Stick of stuur?

unXpected

New member
Ik las hier over in een andere thread en ik was toch wel benieuwd wat degene met ervaring hiervan zeggen. Daarmee bedoel ik dus de airbus vs. boeing vliegers! Wat vliegt beter en waarom. Zelf zou ik denk ik niet met zo'n stick overweg kunnen, maar ik ga geen oordeel geven voordat ik t zelf geprobeerd heb ;) . Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
 
Ha! Dit gaat een leuke thread worden...

Het zou mij niet verbazen als er meer kisten rondvliegen die met een stick worden bestuurd dan met een yoke:

- Airbus (natuurlijk).
- Alle Aerobatics vliegtuigen.
- Alle jachtvliegtuigen (vanaf de eerste in WO I tot de F22 Raptor)
- Heel veel GA kisten, en worden er steeds meer.

Kortom, waarom vliegt Boeing eigenlijk met een yoke? Welke idioot heeft dat ooit bedacht? Werd er vroeger eenzelfde discussie gevoerd als wij nu doen toen de eerste "autosturen" in vliegtuigen kwamen?

Een yoke is een leuk ding, maar die stick is echt waanzinnig. In een Airbus is ie ook nog mooi naar de zijkant van de kist gezet zodat je tenminste fatsoenlijk kunt eten, je laptop ergens neer kan leggen, en je benen fatsoenlijk kwijtkan. Alleen maar voordelen dus.

Over het fly-by-wire: de nieuwste Boeings zijn net zo fly-by-wire als Airbus. Alleen hebben ze Force Feedback in de yokes. :D

Ook heb ik nog nooit een ontevreden Airbusvlieger ontmoet; zijn er hier Airbusvliegers die echt een grondige hekel hebben aan de kist die ze moeten besturen?

Groeten,

Q-Nimbus
 
Ik weet eerlijk gezegd natuurlijk niet hoe t is maar ik zou toch zeggen dat je met zo'n stick nauwelijks gevoel hebt. Als ik t bijvoorbeeld over wat kleiner vliegtuig heb. Krachten van je yoke afhalen door te trimmen. Hoe moet je trimmen als je alleen zo'n stick in je handen hebt?

Ja sorry ik ben nog een beetje van de oude orde dat je gewoon een cockpit hebt met een yoke. Het heeft ook gewoon wat vind ik.

Denk trouwens niet dat de airbus vliegers, als die der al zijn, gaan klagen dat ze airbus vliegen. Al die techniek en computertjes! Dat heeft natuurlijk ook wel wat! Om dan gelijk maar even bij t volgende punt te komen. Neemt de computer niet zo'n beetje al t vliegwerk over??

Noujah laat die laatste maar zitten :) . Eerst wat reacties van de mensen die ervaring hebben met stick!
 
Trimmen hoeft niet, dat is het voordeel van FBW ;)

Enige echte nadeel vind ik dat je niet ziet welke imputs je collega geeft. Dit heeft al bij verschillende maatschapijen tot situaties geleid waarbij de gezagsvoerder te laat ingreep en waarbij bijvoorbeeld een tailstrike heeft plaatsgevonden.

Grootste voordeel: Een super ergonomische en logisch ontworpen werkplek. Ik kan me echt niet voorstellen in een 737 5 uur lang naar de Canarische weilanden te vliegen...

Ik kan de A320 vliegen net zoals elke andere kist en als ik zin heb kan ik hem ook helemaal op het handje, manual raw data vliegen. Er zit gewoon zeer veel technologische kennis in verwerkt die je als vlieger moet weten.
 
heb net gepost in dat 380 stukkie over sidestick,

heb zowel airbus als boeing gevlogen, geef mij maar de ergonomie van de airbus, de hele layout+sidestick is perfect. systeem technisch rammelt er wel eens wat, veel kleine storingen waar je nix aan kan doen.
voor mij was het nadeel voor de bus, je doet alles op de grond, en zodra je vliegt je met AP doe je nix meer, echt een pensioenbak dus

grootste nadeel van airbus, de boeken!! die zijn echt in het frengels geschreven:eek:

de 747 met FE waar ik nu op vlieg, is meer een gooi en smijtbak, veel meer manueel klooien, en op het moment mag ik graag op de hand vliegen. zodra dat over is terug naar een bus of de -400
 
Een stomme vraag misschien, maar hoe zit het met linkshandig of rechtshandig? Als ik wel is flight simulator speelde kon ik met rechts beter overweg als met links. In je 'goeie' hand heb je toch meer gevoel lijkt me.
Misschien iemand die uitleg heeft?
 
