met embedded CB's in West Europa (als het klopt). De echte joekels kan je er ongetwijfeld wel uitvissen dan, dat lijkt me duidelijk. En dat heeft natuurlijk nut, als je op dat moment al zou vliegen.
 
Een stormscope is een aanvulling,

Ikzelf zou niet solid IFR gaan vliegen met een stormscope alleen,
een weerradar is onontbeerlijk, de combinatie is geweldig.

Maar als je alleen een stormscope hebt, gebruik hem dan om je uit de shit te houden
en niet als vrijbrief om een (zwaarder) buiengebied in te vliegen.
Je zou wel eens bedrogen uit kunnen komen, dit geldt ook voor de US.

Electrische ontladingen vs convectie is het probleem,
buien hebben niet altijd electrical activity that is easily detected...
En inderdaad heb ik het idee dat dat in Europa meer niet het geval is.


My 2 pennies worth,

grtz VF
 
@QED
Waarschijnlijk ken je het al, maar PPL/IR is een perfecte club voor allerhande informatie, ook over de sormscope (en GPS approaches). Het is echt een club voor mensen die voor de lol IFR vliegen in Europa. De contributie meer dan waard, leuk blad (tweemaandelijks) en zeer goed forum. www.pplir.org

Verder is deze website: http://www.peter2000.co.uk/ ook aanbevelenswaardig.
Min of meer realtime weather via satelliet telefoon is betaalbaarder dan je wellicht denkt.

Ik heb zelf pas heel recent mijn IR en geen echte ervaring met een stormscope. Heb er wel heel veel over gelezen. Heb zelf dezelfde mening over stormscopes als over non-approved deicing:
Natuurlijk heb je er wel wat aan, maar ik denk dat het ook gauw een vals gevoel van veiligheid geeft.

Groet,

Leon.
 
Back
Top