Haha, idd, zou ik graag willen weten, anders zou het voor mij het gunstigste zijn, en voor de passagiers, om mij op de captain stoel te zetten...gaat toch iets soepeler:grijns:
 
Krachten van je yoke afhalen door te trimmen. Hoe moet je trimmen als je alleen zo'n stick in je handen hebt?

Met een stick kan je ook gewoon trimmen hoor(danwel een trimwieltje, dan wel een trimbutton op de stick)
 
Met een stick kan je ook gewoon trimmen hoor(danwel een trimwieltje, dan wel een trimbutton op de stick)

Wat ik bedoelde is dat je bij een yoke voelt wat voor krachten er op de control surfaces staan. Door te trimmen voel je die krachten verminderen. Dat lijkt mij toch een belangrijke input die je nodig hebt om te trimmen.
 
Een stomme vraag misschien, maar hoe zit het met linkshandig of rechtshandig? Als ik wel is flight simulator speelde kon ik met rechts beter overweg als met links. In je 'goeie' hand heb je toch meer gevoel lijkt me.
Misschien iemand die uitleg heeft?

Een yoke bestuur je als Gezagvoerder ook met je linkerhand, en als FO met je rechterhand. Met een stick heb je misschien met je verkeerde hand minder gevoel, maar aan de andere kant hoef je alleen maar de pitch te 'zetten', en dan blijft ie verder daarop. Je hoeft niet zoals bij een Boeing constant te scannen om de dot tot op de pixel nauwkeurig te vliegen, de bus doet alles voor je.
 
Met een stick kan je ook gewoon trimmen hoor(danwel een trimwieltje, dan wel een trimbutton op de stick)

Moet je mij ff uitleggen waar die ''trimbutton'' op de stick zit :bwah:

Verder hoezen wij in normal law alleen de take off trim te zetten. Na take off gaat de kist op 50 voet automatisch trimmen en is de kist voor de rest van de vlucht uitgetrimd.

En nee, er eens geen ''artificial feeling'' dus je voelt geen krachten op de stick. Het is precies hetzelfde als de sidewinder die jij gebruikt voor flightsimulator.
 
Vond de stick in de DA42 Twin Star in ieder geval gruwelijk irritant... Verder geen ervaring mee... Doe mij maar een oldfashion stuurtje! :haha:
 
mja,

zweefvliegen met rechts.. knuppel
helivliegen met rechts.......knuppel

cpl gehaald... met links... stuur!
zit je vervolgens opeens weer rechts.... met n stuur

denk je het te kunnen, niet dus!

vloog ik daar (aan de linkerkant) met zo'n slagroomklopper en o o wat was t koud, nja dat werdt wel duidelijk... want de rechterdeur stond open, deurvergrendeling was opeens niet meer wat t geweest was... dus ik hing daar dwars door dat ding heen... om die rechterdeur dicht te trekken.. en maar half sturen met links..

viel vies tegen..!
 
Last edited:
Het is logisch dat wanneer je altijd met rechts stuurt dat het overschakelen naar het vliegen met de linker hand minder gaat. Ooit van oog hand voet coordinatie gehoord?
En aangezien de linkerhand deze coordinatie niet gewent is voelt het vliegen met de linkerhand ongemakkelijk en duurt het een korte tijd voordat hij wel gewend is. Dat is zeer normaal...
 
@unexpected..

ik ga ervan uit dat je alleen kleine muggen vliegt, waar daadwerkelijk de kabel van de yoke aan het stuurvlak zit.

op grote jongens voel je de echte stuurkrachten niet, dit wordt gesimuleert door een zgn artificial feel, naam zegt het al. de meeste flightcontrols zijn hydraulisch gestuurd, volledig, flybywire of kabel nog steeds naar stuurvlak, met hydraulische ondersteuning.

vwb krachten wegtrimmen, op een bus , gaat dat automatisch, maw, je zet een pitchstand houd de neus daar, en de autotrim, trimt het vliegtuig uit.
op de 747 ipv auto, moet je hetzelf doen met de knop op de yoke, het principe blijft dus gelijk.

een airbus vlieg je met je ogen, omdat er geen of weinig feedback is op je gevoel.

k.
 
Op de 777, ook een FBW kist, moet je gek genoeg nog wel trimmen. Persoonlijk ben ik ook wel een fan van de sidestick.
Ik ben linkshadig en vlieg in de rechterstoel en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden. Een Kist met een yoke vlieg je in de rechterstoel ook met je rechterhand. Geen verschil. Verder is zoals Kliko al aangaf de ergonomie van de airbus veel beter en zijn ze in staat een paar degelijke stoelen te maken. Die boeing stoelen kan ik maar niet aan wennen...
 
Back
Top